Na počátku všeho bylo kontroverzní, leč alespoň trochu opodstatněné, řešení kontroly bezhotovostního platebního styku firem a živnostníků z hlavy ministra financí Andreje Babiše (ANO). Živnostníci se proti tomuto novému zákonu staví od jeho prvopočátků. ANO slibovalo v roce 2014 před volbami „odstranění překážek pro podnikatele“ a toto je zřejmě prvním výsledkem jejich „slibu“.
S postupem času se však – v rámci detailnější specifikace zákona o elektronických tržbách – původní myšlenka a selským rozumem pochopitelná vize začíná vytrácet. EET postihne i eshopy. Zní to nelogicky, zní to naprosto bezhlavě, jde to proti selskému rozumu, ale je to tak. Ačkoliv právě eshopy mají zřejmě nejlépe zdokumentované veškeré platby od zákazníků a většina plateb probíhá online, budou muset mnohé z nich zavést EET.
Týkalo by se to druhé vlny nasazení EET, které bude zaměřeno na velkoobchod a maloobchod. U eshopů pak všech online prodejců, kteří nabízí osobní odběr a tedy platbu v hotovosti (to lze ještě pochopit a nikdo by proti asi nic nenamítal).
Ne vše je ovšem klasický osobní odběr jako třeba ten tradiční v provozovně eshopu nebo kamenné prodejně prozovovatele shopu. Máme tu dnes i služby jako je Zásilkovna, Uloženka a další. Tam by mohlo jít – podobně jako u dobírky realizované třetí stranou přepravce – také o hotovostní operace u třetí strany (pobočky Zásilkovny nebo Uloženky) a následně zaslání financí na bankovní účet provozovatele eshopu. Zaplatí-li zákazník v rámci košíku online rovnou převodem, pak je to úplně bez potíží.
Díky platbě předem (bankovním převodem) může zůstat zachován i klasický osobní odběr. Na místě už dojde prakticky jen k předání zboží a neprobíhá tak žádná hotovostní transakce.
UPRAVENO 27.9. NA ZÁKLADĚ VYJÁDŘENÍ MINISTRA FINANCÍ
Ještě včera (26.9.2016) to vypadalo, že do EET spadne i platba na dobírku. Že za nahlášení bude odpovídat eshop samotný a nikoliv přepravce, který hotovost / platbu kartou od zákazníka fakticky přebírá a peníze pak posílá provozovateli eshopu na účet. Ano, na podnikatelský účet, čili tam, kde se dá platba zkontrolovat a je evidována prakticky online.
Dnes po publikování vyjádření samotného Andreje Babiše na stránkách MFCR se alespoň něco v dobré obrací. Dobírka, bude-li realizována třetí stranou (tedy přepravcem jako je PPL, DHL, Česká pošta atd.), je od EET oproštěna, jelikož peníze dostane internetový prodejce od třetí strany přepravce na bankovní účet. Jsem velice rád za toto vyjádření ministra financí a věřím, že jej můžeme všichni začít brát jako „směroplatné“ a potvrzené černé na bílém.
Tohle je největší komedie. EET bylo navrženo jako nástroj pro eliminování daňových úniků u hotovostních plateb a ono postihne elektronické obchody, kde je možné platit elektronicky. Slyšíte to? A nepřijde Vám to na hlavu postavené?
Všechny eshopy, které nabízí platbu přes platební brány jako je PayPal, GoPay, PayU a další, automaticky spadne do povinnosti řešit EET ve druhé vlně (maloobchod, velkoobchod) – tedy zhruba někdy v březnu 2017. Tyto platební brány už však nepoužívají jen eshopy, ale také SAAS společnosti nabízející software jako službu nebo i jiné online služby. Trpět tak začne mnoho online podnikatelů, internetových služeb a menších internetových živnostníků.
Online platební nástroje využívají nebo díky nim dostávají platby i affiliate partneři. Jsem jedním z nich a řešení vidím několik. Předně eliminovat veškeré affiliate sítě a programy, které platí výhradně přes PayPal a podobné služby. Hodně affiliate partnerů tak opustí zahraniční trh a spolupráci se zahraničím obecně, jelikož tam je PayPal prakticky jedinou možností jak dostat peníze za provize. Další možností je směnka, která je prakticky hotovostní platbou a do EET samozřejmě spadá také. Soustředit se samozřejmě začnou výhradně tam, kde jsou platby na fakturu realizované bankovním převodem.
