Jednou z ustalujících se novinek českého internetu je propad domácích komunitních webů. Lidí, kteří diskutují, chatují, seznamují se nebo blogují, pomalu ubývá a Zuckerbergova sekta v Palo Alto si může mnout ruce. Některé české komunity tak uprostřed pádu žijí ze zašlé slávy, jiné alespoň postavily kruhovou obranu a snaží se na tenčícím potůčku uživatelů na poslední chvíli vydělat, co půjde. Je však i pár takových, které zatroubily do protiútoku. Kterou ze strategií zvolila legenda českých komunit, server Lidé.cz ze stáje Seznam.cz?
Každý „ynternetový profesjonál“se na Vás dnes bude dívat úkosem, když nadhodíte téma české komunitní scény. Univerzální argument „Jeden facebook vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede,“ se tak rozmohl mezi laickou veřejností, že vést rozumnou debatu na téma boje českých komunitních služeb s americkým gigantem nedává smysl.
Přitom kdo před lety neklábosil na Xchatu nebo si nepsal blogísek, byl pomalu za sociopata.
Na šmírácké seznamky á la „Líbko“, které módu chatů nahradily, sice mezitím padl prach, ale všichni rádi vzpomínáme na doby, kdy jsme svorně sledovali porodní kanonádu spolužaček ze střední na Spoluzaci.cz. Kdeže loňské sněhy jsou…
Jestli se v něčem internetoví takyodborníci nemýlí, pak je to tvrzení, že nejlepší léta mají české komunity za sebou. Pokud Blog.cz (v grafu modrá) dělal v lednu 2008 přes 200 milionů PV měsíčně, dnes je zhruba na čtvrtině. Stejně tak Xchat (červená), v září 2008 atakující hranici 600 tisíc reálných uživatelů, se už rok nedostal přes 25% této hodnoty. Exemplárním příkladem zoufalého propadu je pak Libimseti.cz (zelená), které v zobrazeních přišlo za poslední čtyři roky o 90% svého trafficu. Důvod? Zřejmý…
Český facebook byl spuštěn na konci roku 2008 a už v té době byl počet jeho českých uživatelů odhadován na 150 000. Protože však bylo vítězství společnosti ComScore v loňském výběrovém řízení na nového poskytovatele měření pro SPIR ze známých důvodů revokováno, přišel český trh o teoretickou možnost zjistit návštěvnosti českých verzí Google, YouTube a Facebooku a porovnat ji s místní konkurencí. V této situaci nám pro odhady zbývají Alexa, Google Trends nebo Fejsbůček, kterým se ale protentokrát vyhněme a smiřme se s obecně přijímaným předpokladem, že měřený Facebook by byl zřejmě druhou největší českou stránkou s měsíční návštěvností někde mezi čtyřmi a šesti miliony reálných uživatelů.
Přes vše výše zmíněné jsem kacířského názoru, že Facebook české komunity nezničí.
Když se pozorně podíváte na grafy, přiložené k článku (zdroj: Mediaresearch), kromě apokalyptických propadů na všech frontách, které začaly brzy po příchodu českého facebooku (označeném červenou čarou), uvidíte i několik povzbuzujících křivek. Tak například Blog.cz (tady si trochu přihřívám vlastní polívčičku) v reálných uživatelích už pět let drží stejná čísla a přežil jak českou mutaci Blogger.com, tak nástup facebooku. Stejně i Lidé.cz, jakkoli na sestupné trajektorii, dělají pro obchodní tým Michala Heisiga stále hodně přes 300 milionů zobrazení a jsou tak alespoň v PV největší ryze českou komunitní službou. Zaměřme se tedy na ně.
Měl jsem před několika týdny unikátní možnost vytvořit krátkou analýzu současného stavu a zejména budoucího rozvoje služby Lidé.cz z produktového hlediska. Zhodnotit co se povedlo, co nepovedlo, co se udělalo dobře, co se mohlo udělat lépe, zkrátka čo bolo fasa a čo na hovno, jak říkal Vladimír Mečiar.
Rychlá SWOTka odhalila silné stránky, tedy zejména velkou uživatelskou základnu, dobrou znalost značky, která je vždycky k užitku, když chcete se službou trochu zatřást a pak také neopomenutelné zázemí velkého mediálního domu.
