„Počítačové hry u nás už dávno nejsou jen zábavou pubertální mládeže – v ČR hraje takřka třetina populace a i tento údaj dokazuje, že dopad herního průmyslu je v naší zemi již prakticky srovnatelný se zeměmi západní Evropy.“ (Asociace herního průmyslu)
Přitom vyznat se počítačových hrách, to je věru koníček na dva úvazky. Her je tolik, že tvoří naprosto neprůhlednou džungli, v níž se dají najít klenoty i skutečně nebezpečné kusy. Zdálo by se být logické, že s rostoucím vlivem her poroste také snaha poskytnout uživatelům informace o tom, jak která hra působí, co kromě naplnění volného času přináší, co naučí, jaká rizika nese. Ani výrobci, ani distributoři zatím nepochopili, že je to opravdu nutné …
Jsou věci, na které člověk hned tak nezapomíná. První den v práci, první sex anebo první šavle na náměstí po prvním velkém mejdanu. Úplně stejně ale vzpomínám na propařené teenagerské noci, na jejichž začátcích jsem rodiče ujišťoval, že „ještě tohle kolo“, abych je nevyspalý zarudlýma očima znovu viděl až s prvními paprsky ranního sluníčka, které mi prosvítaly na monitor, běžící přirozeně celou noc.
Od té doby videoherní průmysl poněkud pokročil a tak už počítačové hry nejsou jen zábavou zvláštních, stranících se skupinek obrýlených mladíků. Dnes už hraje skoro každý. Na služebním mobilu, na PC, na kterém manželka dělá účetnictví, na konzoli, koupené dětem k posledním Vánocům. Podle statistik AHP vzrostl český trh s počítačovými hrami jen za poslední tři roky o 30 %.
Přitom mezi deseti nejprodávanějšími hrami je hned sedm titulů, které jsou nevhodné pro děti a pouze tři – fotbal, hokej a formule – které hodnocení PEGI dětem doporučuje. Překvapení? Asi ani ne, když všechno ostatní jsou střílečky, RPG nebo onlajnovky. Assassin’s Creed, Battlefield, Call of Duty.
Což o to, škoda rány, která padne vedle, a ve videohře to platí dvojnásob, nicméně pokud předvánoční nákupům, strhávajícím žebříčky prodeje, vévodí brutální mlátičky, které pak mezi svátky hrají děti hluboko pod doporučovanou věkovou hranicí, asi je někde chyba.
Asociace herního průmyslu ve své poslední roční zprávě dále píše: “Chápeme, že pro mnoho rodičů je velmi obtížné orientovat se v nabídce dnešních videoher, dohlížet na to, co jejich děti na počítači nebo na herní konzoli hrají a případně i vybrat hru, která odpovídá věku dítěte. Videohry jsou úžasnou zábavou, která není tak pasivní jako sledování televize. Dítě se pomocí her může zlepšit v angličtině, vybrousit logické uvažování a dnes už dokonce i protáhnout tělo. Je ovšem zřejmé, že na trhu se objevují hry, které jsou určeny jen pro dospělé publikum a dětem by se neměly dostat do rukou. “
Nutno podotknout, že v Evropě, stejně jako jinde ve světě, máme rozvinutý systém hodnocení, který Vám naznačí, pro jakou věkovou kategorii je hra vhodná. Vzpomeňte si, ty čtverečky s barevnými čísly jste na přebalech her už určitě někdy viděli. Jde o tzv. panevropskou databázi informací o hrách, neboli PEGI. Smutnou skutečností je, že ačkoli podle výzkumu AHP skoro 90% rodičů souhlasí s tím, aby hry byly značené co do vhodnosti pro dítě, plných 78% z nich hodnocení PEGI nezná.
Scio je známé jako “ty testy”. Méně se ví, že se Scio je jedním z průkopníků paralelního, tedy mimoškolního vzdělávání, jehož iniciátoři tvrdí, že proces učení probíhá stále více jinde než ve škole. Zdůrazňuje vliv a rozvojový potenciál, který přináší technologie, média či právě hry.
Propagátoři paralelního vzdělávání také poukazují na skutečnost, že škola v mnohém vzdělává děti podle konceptu vytvořeného už v průběhu 19. století, přičemž velká část tohoto vzdělání se z hlediska faktické využitelnosti limitně blíží velkému, kulatému nic. A co je důležité, paralelní vzdělávání klade daleko větší odpovědnost na rodiče, nebo spíše řečeno, ukazuje rodičům, že zodpovědnost je na jejich straně.
