Hlavní navigace

Will you TakeIT.cz?

10. 11. 2006 16:31 David Antoš

Nestačím se divit. Společnost Internet Trading usoudila, že jí už je role přeprodejce reklamy na Centru málo a chtěla být něčím víc. Ve spolupráci s iDnes a Lidovkami tedy spustila/spou­ští/spustí jakýsi vyhledávač/ka­talog/zlaté stránky/cosi s názvem Take IT. A hned během prvního měsíce hodlá přilákat milión českých uživatelů. Stal se zázrak? Objevil se středoevropský Google, který okamžitě se svým příchodem svou genialitou uhrane každého, kdo se na něj jen podívá?

Podle loga TakeIT je nejpravděpodobnější asi ta poslední možnost, zatím však ani dvacet minut jeho intenzivního sledování při prohlížení TakeIT mi nepomohlo pochopit, o čem ta služba proboha vůbec je. Možná jsem se měl více soustředit na obsah než na logo, když ono je tak, tak nevšední. Doporučuji zvláště jeho megapodobu. Ale zpátky k tématu. O tom, co TakeIT je podle svých tvůrců, dnes na Lupě skvěle píše Jan Ambrož, jeho článek navíc obsahuje plno zajímavých postřehů.

Pro koho?

První věc, která musí člověka při pohled na TakeIT napadnout, je, komu tohle má být určené a co mu to má přinášet? Díky tomu, že jsem toho zatím mnoho „nezobchodoval v řádech miliard“, mám myslím dostatečně čistou hlavu na to, abych se na TakeIT mohl podívat jako uživatel a ne jako Jabko. TakeIT sám sebe označuje za „produktový a firemní katalog“. Úžasné. Kolik desítek obdobných „unikátních projektů“ na českém internetu existuje? Dvacet? Třicet?

Pořád tu je ovšem šance, že TakeIT přichází s něčím novým, svět měnícím, třeba s vyhledávání s umělou inteligencí. Podle IT: „jde o významný úspěch českých programátorů a pracovníků společnosti Internet Trading, kteří se na něm podíleli.“ Zmocňuje mne nadšení. Po AllPeers (spot na tomto blogu, recenze, rozhovor s technických ředitelem) a nových mapách na Seznamu a Atlasu tu máme další odvážný a chytrý projekt, který minimálně drží krok se světem, jestli do něj přímo nedělá díru.

Se zatajeným dechem tedy jdu na www.takeit.cz. Úžasný web plný blikajících barevných barviček! Jů! Po pěti minutách zírání na logo začínám přemýšlet, jestli má ten web i jiný smysl. Zrak mi tedy zklouzává mimo a vidím slova jako „produkty“, „firmy“, „fulltext“ či „katalog“. Aha, nějaký vyhledávač, nebo snad obchod? Nebo vyhledávač a katalog obchodů a produktů? A jo, to bude ono, vždyť to tam sami píší.

Aha. A co teď s tím? Zkusím si tedy vyhledat „dračí doupě“ a nalézám v databázi TakeIT i náš fantasy obchod, přestože jsme jej do něj samozřejmě nikdy nepřidávali. Podle popisků to vypadá, že IT nějakým způsobem přebralo databázi firem Centra. Zvláštní. Nicméně asi bych se spíše měl podívat, jak TakeIT použít jako zákazník. Přemýšlím o koupi iPod Nano, třeba mi tenhle server pomůže a poradí, kde jej koupit nejlevněji. Uh, dostávám nějaký seznam odkazů na jakési internetové obchody, které snad mají iPod v nabídce, odkaz však vede na jejich titulní stránky a na TakeIT se o nich nic víc nedozvím. Dobře, je to prý betaverze, armáda podomních prodavačů Internet Tradingu se prý teprve rozbíhá. Za měsíc už třeba bude databáze naplněna a namísto tohoto nesmyslu mi TakeIT vyplyvne něco kvalitnějšího.

Zkusím něco jiného. Tip pod formulářem mi nabízí „mp3 přehrávače“. Hm, na prvních místech hledání je několik DVD přehrávačů, ale co, ani to jistě není zajímavý produkt. Vlastně je to dobrý nápad, stejně tak proč by třeba člověk hledající „stoly“ nemohl mít zájem o zimní pneumatiky. Možná proto obchodní ředitel IT má tak špatné mínění o Googlu či Jyxu, relevance podle klíčového slova je zásadním nedostatkem všech těchto neunikátních zastaralých dinosaurů. Nyní již TakeIT o produktech zná i cenu, řazení je však na ní naprosto nezávislé a nikde si nejde přenastavit. Ostatně to je také kíčová technologická výhoda TakeIT oproti ostatním nudným produktovým vyhledávačům.

Tak tedy klik, DVD přehrávač za 1090, to zní zajímavě. Teď co dál? Chtěl bych se dostat na stránky onoho obchodu, jenže kudy? Dá se tedy přehrávač objednat i přímo přes TakeIT? Aha, asi ano. Kontaktní formulář a „Poptávka na zboží v produktovém katalogu takeit.cz“. No nevím, nakupování bych si představoval jinak než jako jakousi emailovou korespondenci. Hm, no možná se měli ti čeští programátoři a pracovníci společnosti Internet Trading podívat snad ani ne po světě, ale alespoň po Česku. Jdu na Seznam Zboží, zadávám „sencor dvd přehrávač“, řadím podle ceny a nalézám identické zboží levnější o více než dvě stovky. Jdu na stránky obchodu a spokojeně kupuji.