Naopak slabými stránkami jsou všeobecná zastaralost služby, vzešlá z toho, že prioritu dostávaly v seznamu jiné projekty, spam, který drtí všechny komunity (na Blog.cz jsme boji s ním věnovali dobrou třetinu zdrojů) a pak také malé propojení s ostatními službami Seznam.cz.
Ze silných a slabých stránek samozřejmě vzešly i příležitosti jak lépe a radostněji provozovat největší českou komunitní službu. Propojit ji s ostatními službami seznamu, které konkurence nemá a také se trochu více zaměřit na mobilní verzi. Hrozbou pro rozvoj by pak mohla být stokrát omílaná tvrdá konkurence na komunitním trhu, pokračující status quo ve vývoji (=nadále nechávat službu svému osudu), ale také nesmyslné snahy kopírovat facebook nebo lít fůry peněz do marketingu. Jak známo, cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly.
Jsou dvě cesty – drobný, každodenní usilovný vývoj, tedy to, co zná každý produkťák ze své praxe anebo kompletní relaunch. Oboje má svá pro a proti, obecně při první cestě málo sázíte, čili tolik nevyhrajete, ale zároveň máte jistotu, že Vám služba ze dne na den nepropadne o desítky procent.
Druhou cestou sázíte hodně, čili můžete i o službu přijít, také jí ale můžete lusknutím prstů postavit tak pevné základy růstu, že máte na roky vystaráno. Seznam umí obě varianty, druhou prokázal při redesignu Super.cz nebo Sport.cz, první u většiny ostatních služeb.
Ve druhé části článku, nazvané Lidé.cz [2]: Jak lépe a radostněji si nadhodíme pár zcela konkrétních možností, jak obrátit trend návštěvnosti největšího českého komunitního webu Lidé.cz. Mezitím se v diskuzi můžeme pobavit o tom, zda má smysl vést boj s facebookem. Co Vy myslíte?
Nazdar Honzo, mas se? :)
Pokud jde o Lide.cz, nesouhlasim s tebou. Roky praxe me naucily, ze na lamani hole nad sluzbou je vzdycky dost casu, zejmena pokud za ni stoji velka firma. Vsak i Libko padalo ctyri roky a po 90% propadu je stale jednim z top hracu v oboru. Ergo kladivko bych rad, aby rychlosoudu "nema smysl, dalsi..." v nasem oboru ubylo a lidi se misto primarniho "vyplati se to" vratil ke staremu dobremu "ma to smysl". Protoze z "ma to smysl" obchodni model udelas, ale z "vyplati se to" dobrou sluzbu ne, snad to nezni moc idealisticky :)
Ve druhe casti clanku nastrelim par drobnosti, kterymi by sla sluzba revitalizovat, nebo navrhnu zpusob radikalniho relaunche a pak se pojdme bavit dal.
Jinak verim, ze te termin "mala analyza" ani citovani z meho CV neurazi, koneckoncu mam tu odkaz na LinkedIn, takze se kazdy muze presvedcit, ze muj "podpis pod sluzbami" je jen jednim z mnoha, jako u kazdeho produktaka :))
Zdar Jirko,
človeče podle popisu blogu to vypadá, že jsi pomalu založil český internet, no ok :))
Jinak k Lide.cz, myslim že pad je neodvratny, jen ho bude seznam koordinovaně řídit. Je uplně jedno co udělá. Bez jakýchkoliv analyz, proste lide.cz už neuspokojuje službu kterou požadují. Stejně tak časem něco nahradí zase facebook, to je absolutní jistota. Pokud bych to vztahl k teto "analyze" tak uz lidem.cz moc casu nezbyva, ikdyz v CR to neni tak rychlé diky celkem unikatnim podminkam.
http://www.centurylinkquote.com/rise-and-fall
Jinak myslim ze dlouhodobe maji šanci relativne uspesne přežít velice uzce cilene komunity ktere tu mame, kde jim vyhovuje to ze se nic nemeni atd babinety, rodina.cz atd atd... ale cisla ted v hlave nemam
H.
Zdar,
mam se dobře:) doufám že i ty..