A protože počítačové hry Scio považuje za důležitou součást paralelního vzdělávání, spustí na konci roku hodnotící portál, obsahující expertní recenze stovek her, které jsou u nás k dostání. Půjde o hodnocení nejen z hlediska rizik pro děti, ale zejména z hlediska vzdělávacího a výchovného potenciálu. Budeme hodnotit, jak hry zlepšují schopnost logicky uvažovat, jak rozvíjí schopnosti komunikace a spolupráce, nebo jak pomáhají dítěti naučit se cizí jazyky. Kritérií budou desítky, každá hra projde detailní analýzou. Čeští rodiče dostanou do ruky ojedinělý manuál, jak rychle a efektivně zjistit, kterou hru koupit k Vánocům, pokud chtějí u dítěte rozvinout některou specifickou schopnost či znalost, a naopak kterou hru nekupovat, protože je plná rizik, ohrožujících zdravý vývoj dítěte.
Jde o nekomerční aktivitu, Scio neplánuje přístup k recenzím zpoplatňovat. Projekt možná zaplatí sám sebe, ovšem jeho ambicí je zejména přivést rodiče k hlubšímu zájmu o vzdělávání vlastních dětí. Člověk by proto řekl, že iniciativy tohoto typu budou mít u distributorů počítačových her zelenou – kdo jiný než distributoři by měl mít zájem na tom, aby rodiče věděli, co chtějí, a dovedli si odpovědně vybrat. O to víc překvapí, že ještě dnes existují velké distribuční společnosti se stovkami zaměstnanců a miliardovými obraty, kterým je nějaká vhodnost pro děti šumák. Je ti pět a chceš někomu uříznout motorovkou hlavu? Žádný problém, určitě jsme pro tebe něco dovezli…
Tři ze čtyř členů Asociace herního průmyslu – pro někoho možná překvapivě mamuti Electronic Arts a Microsoft a s nimi čeští Conquest entertainment, vyšli projektu vstříc, stejně jako několik dalších, stojících mimo asociaci, například berounský Comgad nebo pražští ABC Data. Krom toho, že podporují sociální odpovědnost, dávají najevo sebevědomí zdatného obchodníka 21. století, který se nebojí nezávislého hodnocení svých produktů.
Bohužel jsme se při přípravě projektu setkali i s opačným přístupem. Dvě, na naše poměry mamutí společnosti, Sony a zejména legendární Cenega, nereagovaly, jak by se dalo od profíků očekávat.
Nezávislé hodnocení? Scio? Vhodnost her pro děti? Přijďte po Vánocích. Anebo víte co? Raději nechoďte vůbec…
Ale já to nevzdávám :) Věřím, že se distributoři chytí za nos, přidají se ke kolegům z ostatních firem a uznají, že zkulturnění trhu, který žádá nezávislá hodnocení vhodnosti her pro děti, prospěje celému odvětví.
Snad nejsem příliš velký optimista.
U anketní otázky "Chcete aby vaše děti nefetovali?" dostanete ještě lepší výsledky.
Systém tu je (PEGI), rodiče chtějí, výsledek nula. Někde asi bude chyba. Jak to asi SCIO změní?
Každému dítěti chutná nejlépe zakázané ovoce, pokud napíšete, že je hra špatná, protože v ní tečou potoky krve, bude chtít právě ji.
Navíc co když se někdo z špatně vyspí a bude pranýřovat hru, která je ve své podstatě úplně neškodná?
Nikdo z nás nemá patent na absolutní pravdu, názory nás všech jsou vždy jen subjektivním vyjádřením postojů k daným tématům.
Když jsem chodil na střední školu, byl tam spolužák, kterého když někdo kritizoval, tak mu vždy řekl: "Jsi Bůh, že mě chceš soudit?", čímž nám všem vždy naprosto spolehlivě "zavřel ústa". Já se ptám: "Kdo jste Vy, že nám říkáte, co je a není dobré pro naše děti?"
Očekávám jak článek tak diskusi naplněnou tatínky, kteří si svorně zaklejí, jak je pro jejich malé ratolesti nevhodné herní násilí, krev atd... A přitom tady úplně chybí pohled nějakého dítěte, které by řeklo svůj názor, jak to vidí ono, jaký v tom vidí přínos a naopak, co mu to vzalo.
