Hlavní navigace

Seznam drží podíl, Google roste - ale co Atlas s Centrem?

13. 2. 2006 10:14 (aktualizováno) Marek Antoš

Ve čtvrtek jsme vydali pravidelný přehled, jak si podle Navrcholu stojí české vyhledávače. Stejný přehled sestavujeme zhruba co půl roku už počtvrté, což je dobré, protože už je možné hledat nějaké trendy.

  1. Jasnou jedničkou je stále Seznam, přichází z něj skoro polovina lidí, kteří hledají na některém z vyhledávačů. Nejzajímavější je, že se jeho pozice v podstatě nemění: pokaždé má sice o nějaké to procento nahoru či dolů, ale to je spíš jen statistická chyba.
  2. Jediným vyhledávačem, který výrazně posiluje, je Google. Martin Kopta (nyní můj kolega z Dobrého webu) to až dosud vysvětloval sezónními výkyvy: na podzim přijdou do škol noví uživatelé a začnou používat Seznam, přes zimu se však poučí a v dubnové statistice už Google vyskočí. Loňský listopad takový pohled skutečně umožňoval, letos je však všechno jinak – Google zkrátka dlouhodobě roste.
  3. Poněkud překvapivé jsou výsledky Atlasu a Centra. Oba se drží pod sedmi procenty, změnilo se však pořadí. Ačkoliv podle statistik celkové návštěvnosti se Atlas propadl, jeho pozice mezi „přivaděči návštěvnosti“ je stabilní. Centrum si naopak vede docela slušně, ale v této statistice zaznamenalo pokles.

V souvislosti se třetím bodem vznikají dvě otázky:

  • Vede si Atlas ve vyhledávání lépe než Centrum?

    Čísla v tabulce to sice naznačují, rozdíly jsou však podle mého názoru tak malé, že by to mohla být i chyba měření. Společně s Petrem Šnajdrem jsme po ICQ hledali vysvětlení. Podle NetMonitoru se v říjnu na Atlasu v sekcích Hledání a Katalog zobrazilo 13,6 milionů stránek, zatímco Vyhledávání na Centru mělo 21,4 milionu – tedy poměr právě opačný. To by se asi dalo vysvětlit hypotézou, že na Atlasu uživatelé rychleji najdou, co potřebují, takže zobrazí méně stránek, zatímco na Centru potřebují více času. Srovnání s dubnem 2005 však tuto hypotézu vyvrací – poměry zobrazených stránek byly už tehdy skoro stejné, žádná zásadní změna ve vyhledávání nenastala, takže není důvod k odlišné závislosti. Vidím to tedy spíš na statistickou chybu.

  • Může podíl Centra klesat, přestože celková jeho návštěvnost za zmíněného půl roku vzrostla zhruba o čtvrtinu?

    Podle mě ano. Centrum jde cestou rozvoje obsahu a nabízí řadu nových služeb. Z hlediska návštěvnosti mu na podzim pomohli především VyVolení. Odjakživa mu navíc denní návštěvnost výrazně zvyšuje kvalitní freemail a také Xchat. Nic z toho však bezprostředně nesouvisí s vyhledáváním. Uživatelé, kteří si našli Centrum, jsou většinou o něco pokročilejší než Seznamáci – ale tak jako si našli Centrum, dokáží si najít i Google. Pro každou úlohu tak mohou používat jiný portál: na hledání Google, na poštu Centrum.

    Jilm zde na Lupě uvažuje, že právě obava z nástupu Googlu může být důvodem překotného rozvoje dalšího obsahu u Centra, zejména spuštění Aktuálně.cz. Ve vyhledávání ho Google může převálcovat, v e-mailu možná taky, ale vlastní noviny jen tak vydávat nebude. Na té úvaze rozhodně něco je, ale české portály by asi nepotěšila. Prodávat plošnou inzerci na zpravodajském serveru je sice fajn (a iDnes je z ní docela dobře živý), ale výrazně silnější zdroj příjmů všech českých portálů dnes představují placené záznamy v katalogu a vyhledávání. Kdyby o ně měly přijít, nebylo by to nic příjemného.

Sdílet