Podle me to neni o par drobnostech pro revitalizaci. Dle meho je potreba si rici jake jsou potreby dnesnich mladých lidí a az je zjistime tak si rici zda jsme schopni jim je uspokojit lepe nez konkurence.....a v neposledni rade za kolik. Jestli neni lepsi ty prostredky vlozit do neceho jineho s jistejsim business casem. Mně příjde že lide.cz uspokujuji potřebu lidí tak z roku 2007 ale od té doby se jim to nikam neposunulo. A bohužel mladá cílovka kam asi lide.cz chce cílit je ta nejprogresivnější.
Nicméně budu zvědavej na ty nápady.
Honza
Lide.cz můžou docela dobře přežít jako internetová seznamka. Facebook ani třeba Libimseti k vážnému seznamování moc vhodné nejsou, Seznamka.cz/Rande.cz sice mají dobrou návštěvnost, ale úroveň služby je dost mizerná a pak tu z velkých hráčů zbývá jen Stesti.cz.
Mam za sebou 12 let internetovych seznamek, online her a komunitnich serveru, takze k tomuto tematu mam take asi co rici. Uplne prapuvodne jsem Lide.cz mel take konstruovat ja, odmitl jsem kvuli casove zaneprazdnenosti takze se toho ujal Pavel Francirek ktereho Seznam pretahl z Xchatu.cz
Predne jedna drobnost - blog.cz ac by to autor chtel vubec neni komunitni sluzba. Je to pouze preplaceny nakup zamestnavatele autora, ktery vyhodil penize za generovane denicky s velmi pochybnou urovni.
Souhlasim s tim ze proti Facebook.com se neda momentalne bojovat, dale souhlasim s tim ze Facebook casem vystrida jina globalni sluzba ktera ho prejede. V minulosti se to stalo uz nekolikrat a stale se to opakuje. Je to dano tim ze komunitni servery jsou do znacne casti tzv. "modni" servery, tj. maji obrovsky nastup kdyz jsou v mode ale pak prijde neco jineho do mody a maji obrovsky odliv - prikladem v CR budiz Libimseti.cz.
Jak z toho u Lide.cz ven? Myslim si ze v zasade tak jak pise autor. Tj.
1) nesnazit se kopirovat Facebook.com, srovnavat se s nim a tim lidi postavit pred volbu mezi lide.cz a facebook.com - vzdy si vyberou to same
2) jit svou vlastni cestou - tj. najit novou klidne i nevyzkousenou polohu. Prikladem je myspace.com - drive leader komunit, pak server skoro na zavreni. Totalne prevrtali koncepci a dali serveru jiny raz a jiny ucel (orientace na prehravac hudby a hudbu jako takovou) - pak ho propojili na Facebook aby ho vhodne doplnoval, vysledek je zachrana serveru.
Napady na komunitny projekty samozrejme mam ale to si musim vyzkouset sam zda jsou dobre nebo ne :-)
3) nove Lide.cz velmi dusledne propojit s ostatnimi produkty Seznam.cz. Zde je naprosto strategicka podpora homepage Seznamu a propojeni s Email.cz. Navic pro ruzne pohlavi se daji napichnout dalsi produkty seznamu jako sauto.cz a prozeny.cz. Je tam toho mraky co se s tim da delat
4) modernizace rozhrani, designu, ovladani atd atd... momentalni lide.cz jsou koncept mnoho let stary, internet uz je dnes uplne jinde...
5) urcite si nemyslim ze by Seznam.cz mel udelat stejny krok jako Libko, tj. snazit se z toho vybruslit tim ze udela z Lide.cz jenom seznamku a doufat ze mu to uzivatele uveri. Libku to neuverili, navic seznam Lide ma seznamku uz vytvorenou. Hlavne to by byla naprosto nesmyslne mala ambice pro hegemona ceskeho internetu jakym Seznam je.
To by bylo asi na hodiny alespon jsem se pokusil ve zkratce :-)
a) tam se neshodneme, ta interakce je tam minimalni mozna ho mam ale malo nastudovany. Naopak Vam tam chybi spoluzaci.cz ktere bych osobne integroval s lide.cz take, nevim proc si Seznam drzi dve paralelni komunitni sluzby (asi historicke duvody)
b) to se omlouvam nechtel jsem aby to vyznelo tak ze jste jejich zamestnanec a tlacite tam blog.cz
Děkuji za názor, převážně s Vámi souhlasím. Mám jen dvě okrajové poznámky:
a) Dovoluji si nesouhlasit, že by Blog.cz nebyl komunitní služba. Ačkoli jen okrajově, přesto splňuje produktovou definici tohoto segmentu (schází se zde lidé za nějakou formou interakce). Pokud by to byl jen publikační systém jako webnode nebo estranky, jistě by o komunitu nešlo. Na blogu je ale několik skutečně komunitních prvků, například autorský klub, okruhy blogerů, kteří pořádají vlastní eventy, spisovatelé, atd.