Já dítě už tak úplně nejsem, ale když v roce 1999 vyšel Unreal tournament (UT99), bylo mi cca 11 let, a tak si myslím, že to dokážu popsat i z té druhé strany.
UT99, tedy hru, kde hlavním a jediným cílem je zabít a kde umře průměrně tak 10 lidí za minutu, od té doby hraju v podstatě až do dnes. A tímto děkuji svým rodičům, kteří mi tuto aktivitu nikdy nezakázali.
Co mi to dalo?
Naučil jsem se pracovat s multimediálními nástroji - střih videa, úprava zvuku - abych mohl ze svých nejlepších zápasů hezké videjko. Naučil jsem se HTML a CSS, abych mohl vytvořit herní stránky pro fanoušky. Naučil jsem se provozovat a spravovat herní server. Mám v plánu se lépe naučit programovat, abych mohl tvořit nové mody do hry.
Celkově ta hra byla jedním z hlavních důvodů, proč jsem se začal zajímat o IT.
Co mi to vzalo?
Hraní samotné mi vzalo průměrně tak 3 hodiny týdně. Byl jsem vždycky veden k tomu, abych s vážil svého času a snažil se jej nějak hodnotně využít, proto jsem se vždy snažil sám hlídat, jestli už náhodou u té hry netrávím příliš mnoho času.
Dále, pod mou dlaní umřelo za tu celou dobu hrubým odhadem možná už milion lidí. Ale nepřipadám si, že by to ze mě za ta léta vychovalo agresivního spratka. Naopak - naprosto mě drásá sem psát slova "umřelo" a "lidé". V té hře totiž házím barevné kuličky na pohybující se obrázky. Ano, tak to opravdu chápu já. Něco jako klasická videohra Duck Hunt, akorát s řádově více možnostmi. V reálném životě mám problém ublížit mravenci.
To vše jsem sem sepsal proto, aby až bude některý rodič přemýšlet nad svým dítětem, tak aby si uvědomil, že tím, že krvelačnou střílečku nahradí FIFA fotbalem, nic nezachrání. Synáček holt svůj život propaří u něčeho jiného. Podle mě je spíše důležité věnovat se tomu dítěti, nabízet mu alternativy pro jeho volný čas a hlavně jej naučit zodpovědnosti sám za sebe.
Nezodpovědné dítě se totiž může vyhnout (podle jeho tatínka nevhodným) agresivním počítačovým hrám, ale velmi snadno skončí v nějaké jiné "žumpě".
Konečně někdo rozumný. Je naprosto absurdní, aby rodiče svévolně diktovali dětem život, je to porušení lidských práv a demokracie. Dospělým lidem také nikdo nic neurčuje. Výchova má být příkladem ne svévolnou diktaturou. Tvrdil to už Masaryk před sto lety a pořád se to nezměnilo.
Ze spousty nesmyslného balastu, který se ve Vašem příspěvku, pane Petře, nachází, si dovolím zareagovat na jedinou rozumnou větu - "nějaké ratingy her jsou samozřejmě nesmysl".
Realita je "samozřejmě" jiná. Cituji z výzkumu, provedeného v ČR v roce 2011 s účastí 1200 respondentů. Téma - "Hry by měly být povinně označovány údajem o věkové přístupnosti".
Odpovědi - na škále 1-5, kdy 1 je "rozhodně souhlasím" a 5 "rozhodně nesouhlasím:
1 - 80%
2 - 8%
3 - 8%
4 - 1%
5 - 3%
Ke statistikám - výzkum z Vámi zmiňovaného USA:
- 10% dětí hraje „digihry“ - 0:59 denně
- 12% dětí hraje na telefonech/tabletech 0:30 denně
- 17% dětí hraje na počítačích – 0:57 denně
- 17% dětí hraje na konzolích – 1:15 denně
Dovoluji si tvrdit, že jde o dost vysoká čísla, nadto statistiky AHP (zpráva ke stažení na jejich webu) potvrzují, že rodiče chtějí mít dohled nad tím, co hrají jejich děti a zároveň uznávají vzdělávací potenciál her.
A teď ještě tu souvislost s těmi nejprodávanějšími hrami. Hrají ty děti právě tyto hry?
