Česká školská reforma se ohání celou řadou nových termínů, jako jsou klíčové kompetence, rámcové vzdělávací programy a další, ale ICT je v přípravě i realizaci reformy popelkou. Pětiletá Státní informační politika ve vzdělávání (SIPVZ) skončila rovněž přes řadu pozitivních změn fiaskem, zvláště pokud budeme posuzovat rentabilitu dosud vynaložených 7 miliard ze státního rozpočtu.
Ministerstvo školství (MŠMT) sice ždímá na reformu dotace z Evropského sociálního fondu (ESF), centralistický přístup rozdělování dotací je překvapivě spojen s absencí koordinace jednotlivých projektů. Opět rentabilita vynaložených prostředků je chabá. Často je to i díky nevyužití právě ICT: pro proškolení učitelů chybí eLearningové kursy, chybí kvalitní portálové řešení pro školy s workflow a groupware nástroji a je tu i absence prezentace pro zřizovatele škol i veřejnost. Reforma se bohužel neprezentuje jako něco, co probíhá v celé EU, a nedej bože, abychom se poučili jinde. Mediální podání školské reformy je více méně přežvykováním zpravodajství ČTK a apoteózou tvůrců české reformy z MŠMT přímořízených ústavů. Přístup ministerských úředníků byl navíc ve stylu: „teď je to na učitelích a školách, my jsme to přece skvěle vymysleli“. Peníze z ESF se ale na podporu reformy do škol spíše nedostanou…
Ale podívejme se na vybavení britských škol ICT, které má pro úspěch reformy bezesporu výrazný vliv:
Primary schools:
Secondary schools:
U nás byl počet žáků na jeden počítač na ZŠ a SŠ v průměru 11,5! Počet interaktivních tabulí v českých školách je nyní někde mezi 1000–1500 kusů, tedy jsou na cca 15–20% škol. Přitom průměrný počet těchto tabulí byl v roce 2004 v UK na primary school 2 a na secondary 7,5!!! A o broadbandu si české školy si mohly většinou do letošního roku nechat jenom zdát, teprve od září nabízí O2 školám 2 Mbps ADSL v rámci státní zakázky za 35 000 Kč ročně…
… jsem z toho janek
Přečteno 59 095×
Přečteno 56 730×
Přečteno 55 970×
Přečteno 55 463×
Přečteno 52 879×