Kromě dobírky a online plateb spadnou do EET i platby kartou. Opět bezhotovostní forma platby, kterou lze snadno dohledat. Navíc ve většině případů je platba kartou realizována prostřednictvím prostředníka (platební brány) a peníze následně opět chodí prodejci na bankovní účet.
Tak a teď si to pěkně shrneme. Velcí hráči už mají tolik systémů a technologií, že je další bude stát jen nějaký náklad na nákup SW/HW a další lidské zdroje. Středně velké eshopy to zřejmě ustojí, ale bude je to stát nemalé náklady na vývoj a implementaci modulu pro jejich eshop a další lidské zdroje věnované administrativě.
Zajímavé to bude u malých eshopů a online služeb jednotlivců – živnostníků. Ti mají prakticky jen pár možností. Tou první, asi nejráznější, je zavřít krám. Některým už trpělivost určitě dojde. Mnoho jich má eshop jen na přilepšenou, takže to prostě nebudou chtít dál řešit a skončí s tím.
Méně rázným řešením bude útěk podnikatelů s jejich businessem mimo ČR. Prostě začnou hledat alternativy v EU, podnikání v UK, Estonsko, daňové ráje a podobně.
Ostatní, aby se vyhnuli EET, tak zcela nekompromisně eliminují osobní odběr s platbou hotově, platby kartou a online platební brány. Zbude jim tak pouhá platba převodem na účet a po vyjádření A. Babiše ze dne 26.9.2016 i dobírka, což je v dnešní době dost málo na to, aby eshop přežil a nadále fungoval. Chtě nechtě mu začnou klesat tržby, odcházet zákazníci a brzy skončí.
Všichni doufáme a modlíme se, aby druhá fáze EET nedopadla tak, jak to zatím vypadá. Nicméně pokud dojde k její implementaci v podobě, jaká je nyní popsána na etrzby.cz, pak se máme opravdu na co těšit – nebo spíš čeho děsit.
EET nevybere z online prostředí ani prd. Naopak začnou klesat počty online podnikatelů, eshopů, SAAS, affiláků a dalších, kteří přispívají do státní kasy v podobě daně z příjmů nebo daně z přidané hodnoty. EET bude blokátorem rozvoje české ecommerce, nahraje velkým hráčům a TOP eshopům a postupně zlikviduje střední a menší online obchodníky.
Dost možná zabije české online platební brány, jelikož velcí hráči často řeší platby kartou vlastním řešením a platební brány nepotřebují. Naopak malé a střední se ve velkém budou plateb přes brány zbavovat nebo je natolik zpoplatní, že je nikdo moc nebude využívat. Platební brány typu GoPay, PayU a další by tak měli být sami proti EET a iniciovat odpor k tomuto legislativnímu paskvilu v jejich vlastním zájmu.
V sousedním Německu, které takové chujoviny jako je EET nevymýšlí, roste síla PayPal coby platebního kanálu č. 1 pro online platby. V USA to bude hodně podobné a myslím, že si na sílu PayPalu zvykly už i české ecommerce firmy a čeští zákazníci. A když už si na něj tak krásně začali zvykat, tak jim ho pomalu začneme vypínat. Resp. EET bude stát za nezanedbatelným úbytkem plateb přes PayPal v ČR.
Osobně využívám PayPal pro příjem plateb z provizních systémů zahraničních hostingů nebo affiliate systémů pro prodejce grafických šablon internetových obchodů. Nejsem bábovka, většina podnikatelů nejsou bábovky, naopak. Tudíž se na to nevykašlu a dost možná to neudělá ani většina živnostníků kolem, spíš menšina. Ale prostě přestanu tyto zahraniční hostingy doporučovat, stejně tak šablony.
Affiláci obecně budou muset zvážit zda chtějí vést administrativu kolem EET nebo prostě uhnou a přeorientují se na české provizní systémy, kde se platí provize bankovním převodem na základě vystavené faktury. Alespoň tak k tomu na 90% budu přistupovat i já. Nejsem plátce DPH a nechci se jím stát a byl bych blázen, kdybych se vyhýbal DPH kvůli výrazně vyšší administrativě a věcem, které mě prudí a na druhé straně se dostal na paškál EET. Nedostanu, to mi věřte. O affilácích ještě trochu více, později / níže.