... když správně položíte otázku, tak dostanete odpověď, kterou chcete.
//edit autor článku: spamm odstraněnTo si tvrdit nedovolím, resp. nějaký názor na to mám, ale nemám jej podložen relevantním výzkumem.
Obecně jsem se tou zmínkou o nejprodávanějších hrách spíš snažil naznačit, že jsou to hry, u kterých se dá očekávat, že mají největší marketingovou podporu, čili jsou dětem nejvíc na očích.
"Rodiče chtějí", systém tu je, v tom máte pravdu. Je třeba ale dodat, že systém PEGI rodiče neznají, to číslo se tu někde kolem povaluje, nepamatuju si ho z hlavy, ale myslím, že to bylo 78%. Tolik lidí PEGI nezná.
Čemuž se nelze divit, protože PEGI je mezinárodní hodnocení a vyjma AHP ho u nás nikdo nepropaguje. Existence mnohem podrobnějšího hodnocení národního, propagovaného a zasahujícího konkrétní trh, bude mít logicky dopad mnohem větší.
Jinak rozšíření toho nového hodnocení je jistě jen v rukou scia, v tom s Vámi souhlasím.
Pár informací k citovanému průzkumu:
Výzkum realizovaný společností Factum Invenio probíhal metodou telefonického dotazování s podporou počítače (CATI). V rámci výzkumu bylo osloveno 1.002 respondentů vybraných kvótním výběrem. Strukturou tento vzorek odpovídá struktuře populace České republiky starší 15 let. Sběr dat probíhal v dubnu 2011.
Téma, ke kterému se respondenti vyjadřovali, bylo toto: "Hry by měly být povinně označovány údajem o věkové přístupnosti", odpovědi byly na škále 1 - 5.
Přestože lidé souhlasí s uváděním těchto údajů u her, ve stejném průzkumu se přiznali, že hodnocení PEGI neznají. To je jedna ze základních věcí, které chce Scio změnit - informovat o tom, že tady to hodnocení je a že ho lze využít.
Btw tu Vaši grafomanii jsem promazal, protože nemá s tématem článku nic společného. Budu tak činit i nadále.
Ahoj, Petře, díky za komentář, máš se? Musíme někdy skáknout na oběd :)
Samozřejmě nechceme změnit běh světa, nebo otočit kolo dějin. Ale vzhledem k tomu, že se Scio paralelním vzděláváním intenzivně zabývá už nějakou dobu a věří, že vlna zájmu o něj dorazí ze zahraničí časem i k nám, myslíme si, že je dobré na to připravovat ty, kterých se to týká, tedy především rodiče. JakouHru.cz je takový nesmělý krůček, máme s ním ale velké plány.
S tím přezkumem vzdělávacích systémů naprosto souhlasím, vlastně totéž se snažíme prosadit i u nás, kolikrát se jen na téma aktualizace vzdělávacího procesu vyjadřoval ředitel scia Ondřej Šteffl, naposledy před pár dny na blogu na Aktuálně.cz.
Snad k našim hodnocením nebudeš příliš příkrý, až je začneme zveřejňovat, "tvůj" World of Warcraft vyšel z hodnocení poměrně slušně :)
jako rodič bych ocenil "instatní" informaci o obsahu (hry,filmy,pohádky,hračky...). Né že bych se tím řídil, ale ušetří mi to čas. A jako základní "předfiltr" to ocením. Přece jenom když u čehokoli uvidim:
agresivita: 5/10 ~ nepřímá, žádné detaily, střílení, krvavé fleky defaultně vypnuty
sex: 8/10 ~ nahota, statické obrázky pozic, pohybující se siluety
min věk: 12
Tak během 5ti sekund "tuším" na čem jsem.
Momentálně to dělám obráceně:
- sociálně vyberu produkt (doporučení od člověka kterému věřím)
- ověřím si ho na různých fan stránkách (hodnocení od velkého počtu anonymních uživatelů), čím větší počet fan stránek tím lépe (např: imdb.com, csfd.cz, moviemoron.com, ...)
- rychle ho prověřím sám (ajaj ... no comment)
Což je naprosto neudržitelný způsob ))-:
Problém ratingů je že každý hodnotitelská skupina dává důraz na něco jiného (např: usa je toleratní k násilí ale puristické k nahotě). I tak to má svojí informační hodnotu kterou ještě můžu zvednout tím že se seznámím k čemu tato skupina tíhne.
