Hlavní navigace

Lidé.cz [1]: Kruhová obrana českých komunit

19. 6. 2012 1:29 Jiří Vojáček
Sociální sítě ve světě

Jednou z ustalujících se novinek českého internetu je propad domácích komunitních webů. Lidí, kteří diskutují, chatují, seznamují se nebo blogují, pomalu ubývá a Zuckerbergova sekta v Palo Alto si může mnout ruce. Některé české komunity tak uprostřed pádu žijí ze zašlé slávy, jiné alespoň postavily kruhovou obranu a snaží se na tenčícím potůčku uživatelů na poslední chvíli vydělat, co půjde. Je však i pár takových, které zatroubily do protiútoku. Kterou ze strategií zvolila legenda českých komunit, server Lidé.cz ze stáje Seznam.cz?

Každý „ynternetový profesjonál“se na Vás dnes bude dívat úkosem, když nadhodíte téma české komunitní scény. Univerzální argument „Jeden facebook vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede,“ se tak rozmohl mezi laickou veřejností, že vést rozumnou debatu na téma boje českých komunitních služeb s americkým gigantem nedává smysl.

Přitom kdo před lety neklábosil na Xchatu nebo si nepsal blogísek, byl pomalu za sociopata.

Na šmírácké seznamky á la „Líbko“, které módu chatů nahradily, sice mezitím padl prach, ale všichni rádi vzpomínáme na doby, kdy jsme svorně sledovali porodní kanonádu spolužaček ze střední na Spoluzaci.cz. Kdeže loňské sněhy jsou…

Vývoj návštěvnosti čtyř českých sociálních sítí - PV

Vývoj čtyř českých sociálních sítí – PV

Jestli se v něčem internetoví takyodborníci nemýlí, pak je to tvrzení, že nejlepší léta mají české komunity za sebou. Pokud Blog.cz (v grafu modrá) dělal v lednu 2008 přes 200 milionů PV měsíčně, dnes je zhruba na čtvrtině. Stejně tak Xchat (červená), v září 2008 atakující hranici 600 tisíc reálných uživatelů, se už rok nedostal přes 25% této hodnoty. Exemplárním příkladem zoufalého propadu je pak Libimseti.cz (zelená), které v zobrazeních přišlo za poslední čtyři roky o 90% svého trafficu. Důvod? Zřejmý…

Vývoj návštěvnosti čtyř českých sociálních sítí - RUest

Vývoj čtyř českých sociálních sítí – RUest

Český facebook byl spuštěn na konci roku 2008 a už v té době byl počet jeho českých uživatelů odhadován na 150 000. Protože však bylo vítězství společnosti ComScore v loňském výběrovém řízení na nového poskytovatele měření pro SPIR ze známých důvodů revokováno, přišel český trh o teoretickou možnost zjistit návštěvnosti českých verzí Google, YouTube a Facebooku a porovnat ji s místní konkurencí. V této situaci nám pro odhady zbývají Alexa, Google Trends nebo Fejsbůček, kterým se ale protentokrát vyhněme a smiřme se s obecně přijímaným předpokladem, že měřený Facebook by byl zřejmě druhou největší českou stránkou s měsíční návštěvností někde mezi čtyřmi a šesti miliony reálných uživatelů.

Přes vše výše zmíněné jsem kacířského názoru, že Facebook české komunity nezničí.

¡No pasarán!

Když se pozorně podíváte na grafy, přiložené k článku (zdroj: Mediaresearch), kromě apokalyptických propadů na všech frontách, které začaly brzy po příchodu českého facebooku (označeném červenou čarou), uvidíte i několik povzbuzujících křivek. Tak například Blog.cz (tady si trochu přihřívám vlastní polívčičku) v reálných uživatelích už pět let drží stejná čísla a přežil jak českou mutaci Blogger.com, tak nástup facebooku. Stejně i Lidé.cz, jakkoli na sestupné trajektorii, dělají pro obchodní tým Michala Heisiga stále hodně přes 300 milionů zobrazení a jsou tak alespoň v PV největší ryze českou komunitní službou. Zaměřme se tedy na ně.

Vlajková loď jde do boje

Měl jsem před několika týdny unikátní možnost vytvořit krátkou analýzu současného stavu a zejména budoucího rozvoje služby Lidé.cz z produktového hlediska. Zhodnotit co se povedlo, co nepovedlo, co se udělalo dobře, co se mohlo udělat lépe, zkrátka čo bolo fasa a čo na hovno, jak říkal Vladimír Mečiar.

Rychlá SWOTka odhalila silné stránky, tedy zejména velkou uživatelskou základnu, dobrou znalost značky, která je vždycky k užitku, když chcete se službou trochu zatřást a pak také neopomenutelné zázemí velkého mediálního domu.
Naopak slabými stránkami jsou všeobecná zastaralost služby, vzešlá z toho, že prioritu dostávaly v seznamu jiné projekty, spam, který drtí všechny komunity (na Blog.cz jsme boji s ním věnovali dobrou třetinu zdrojů) a pak také malé propojení s ostatními službami Seznam.cz.

Ze silných a slabých stránek samozřejmě vzešly i příležitosti jak lépe a radostněji provozovat největší českou komunitní službu. Propojit ji s ostatními službami seznamu, které konkurence nemá a také se trochu více zaměřit na mobilní verzi. Hrozbou pro rozvoj by pak mohla být stokrát omílaná tvrdá konkurence na komunitním trhu, pokračující status quo ve vývoji (=nadále nechávat službu svému osudu), ale také nesmyslné snahy kopírovat facebook nebo lít fůry peněz do marketingu. Jak známo, cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly.

Co tedy konkrétně?

Jsou dvě cesty – drobný, každodenní usilovný vývoj, tedy to, co zná každý produkťák ze své praxe anebo kompletní relaunch. Oboje má svá pro a proti, obecně při první cestě málo sázíte, čili tolik nevyhrajete, ale zároveň máte jistotu, že Vám služba ze dne na den nepropadne o desítky procent.
Druhou cestou sázíte hodně, čili můžete i o službu přijít, také jí ale můžete lusknutím prstů postavit tak pevné základy růstu, že máte na roky vystaráno. Seznam umí obě varianty, druhou prokázal při redesignu Super.cz nebo Sport.cz, první u většiny ostatních služeb.

Ve druhé části článku, nazvané Lidé.cz [2]: Jak lépe a radostněji si nadhodíme pár zcela konkrétních možností, jak obrátit trend návštěvnosti největšího českého komunitního webu Lidé.cz. Mezitím se v diskuzi můžeme pobavit o tom, zda má smysl vést boj s facebookem. Co Vy myslíte?

Sdílet