I čiste formálně jde o komunitní službu, stačí se podívat do OLA netmonitoru, kde je Blog.cz v sekci "Komunitní a teens servery". Jistě, kam půjde která služba ovlivňuje zejména její provozovatel, ale jistě by do toho metokomisepro mluvila, kdyby chtěla jeden z takto významných webů vidět jinde.
b) Pro Novu už nedělám, ergo nemám proč kohokoli kamkoli jakkoli tlačit ;)
Rozhodně nepřevzalo ikdyž stálým spamováním je o něm tolik slyšet.
Badoo obdsahuje několik částí které nejsou přizpůsobené regionálně ( chyba výkladu Agličtina vs čeština)
A pak je příšerně drahé. Funkce zdarma jsou nedostatečné (demo verze)
Jinak to co o nich psal kdysi nejmenovaný a podle mně uznávaný český internetový publicista platí stále.
To opravdu v ČR nemůže být hlavní.
Badoo balancuje na hranici lží a spamu pro vytváření zájmu a shánění nových duší.
Klasický spam od Badoo....
See this email in English, Deutsch, Français, Italiano, Español, Português or 32 other languages.
Uživatel XYZBŽ ti poslal zprávu…
Zpráva i osoba, která ji poslala, budou zobrazeny pouze vám a vy je můžete kdykoliv smazat. Můžete okamžitě odpovědět přes výměnu zpráv. Chcete-li vidět, co je ve zprávě, jednoduše následujte tento odkaz:
Přečtěte si vaši zprávu…
Více trpělivě čekajících lidí:….
Franta, Pepa, Dežo
Tento e-mail je součástí procesu doručování zpráv a komentářů od XYZBŽ. Pokud byla zpráva odeslána omylem, pak ji prosím ignorujte. Zakrátko bude odstraněna ze systému.
Dobře se bavte!
Tým Badoo
Tento e-mail vám přišel na základě zprávy, kterou Vám uživatel Badoo nechal na Badoo. Tohle je pouze oznámení. Odpovědi nebudou monitorovány ani vyřizovány. Nechcete-li dostávat žádné další zprávy z Badoo, prosíme dejte nám vědět.
....Ten závěr je vtipný to není spam, to je pouze oznámení.
Seznamek ze kterých se dá vybírat je v dnešní době fakt hodně. Recenze a srovnání českých seznamek http://www.nejseznameni.cz/
Badoo je až přehnaně komerční. Zkusil jsem si tam založit profil. Údajně se chce se mnou někdo seznámit, ale pokud chci vědět kdo, mám si zaplatit nějakou supermoc za 55 Kč týdně.
Nedávno jsem klik na "setkání" a ihned na mne vyskočil profil stejně staré slečny z našeho malého města. Tvářička jak obrázek, že to bylo až podezřelé.
Pokud ji chci kontaktovat, mám si samozřejmě koupit supermoc. Zkusil jsem tedy její fotku hodit do Google a jaká náhoda. Nějaká turecká modelka se přestěhovala sem. Badoo absolutně nevěřím.
(alespoň zatím) Když na tomto poli totálně pohořel i Google (G+), který má mnohem větší zkušenosti a možnosti, tak jakou asi má šanci nějaký český projekt?
To, že blog.cz má stále stejnou uživatelskou základnu je možná i tím, že startoval až v době, kdy blogy byly již na ústupu a proto nezažil tak velký propad jako například bloguje.cz.
Zakladatel Asociace produktových manažerů internetových služeb a produktový manažer, podepsaný pod řadou známých českých webů, např. zpravodajskými portály ČT24, TN.cz, E15 a Euro, technologickými weby Živě a Mobilmania, publikačním systémem Blog.cz, vyhledávacími službami Jyxo, TV Nova a Centrum Holdings nebo komunitními weby Edna.cz a Recepty.cz.