Takže si jen přidám do seznamu další hodnotící autoritu na kterou budu koukat...
PEGI je sice fajn pokud jde o hry 18+, ale u ostatních jsou ty čísla poměrně nesmyslná. Naposledy se mi do rukou dostala nějaká disneyovka - nějaký život princezny. absolutně korektní, slušné, děj nudný (šlo jen o to se oblékat, řídit částečně království apod.).. žádná krev a vraždění, nic.. a PEGI 13. :)
Budeme recenzovat hry Princezna a žabák a Na vlásku, obě podobné tomu, co píšete a mají u nás hodnocení věkové vhodnosti 7-12, resp. 3+ :)
problem muze byt jinde. kdyz na moji manzelku vybafnete co to je pegi tak na vas bude cumet jako vyvovarana mys, to nechcete zazit :))) ale kdyz se ji zeptate podle ceho vybira hru pro naseho syna, tak vam (krome barvy, obrazku atd.) rekne ze samozrejme i podle toho barevneho ctverecku s cislem/pismenem, ze to je pegi nema absolutne tuseni.
Hlavně to chce lépe číst: "spustí na konci roku". Co je na tom k nepochopení? :) Že jsme odemkli doménu, aby uživatelé, kteří budou mít zájem, viděli, jak na tom projektu pracujeme, je jen bonus, že bude projekt spuštěn a prezentován až na konci roku, to stále platí.
Souhlasím. Recenze bude obsahovat položku "O čem by rodiče s dětmi měli mluvit", ve které chceme dát rodičům téma k hovoru s dítětem ve vztahu k dané počítačové hře.
Příklad, Mass Effect: "Rodiče mohou s dětmi mluvit o chování hlavního hrdiny. Často hra nabízí možnost ulehčit si práci tím, že budou trpět lidé. Co v takové situaci dělat? Je lepší bojovat tvrdě za správnou věc, nebo se zachovávat jako sobec? Komplikované vztahy mezi hrdiny mohou být také dobrým tématem k rozhovoru. Každý chce něco jiného, je potřeba dělat kompromisy, umět vycházet s okolím."
Jinak máte pravdu, to opravdu konečné hodnocení bude jen a jen na rodičích, my jim jen usnadníme cestu, dáme vodítko.
I když s nápadem hodnotit hry i jinak než v recenzích herních časopisů souhlasím, ten web je z hlediska použitelnosti katastrofa. Vykazuje nedodělky (lišta Item1, Item2,... nahoře má dělat co?) nefungují základní věci (tlačítko zpět je rozbité na desatero způsobů - např. filtr je po návratu zpět z detailu hry sice zachován, i když jen částečně, ale seznam her je v takovém případě nefiltrovaný, návrat zpět jde vždy na první stránku, návrat zpět z dalších stránek nefunguje už vůbec), obsah je potřeba proklikat z vlastní iniciativy (stránka hry by měla ukázat všechny informace o hře včetně rizik a příležitostí k učení - takto to 90 % lidí proklikávat nebude, přitom by to klidně odscrollovali). Navíc logika ovládání je vyloženě divná (že filtr žlutá hvězda-bílá hvězda-žlutá hvězda znamená všechny hry mimo dvouhvězdičkových je sice pěkné, ale k takto podivné logice by to chtělo aspoň tooltip co to dělá; já bych třeba čekal, že když hledám hry určité kvality, nabídne mi web hry takové kvality a lepší, a že když už ovladač vypadá stejně jako indikátor, bude i stejně fungovat) a některé přirozené požadavky neumožňuje (k čemu je možnost hledat hry s násilím, když nejdou najít hry bez násilí, které by rodiče asi zajímaly víc). Třešničky na dortu typu tlačítko "Poslední" ve stránkování vede na předposlední stránku jsou už jen pro zasmání.
To chce předělat, a lépe!
Téhle "omluvě betaverzí" moc nevěřím, protože v článku také tvrdíte, že byste chtěli ovlivnit ještě vánoční trh, a na to už do konce roku moc času není. Dále si nejsem jistý, jestli všechny nedostatky stihnete odstranit, ale budu vám držet palce.
Chápu potřebu filtrů pro děti do cca 13-15ti let. Tam je to bezesporu. Ale výše ? K čemu jsou ty další úrovně ?