Kdo jiný by si na EET mohl více namastit kapsu? Stát ne, podnikatel ne, zákazník ne … Tím, kdo bude mít online podnikatele tak trochu jako rukojmí bude banka. Více plateb bude chodit přímo tam a půjde o naprosto zásadní element v podnikání eshopů. I proto si banky teoreticky budou moci dovolit zdražit. Ano, je to tak – trh je trh a ten se přizpůsobuje poptávce, potřebám a důležitosti…
Dosud je v ČR v rámci online prodeje nejvyužívanější dobírka. Ta by měla nakonec zůstat mimo EET (je-li realizována přepravcem mimo prodejce). Spolu s platbou převodem půjde nyní o jediné dvě platební metody online obchodování, které jsou postavené mimo EET a umožní tak pokračovat v eshopu i těm, kteří se budou chtít EET nekompromisně vyhnout.
Díky tomu poroste samozřejmě poptávka provozovatelů eshopů po modulech platby převodem, jejich max. komfortu, po lepších službách bank atd. Což tímto pohledem nemusí být špatné. Banky jsou u nás zkostnatělé, pomalé, nepřizpůsobivé a toto by mohlo do značné míry nastartovat jejich rozvoj ve smyslu lepších služeb i větších investic do online prostředí.
Už i bez EET se k tomuto dlouhodobě schyluje a je to trend dnešní doby v ecommerce obecně. Mally budou skupovat malé specializované obchůdky a jejich zboží nabízet v podkategoriích svých ohromných multishopů.
Menší prodejci a kreativní jednotlivci nebudou chtít řešit EET a další administrativu. Nabídnout tam své zboží velkým hráčům a příjmy z prodejů jim tak půjdou na účet = klid na duši a žádné EET. Dost možná se z nich stanou marketéři velkých obchodů a budou tam propagovat právě to své zboží. Mám tím na mysli to, že namísto dosavadního marketingu svého minishopu budou propagovat svého chlebodárce (chce se mi říct, svojí Alzu) a na sociálních sítích, svém blogu i jinde budou odkazovat prostě sekci eshopu s jejich zbožím.
To mi nepřijde špatné. Přijdou sice o kontakty na koncové zákazníky, ale také o starosti s provozem obchodu, vývojem eshopu, sledováním všech těch trendů a novinek v oblasti ecommerce a jejich zboží bude zřejmě ve velkém shopu sice méně vidět, ale tržní síla tam bude větší a když si to své zboží podpoří nadále svým marketingem, tak by nemuseli přijít ani o své zákazníky. Mohou si dál vést emailovou databázi, psát blog, propagovat se na soc. sítích, budovat si osobní brand atd. Jen všechnu tu sílu obsahu a podpory prodeje pohrnou na web své „Alzy“.
Alespoň tak nějak to vidím celé já. Já, který zbrojí proti EET už od doby, kdy mi mohla být ukradená a netýkala se mne ani přímo a ani nepřímo (eshopy). Dnes se mne týká přímo (přijímám platby přes PayPal a šekem) i nepřímo (eshopy, které jsem nepředpokládal, že do toho spadnou).
EET je zlo. Zlo, které ve vzorovém Chorvatsku (sakra, proč se neinspirujeme v Německu, Rakousku nebo UK?) nic nepřineslo (kromě více administrativy a prudy) a u nás skončí fiaskem – o tom jsem prakticky přesvědčen. Proč? Protože stát neumí informační technologie, neumí vývoj, neumí internet … prostě neumí. Většina takových projektů skončila v troskách (centrální registr vozidel, OpenCard a spol.). Český stát prostě neumí IT projekty a pochybuju, že na EET (které je svým rozsahem ohromné) se je naučí.
Politicky je sice šance, že se EET zastaví nebo zbrzdí, ale vzhledem k dlouhodobým preferencím ANO/ČSSD to zatím moc nevypadá. Podnikatelů je u nás menšina, provozovatelů shopů sice dost, ale s ohledem pracující lid žalostně málo. A pracující lid to vidí po svém a netrápi ho to. Naopak, konečně přeci ty Vietnamci začnou platit daně…
Tento článek a mnoho otázek kolem evidence tržeb mne dokopalo tak daleko, že jsem začal psát samostatný blog Evid.cz. Snažím se tam popisovat nejen právní předpisy a legislativní aspekty EET, ale především aktuální změny, technická řešení a marketingový pohled a možnosti využití EET pro budování značky, což si troufám tvrdit, že zatím nikdo neudělal.
Dobrý den, tak krásně jste to napsal. Já prodávám také někdy přes PayPal a našla jsem, že PayPal je vlastně banka a ne platební brána. A co když někdo prodává přes Etsy nebo Ebay. To jsou přece zahraniční platformy a ty nikdy EET řešit nebudou. A cizince nějaká EET účtenka zajímat přece nebude. Co tedy dělat? Jak to bude dál? Poradí někdo?