Obírání autoškoláků

Že je TakeIT pro lidi úplně na nic ví ale i Internet Trading. Sám prý nepředpokládá, že by lidé na www.takeit.cz začali chodit tak, jako dnes chodí na Seznam a Google. Co by tam také asi dělali? Z celého přístupu IT je vidět, že uživatelé vlastně ani nejsou příliš důležití, zakazovat jim na TakeIT chodit snad ani nutné není, ale nějak jim zlepšovat život či se snažit nabídnout něco užitečného by snad bylo až dětinsky hloupé. Přeci nejde o to přijít s něčím novým, chytrým, použitelným, lidé se tam nějak naženou vždycky, hlavní je na nich něco trhnout a pořádně to „zobchodovat“.

Naletivší uživatel, který z jakéhosi nepochopitelného důvodu využije TakeIT, si za svou hloupost může sám. Určitě jich také bude málo, lidé jsou otrlí a konzervativní a umějí vytušit nebezpečí, které na ně číhá. Kořistí Internet Tradingu jsou spíše malí živnostníci a podobná verbež, která si zaslouží oškubat. Ostatně pokud se podíváte na produkty, které Internet Trading prodává dnes, tak je to přesně takovéto čarování s neznalostí. Asi jen díky tomu může Centrum vykazovat tak pěkné finanční výsledky, přestože jeho podíl na trhu vyhledávání je jednoduše velmi malý.

Potenciální inzerenti se totiž dají rozdělit do takových čtyř skupin. Prvním kritériem je velikost, druhým míra sepjetí s internetem, a tedy i schopnost měření konverze. Ilustračními zástupci by mohl být Budvar – automechanik a eMall – náš Legolas.cz. Všechny skupiny jsou někým obírány, což je jen správně. Složité to je s inzerenty na internetu podnikajícími, kteří si vše můžou docela pěkně změřit a spočítat a jasně určit, co je pro ně nejvýhodnější. Ti jsou také u nás zatím asi nejhůře podchyceni, i díky zpomalenému rozvoji e-komerce v Česku. Velké společnosti jako eMall mají jistě velmi pokročilé analýzy efektivnosti inzerce a malé obchody jako Legolas.cz zase mají tak nízké příjmy, že nemohou rozhazovat za vzdušné zámky. Budvar apod. budou nejčastěji investovat do grafické inzerce, potřebují posilovat značku, takže jim jde o velký zásah – ideální je třeba iDnes. A konečně ta poslední skupina – chudáci živnostníci.

Před pár lety jsem byl svědkem, jak jeden takový obchodní zástupce s kufříkem v ruce, na jakých stojí úspěch Internet Tradingu, hučel do lokálního autoškoláka: „Ale pane Veverka, já Vám říkám, že Vy na tomhle vyděláte! Já vim, jak to chodí. Podívejte se, Zlatý stránky, to už dneska nikoho nezajímá, když maj ten internet. Ty mladý, ti vám tam prostě napíšou "autoškola“ a tam musíte bejt. Já Vám garantuju, že se Vám to bohatě vrátí!" Inzerci si koupil a možná skutečně i vydělal (ostatně byl to zástupce Seznamu), nicméně to není vůbec důležité, protože to prostě nikdy nezjistí.

Může tedy IT tenhle model přenést na TakeIT? Těžko říci. Prodávat reklamu na druhém největším „českém vyhledávači“ je přeci jen něco jiného. IT bude mít spoustu práce namluvit lidem, že jim TakeIT pomůže. Pokud dokáží spoluprácí s Mafrou skutečně nahonit tak pěkné statistiky návštěvnosti, určitě to pomůže. Přesto se domnívám, že Internet Trading silně přestřelil. Doba, kdy služby bez uživatelů mohly úspěšně fungovat jsou pryč. I oněm živnostníkům nakonec dojde, že jsou obíráni, internetová gramotnost roste. Přichází Google s českým AdSense. Seznam má PPC reklamu. Konkurence narůstá. A IT přijde s projektem jak z doby před deseti lety. I pokud snad dokáží ze začátku pár nešťastníků ulovit, mezi internetovými obchody by neměli uspět a právě ty budou vytvářet růst inzerce v dalších letech.

Ale třeba mi jen něco uniká, třeba je současná podoba TakeIT jen takovým žertíkem a už zítra na něm bude ten vyhledávač s umělou inteligencí. Jinak záměr IT naprosto nechápu. Pokud by snad spuštění tohoto katalogu mělo do budoucna znamenat rozvázání spolupráce s Centrem, Internet Trading si zahozením této jistoty může jedině pohoršit. A pokud ředitel IT sám říká, že TakeIT je přímý konkurent Seznamu, pak lze jen těžko uvěřit, že by Centru nekonkurovalo. Dalším poraženým by mohlo být samotné Centrum, které se svou současnou krizí identity rozhodně nepotřebuje přijít o tento příjemný zdroj peněz. A konečně poslední – a nejmenší – poražený by mohla být Mafra, protože nevím, jak pro vás, ale pro mě nasazení slibovaného formátu reklamy ve stylu bbTextu už příliš.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).