Za jakým účelem chcete pubertákovi, který se sem tam opije na diskotéce, má už nějaký svůj názor na dění, případně už žije občasným sexuálním životem (tím nemyslím ruku) určovat, co by měl a neměl vidět, hrát ?
Tady mi jako jediný účel přijde dobré zaměstnání ve státem financované instituci. (Tím se nechci navážet do vaší osoby)
Krásně si představuju situaci, kdy otec říká sinovi: "Sice vím, že chodíš k Pertou a spíte spolu, ale PEGI říká až od 18ti, protože tam je nudita" .. :)
Scio neni ani zrizovano ani financovano statem, je to uplne normalni firma, ktera si na svuj provoz vydelava vedeckou cinnosti v oblasti vzdelani.
Jinak ano, vse je samozrejme o mire, kdyz trinactileta divka otehotni nebo kdyz je patnactilety kluk alkoholik, tak pro ne pocitacova hra zrejme neznamena stejne riziko, jako pro jejich vrstevniky. Berte to tak, ze hodnotime i vzhledem k obecne uznavanym spolecenskym konvencim.
hodnotime i vzhledem k obecne uznavanym spolecenskym konvencim.
:=)))))))))))))))))))))))))))))))))))
To je nemožné. Kdo nám může co a jak radit našim dětem? Toto je naprostý výsměch rodičům (jak jsou hloupí a neumějí si hry vybrat sami). Považuji to za velmi nedůstojný akt. Krom toho, naše děti teda ohromně vyděsí pár kapek krve (ironie) !!!
JakouHru.cz za ně ten výběr neučiní, my jim jen dáme možnost ten výběr zrychlit, protože mají informace o spoustě her na jednom místě.
Jinak kdybyste si přečetl alespoň jednu recenzi z toho webu, což jste zjevně neudělal, zjistil byste, že míru rizik autoři váží velice pečlivě.
V té analýze je i procento nákupů her pro děti, u kterých děti samy jsou, to číslo je někde kolem 50%, zbytek tedy kupují rodiče sami.
Samozřejmě ale souhlas, že výběru her pro děti by se měla věnovat větší pozornost, proto to také děláme :)
Jenže jde o to že děti si můžou hrát co chtějí a mě to například vůbec nevadí jako rodiči. I třeba ten Sillent Hill, Battlefield atd...
Nesouhlasím s tím, že by rodiče měli hry z dosahu dětí úplně vytěsnit. Hry tu jsou a jsou ve společnosti čím dál významnější. Když před lety překonaly tržby videoherního průmyslu průmysl filmový, všichni to brali jako senzaci, dnes už se nikdo nediví.
Čili bojovat proti něčemu, co tady je a děti to chtějí, je podle mě nesmysl. Aby rodiče měli dohled nad mírou a obsahem hraní? To rozhodně ano, ale brát počítačové hry jako univerzální zlo, před kterým je děti nutné uchránit a vnutit jim to, co v dětství dělali jejich rodiče, to je příliš velké sousto. Možná se mýlím.
Článek ač od člověka co se v IT pohybuje působí lehce úsměvně. Nějaké ratingy her jsou samozřejmě nesmysl.
Výchova by tedy měla směřovat spíš k tomu, nesledovat jak ovce každou pitvu a vybírat dětem klidně i starší hry, které ale daj mozkovně alespoň trochu zabrat.
//edit autor článku: spamm odstraněnPředevším bych těl říci: pěkný článek Jirko ;-). Byl jsem skeptycký a nakonec mile překvapen.
Ačkoli souhlasím s tím, že je potřeba nového a detailnějšího systému hodnocení, nevěřím, že je to řešení situace. Krok dobrým směrem určitě ano. Ty výzkumy jsou fajn, ale. Někdo zde již argumentoval podobně jako budu teď já: na dobře položenou atázku dostaneš chtěnou odpověď. To je pravda a vpřípadě tohoto výzkumu to platí dvojnásob.
Nedávno proběhl výzkum, kde se lidí ptali, k čemu využívají svůj tablet. Odpovědi byly jasné - vyřizování pošty, čtení zpráv na internetu a čtení knih. Toto jsou vše věci, které by chtěli uživatelé dělat, stejně tak jako rodiče chtějí mít přehled o tom co hrají jejich děti, ale na konec se ukáže, že i přes vcelku letité působení PEGI, rodiče neví a nebo ignorují jejich doporučení a to z různých důvodů.
