Hlavní navigace

Internet do britských škol aneb Česká školská cesta do pekel

9. 9. 2006 16:45 (aktualizováno) Janek Wagner

Česká školská reforma se ohání celou řadou nových termínů, jako jsou klíčové kompetence, rámcové vzdělávací programy a další, ale ICT je v přípravě i realizaci reformy popelkou. Pětiletá Státní informační politika ve vzdělávání (SIPVZ) skončila rovněž přes řadu pozitivních změn fiaskem, zvláště pokud budeme posuzovat rentabilitu dosud vynaložených 7 miliard ze státního rozpočtu.

Ministerstvo školství (MŠMT) sice ždímá na reformu dotace z Evropského sociálního fondu (ESF), centralistický přístup rozdělování dotací je překvapivě spojen s absencí koordinace jednotlivých projektů. Opět rentabilita vynaložených prostředků je chabá. Často je to i díky nevyužití právě ICT: pro proškolení učitelů chybí eLearningové kursy, chybí kvalitní portálové řešení pro školy s workflow a groupware nástroji a je tu i absence prezentace pro zřizovatele škol i veřejnost. Reforma se bohužel neprezentuje jako něco, co probíhá v celé EU, a nedej bože, abychom se poučili jinde. Mediální podání školské reformy je více méně přežvykováním zpravodajství ČTK a apoteózou tvůrců české reformy z MŠMT přímořízených ústavů. Přístup ministerských úředníků byl navíc ve stylu: „teď je to na učitelích a školách, my jsme to přece skvěle vymysleli“. Peníze z ESF se ale na podporu reformy do škol spíše nedostanou…

Ale podívejme se na vybavení britských škol ICT, které má pro úspěch reformy bezesporu výrazný vliv:

Primary schools:

  • Have on average 37 computers each…
  • …that's appro­ximately 1 computer for every 6.2 children
  • 95% have interactive whiteboards
  • 91% have a network in place
  • 99% are connected to the Internet
  • 78% have a broadband connection
  • 85% of teaching staff are reported to be very confident or confident in using ICT in their job.

Secondary schools:

  • Have on average 275 computers each…
  • …that's appro­ximately 1 computer for every 3.6 pupils
  • 99% have interactive whiteboards
  • 99% have a network in place
  • 99% are connected to the Internet
  • 99% have a broadband connection
  • 81% of teaching staff are reported to be very confident or confident in using ICT in their job.

U nás byl počet žáků na jeden počítač na ZŠ a SŠ v průměru 11,5! Počet interaktivních tabulí v českých školách je nyní někde mezi 1000–1500 kusů, tedy jsou na cca 15–20% škol. Přitom průměrný počet těchto tabulí byl v roce 2004 v UK na primary school 2 a na secondary 7,5!!! A o broadbandu si české školy si mohly většinou do letošního roku nechat jenom zdát, teprve od září nabízí O2 školám 2 Mbps ADSL v rámci státní zakázky za 35 000 Kč ročně…

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).