Bohužel asi máte celým článkem pravdu. Dnes jsem si to celé zkoumala, protože mám eshop a došla jsem zatím k tomu, co píšete - nebudu mít (doufám, že jen na nějaký čas) osobní odběry s hotovostní platbou, platbu kartou ani on-line tlačítka. A počkám co se bude dít v praxi... Doteď jsem se o to nezajímala, protože jsem myslela, zdravým selským rozumem, že eshopů se to týkat nebude - proč taky, každý kousek zboží je evidovaný, zaskladovaný, na všechno je doklad - ale ne, nějak je tolik věcí na ruby, že by až na člověka spadla deprese, ale zase si říkám, prostě se dát nesmíme... Jinak volební heslo Babiše o "odstraňování překážek pro podnikatele" je tak drzý a lživý, že se tomu musím už i hořce zasmát.
Na kontroverzní článek Petra Soukupa o EET a jeho vztahu k eshopům zareagoval 26.9. v 17:30 sám Babiš, který vyvrátil obavy eshopů kolem dobírky. Ta pokud bude realizována přepravcem mimo samotného prodejce (tj. přeprava není řešena samotným prodejcem, ale službou třetí strany jako je PPL, DHL apod.), tak nespadá do EET, jelikož peníze skutečně přichází na účet podnikatele až od té třetí strany, kde platba v hotovosti/kartou proběhla.
i dobírka, což je v dnešní době dost málo na to, aby eshop přežil a nadále fungoval. ...
Záleží na typu sortimentu, máme textil a máme jen dobírku, nemáme ani možnost převodu a chce to tak jeden člověk z 500. Ty ostatní nenapíšou, ale reálně je ztráta v jednotkách procent, pokud vůbec to. Průměrná cena obj. je 800,- Důvod, že nemáme platební bránu je ten, že náš programátor to za rok stále neimplementoval, je prostě nešika :-D
AG, nebrání mu samozřejmě nic a všechno. Eshop není kamenný obchod ani stánek na tržnici. Většina shopů to potřebuje mít online a nemají-li zrovna nějaké řešení (typicky pronajímané), které to už vyřeší za ně, tak je to prostě problém. Pro Vámi navrhované řešení bych byl u mikroeshopu s pár objednávkama, které ještě navíc nebudou prodávat virtuální/downloadable produkty. Na pokladnu bych se pak vykašlal a řešil to přes nějaký iDoklad a podobné služby ručně nebo si připlatil za některou z online služeb.
Článek byl jednak napsán dávno před EET a druhak stále platí, že pokud jsou dva nákupy denně, zvládne se to třeba automatickým exportem objednávek z shopu do účta / erp a tržba se může evidovat až tam. Většinou to takové systémy umí automaticky a popravdě, dělá to tak dost lidí.
Co brání malému eshopu co dělá většinu věcí ručně pořídit si základní pokladnu s tiskárnu (do 5 tisíc) která účtuje pouze částku s dph a na každou platbu co přijde kartou nebo paypalem vystavit doklad, který pošle společně s objednávkou ?
To je vidět, že netušíte vůbec o čem se tu točí. EET musí být vystavena v okamžiku platby, né až se majitel pidieshopu probudí a dostane se k počítači. Eshop běží nonstop online, malý podnikatel, který je na to sám, taky někdy spí a nebo dělá i jiné věci, nesedí u eshopu jak u pokladny. K čemu by mu byla jako pokladna do 5000,- ? Božínku, kde já se to narodil.
Specialista internetového marketingu a ecommerce konzultant na volné noze. Uznávaný odborník na platformu Magento eshop, PHP/MySQL vývojář a affiliate nadšenec.
Správce PPC kampaní (se zaměřením na Google AdWords, Sklik) s mnoha lety zkušeností z mediální agentury i práce na volné noze. Konzultant ecommerce a SEO, podpory online prodeje, optimalizace konverzního poměru, srovnávačů zboží a dalších souvisejících nástrojů internetového marketingu. Propagátor a evangelista obsahového marketingu (content marketing) a copywriter.
Standa je diplomovaným specialistou v oboru Informatika ve státní správě a autoritou v oboru internetového marketingu, za kterou stojí reference jako je iDNES (MAFRA a.s.), TV Nova (CET 21 s.r.o.), Toyota Material Handling CZ s.r.o., TRIOLA a.s., Eurocert a.s., Antares a.s. a mnohé další. Více o službách a projektech pod značkou Open Mage najdete na webu www.openmage.cz.
Přečteno 144 630×
Přečteno 87 760×
Přečteno 68 654×
Přečteno 66 002×
Přečteno 57 186×