Spíše bych řekl, že je potřeba opravdu přezkoumat vzdělávací systémy světa a přizpůsobit je dnešní realitě. Rodič je tvor líný a unavený. Cokoli může neudělat, neudělá ;-)
Každopádně se těším na SCIO a jeho "hodnocení" her. Bude zase nějaká legrace porovnávat vlastní názor na hru, vůči tebou zmíněných skupin lidí.
Aha :) To jsou jen výplňové texty, předpokládám, že by nikdo neuvěřil, že Sid Meier označuje za nejlepší hru všech dob LittleBigPlanet, je to taková upravenější verze Lorem ipsum.
Ale jste všímavý, máte u mě zlatého bludišťáka :)
Naprostý a bezvýhradný souhlas ohledně hodnocení, vše je otázkou míry a zkušeností, tím, kdo musí rozhodnout jsou ve finále vždy rodiče.
Naproti tomu nesouhlasím s tím zakázaným ovocem, web je určen primárně pro rodiče, kteří podle výzkumu AHP, dělaného společností Factum Invenio v dubnu 2011 rozhodně chtějí mít dohled nad tím, co jejich děti hrají a většina také ten dohled aktivně vykonává.
Pokud jde o portál, o kterém je tento článek, metodiku hodnocení tvořili odborníci z několika oblastí, od pedagogů, přes dětské psychology až po odborníky na videohry. Nepůjde tam jen o hodnocení věku, ale také o hodnocení případných rizik a zejména učebního potenciálu.
Špatné hodnocení, plynoucí ze špatné nálady hodnotitele je v tomto případě vyloučeno, všechna hodnocení prochází minimálně dvoustupňovou kontrolou s tím, že sporné kusy jdou před jakousi "komisi". Nepůjde o standardní proces jedna hra-jeden hodnotitel, půjde spíš o analytickou práci.
Doufám, že pokud jste rodič, budete jedním z lidí, kterým náš projekt pomůže.
Ehm, ten screenshot z jakouhru.cz (na který jsem mrkl ještě před přečtením) mě nejdřív dost zmátl, nevěděl jsem potom, jestli mám brat článek vůbec vážně.
+1
Navíc žádný nový rating/agentura nevyřeší nezájem rodičů, viz ta neznalost PEGI. A osvěta? Tu potřebuje mnoho rodičů úplně jinde než zrovna u her.
Dále podivování nad deseti nejprodávanějšími hrami vs vhodnost pro děti. Pán by si měl asi zjistit jak vypadá průměrný hráč, v USA je to 30 letý muž. Bude to v ČR výrazně jiné?
Ale jaký výběr? Žádný výběr se u nikoho koho znám nekoná! Výběr dělají vždy děti!
Může mi prosím někdo vysvětlit co ten pojem znamená???
Mám pocit že lidi co podobné články píší zapomínají že si jako malí určitě taky hráli na vojáky, "stříleli" po sobě a hulákali "seš mrtvej". Nebo si hráli s autíčky a největší zábava bylo vytvářet ty nejšílenější havárie. Rozlišit hru od reality přitom nebyl problém, nikoho nenapadlo vzít nůž a "nepřítele" skutečně zabít nebo skusit z koloběžkou vjet pod náklaďák aby byla sranda.
Dnešní počítačové hry jsou to samé. Problém není ve hrách, stačí jen dětem vysvětlit že to co vidí na obrazovce (televizní i počítačové) je "jen jako" a opravdu se lidi k sobě takhle chovat nesmí. Ale pokud dnešní "rodičovství" znamená nechat děti hrát celý den jen hry a NEVĚNOVAT se jim a NEVYCHOVÁVAT, tak se skutečně může zdát že za to vše mohou jen ty škaredé hry. Případně třeba škola. Nebo televize. Ale určitě ne rodič...
Zakladatel Asociace produktových manažerů internetových služeb a produktový manažer, podepsaný pod řadou známých českých webů, např. zpravodajskými portály ČT24, TN.cz, E15 a Euro, technologickými weby Živě a Mobilmania, publikačním systémem Blog.cz, vyhledávacími službami Jyxo, TV Nova a Centrum Holdings nebo komunitními weby Edna.cz a Recepty.cz.