„Kauza cookies“, aneb vysvětlení pro opravdu nechápavé
Vždycky jsem si myslel, že „IT národ“ je tou inteligentnější částí společnosti. Přecijen vystudovat FEL a denodenně se hrabat v kódu už z podstaty věci vyžaduje více mentální kapacity, než prochrápat tři roky na zdrávce a pak až do důchodu sedět za přepážkou na poště. „Kauza cookies“ mi však tuhle teorii vyvrátila. Jsme úplně stejně debilní stádo, jako zbytek společnosti.
Když dneska projdete český web, není stránka, na které byste nenarazili na prefabrikovanou hlášku, nutící vás kliknout na žlutý buttonek „GOT IT“ uprostřed poněkud toporně zpracované lišty. Nutno podotknout, že tomuto cookie fanatismu propadli zejména majitelé menších webíků. Maminy na mateřské, přivydělávající si prodejem ručně pletených šál, fanoušci Dynama Horní Dolní, kteří si z Wordpressu upatlali svoji verzi SkySports, muzikanti okresního formátu, zpívající na svatbách do omrzení falešné „Když si báječnou ženskou…“ a zejména všichni venkovští „ajťáci“, kteří jim jejich zoufalé internetové pokusy pod doménami čtvrtého a vyššího řádu spravují.
Zejména oni pocítili touhu ukázat světu, že drží prst na tepu doby a že nejsou o nic horší, než kindermanažeři ze všech těch světáckých startupů, o kterých denodenně čtou na Lupě a v jejichž skvěle vyžehleném saku by jinak stáli před skupinkou investorů oni, nemít ženu, dítě a dvouciferné IQ.
Až potud jde o internetový kolorit, který zná dobře každý, kdo pracuje v oboru a jen tu a tam se vrací do svého rodiště oblažit zemité venkovany otravnou přítomností pražského hejska, ze kterého první faktura za pětadvacet udělala vládce Prahy.
Nebejt toho maléru… Chytla mě drezína, koleno je v čudu, ale tady to funguje! Ještě byste mě v Bartolomějský rádi koupili…
Výčepní lihovina
Uprostřed všech zasvěcených diskuzí o tom, jak nás zlá EU hnusně utlačuje, když nám nechce povolit křivou mrkev, pomazánkové máslo a výčepní lihovinu a naopak nám nutí lišty, které devalvují web, jsem se až doposud utěšoval, že demence tohoto formátu nepřekročila práh kolbiště, na kterém o co největší čísla v OLA bojují skuteční profesionálové. Že kamarádi ve velkých korporátech tomuto šílenství ještě nepodlehli. Nicméně jsem se mýlil, cookie šílenství už zasáhlo i kruhy, které by proti němu měly být imunní. Promiň, Davide.
Proto pro všechny, kteří tenhle slint budou číst krátké shrnutí, oč jde, kdy byste o liště měli uvažovat a kdy místo toho můžete klidně popatnácté přestylovat pravý sloupec. Čtěte pozorně a čtěte to celé.
Pravda č. 1: V celé věci nejde o EU, ale o Google. Směrnice, která reguluje nakládání s osobními údaji, je platná už třináct let a novelizována byla naposledy před šesti. Celou tu dobu platí a celou tu dobu po vás nikdo nešel, pokud jste cookie používali. A nepůjde po vás nikdo ani nadále.
Pravda č. 2: Evropská unie s velkými americkými technologickými firmami žije léta v jisté symbióze, která však byla výrazně narušena po útěku Edwarda Snowdena z USA a zjištění, že Google, Facebook i ostaní velcí provozovatelé internetových služeb sbírají o občanech členských států Evropské unie informace, které by sbírat neměli. A co hůř, že je přes některé státní agentury předávají americké vládě, která je pak předává vybraným americkým korporacím, aby ulehčila jejich boj s evropskou konkurencí. Nejznámější je Kauza Boeing.
Pravda č. 3: Celé tohle šílenství zapříčinila jedna věta v nových podmínkách Google, která provozovatele internetových služeb zavazuje „vynaložit obchodně přiměřené úsilí k zajištění toho, aby byl koncový uživatel jasně a úplně informován o a souhlasil s ukládáním a používáním souborů cookie“. Nikde ani slovo o nějaké liště a rizika jen velmi, velmi mlhavá.
Pravda č. 4: V Evropském parlamentu bylo před časem slyšení o ochraně osobních údajů Evropanů vůči americkým firmám a z úst jednoho z poslanců na něm zaznělo, že tato akce je jenom trucpodnik Google, který má uživatelé, neznalé problematiky, poštvat proti autorům směrnice a tedy umožnit Google nadále sbírat informace jak chce a předávat je komu chce. Ano, takhle se dělá velká politika.
Pravda č. 5: Jediné, o co můžete (velmi teoreticky) přijít, je možnost používat služby Google pro webmastery, tedy zejména Google Analytics a Google AdSense/AdWords. Ovšem na web vůbec nemusíte nasazovat otravnou lištu, jde jen o to, jak si vyložíte „obchodně přiměřené úsilí“. Takovým přiměřeným úsilím může být i jednoduchá úprava textu vašich všeobecných obchodních podmínek.
Závěrem
Pokud jste provozovatel nějakého malého webíku, upřímně vám radím, klidně se na celou věc s cookies vykašlete. Nasazením prefabrikované lišty, kterých se na internetu objevilo nepočítaně, akorát naserete svoje uživatele. Pokud chcete vykřičet do světa, že jste velký IT guru, lištou na webu se vám to nepodaří. Kdo tomu nerozumí, tomu je to fuk a kdo tomu rozumí, tomu bude na první pohled jasné, že o problematice víte prd a jen jste součástí nemyslícího stáda.
Boj o osobní údaje je v České republice tvrdší, než kdekoli jinde v Evropě a velcí provozovatelé mají tuto problematiku zpravidla dobře zmáknutou. Dejte si tu práci a projděte si pár nejnavštěvovanějších českých webů, které používají AdSense nebo se u nich dá předpokládat, že používají alespoň Google Analytics.
Vidíte někde lištu?
Co vidíš? Kuře!. … tak vidíš.
- Podle hodnocení
- Podle vláken
- Nejnovější
-
jakub (neregistrovaný) ---.226.broadband6.iol.cz
Ty maminy a další ostatní to na web dávají ze strachu z pokuty, i když cookie nepoužívají.
Jistota je to tam mít, jen tak pro jistotu.
Co má kdo vědět zda jejich eshopik, redakční system či aplikace používá cookie, nebo jejich free hosting placený reklamou tam cookie necpe.
-
Píšou tam přesně totéž, co píšu já. Nejde o nařízení EU, ale o změnu obchodních podmínek Google a "odměnou" může být maximálně přerušení spolupráce s Google, tedy odstřihnutí od AdSense, AdWords, Analytics, případně externího vyhledávání.
Pokud jde o ÚOOÚ, tam je situace naprosto odlišná, v článku je to zmíněno, ale nebylo to jeho předmětem. Podle mých zkušeností ÚOOÚ až doposud bez problémů přijímal řešení přes VOP webu.
Problematice ochrany osobních údajů se věnuji léta, například jsem autorem sladění VOP skupiny Nova s požadavky ÚOOÚ.
-
kl (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
Ano, jen jsem upozorňoval na odborný článek, ten váš je přece jen více na tělo :-)
-
Nor does it prevent them from collecting data or using cookies – small text files ... Targeted advertising is based on tracking and profiling users. samsung pakistan
-
Dennis Cameron (neregistrovaný) 122.175.194.---
With the Wifi Password View app you can access to all the passwords of the wifi networks.
-
kl (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
Doporučuji k přečtení tento článek, kde je to vysvětleno přece jen více odborněji http://pravopropodnikatele.cz/souhlas-s-pouzivanim-cookies-v-cr-a-co-takhle-dat-si-cookies/

Jiří Vojáček
Produktový manažer, podepsaný pod řadou známých českých služeb, např. zpravodajským portálem TN.cz, technologickými weby Živě a Mobilmania, mapovou aplikací Amapy, firemními katalogy společností Centrum Holdings a TV Nova, obsahovou skupinou eFotbal.cz nebo publikačním systémem Blog.cz.
Zavilý slávista, levicový rádobyintelektuál, hráč MMO her a fanoušek agilních metod. V současné době externě konzultuje pro vydavatelství Mladá fronta a věnuje se vývoji vlastních projektů.
Poslední názory
-
\
Re: „Kauza cookies“, aneb vysvětlení pro opravdu nechápavé
ke článku „Kauza cookies“, aneb vysvětlení pro opravdu nechápavé -
\
Re: Lidé.cz [2]: Poslední bitva vzplála
ke článku Lidé.cz [2]: Poslední bitva vzplála -
\
Re: „Kauza cookies“, aneb vysvětlení pro opravdu nechápavé
ke článku „Kauza cookies“, aneb vysvětlení pro opravdu nechápavé -
\
Re: Je vám jedno, co hrají vaše děti?
ke článku Je vám jedno, co hrají vaše děti? -
\
Re: Lidé.cz [1]: Kruhová obrana českých komunit
ke článku Lidé.cz [1]: Kruhová obrana českých komunit
-
- Product manager pro pracovní portály
- Enterprise Architekt
- pojistný matematik
- IT Technik junior - atnivirový SW
- Embedded Software Engineer / Vývojář Programátor v C
- Databázist(k)a
-
- Strategie získání TOP kandidáta
- Anglické idiomy II
- Začínáme s Sklikem
- PowerPoint 2016: Nejen pro začátečníky
- Budujte úspěšnou kariéru v jakémkoli věku!
- Leadership II: Jak vést úspěšně tým?
-
- PHP Developer | Pracuj pro backendovou špičku a Be Yourself!
- Product manager pro pracovní portály
- Business Analytik - automotive
- pojistný matematik
- Programátor JAVA
- Databázist(k)a
-
- Začínáme s fundraisingem
- Strategie získání TOP kandidáta
- Anglické idiomy II
- Začínáme s Sklikem
- Budujte úspěšnou kariéru v jakémkoli věku!
- Leadership II: Jak vést úspěšně tým?
Dále u nás najdete
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.