Patřím k těm šťastlivcům, kteří svůj produktivní čas tráví cestováním po republice a prodejem informačního systému. Rád si povídám s majiteli firem o jejich businessu, ale už méně rád promítám obrazovku svého notebooku na zdi jejich kanceláří. Co na roli obchodníka doslova nesnáším, jsou dotazy na reference. A není to proto, že bych žádné neměl.
Za víc jak dekádu vývoje CRM systému jsem se nedokázal zbavit toho, abych se někde uvnitř hodně nešklebil pokaždé, když slyším větu „Můžete nám poskytnout nějaké reference?“. Částí svého srdce jsem technik a za ta léta už přesně vím, jak vypadá proces poskytování referencí a jaká je to ztráta času pro mě i zákazníka.
To, že je to ztráta času, plyne přímo z procesu, pomocí kterého sepisuji reference pro klienta:
Bod 1 samozřejmě předem určuje, že potenciální zákazník se nikdy nedostane ke klientům, kteří by jej mohli od nákupu výrazně odradit. Je tedy, dle mého názoru, legitimní pochybovat o smysluplnost poptávání referencí. Myslím si, že kupující klient to musí vědět taky, protože údajně většina firem na referenční kontakty nikdy nezavolá. Vědí, že dostali jen seznam „kámošů“.
Jestli je mezi čtenáři jediný člověk, který byl poskytnut jako referenční kontakt a přitom nepochválil systém, tak by mě to moc a moc zajímalo. Znamenalo by to, že reference možná mají nějaký smysl nebo by to byla jen nějaká přírodní anomálie.
V každém případě, i kdyby takto generované reference měly nějaký smysl, je tu ještě jedna věc. Proč by měl být stávající klient otravován telefonáty potenciálně nových klientů kvůli tomu, abychom my udělali další obchod. Zkuste si představit, že by vám každý týden zavoval někdo cizí, protože se chce zeptat na vaše zkušenosti s používáním toho či onoho informačního systému. Pokud si vážím času svých zákazníků, proč bych je s tím měl prudit. To přece vůbec není jejich věc.
Můžu jít a koupit jim za tuto malou službičku nějakou lahvinku nebo třeba oběd, ale v tom případě nesmyslnost celého procesu nabírá na otáčkách. Dělám si tak ze zákazníka placeného vychvalovače produktu.
Osobně se domnívám, že reference jsou dědictvím průmyslového věku, které v éře informací ztrácí na významu. Vyžadování referencí bych dokázal pochopit u drahých a hmotných produktů, u kterých neexistuje 30ti denní demo nebo pronájem v cloudu. Ještě před dvaceti lety měl kvalitní informativní web málokdo. Dnes snadno najdete o čemkoliv víc informací, než dokážete zpracovat.
S trochou nadsázky by se mi chtělo říct, že pokud potřebujete znát moje kamarády, tak se domluvme na pivo. Chtít reference je zvláštní způsob, jak je poznat. Dnes máte možnost do určité míry a zdarma (váš čas nepočítám, i když něco stojí) otestovat cokoliv, co chcete koupit. Každý vám to rád půjčí nebo za malý poplatek pronajme. A upřímně, to co každého zákazníka zajímá nejvíc, lze zjistit až v ostrém provozu. Bohužel.
U referencí zdaleka tak nejde o osu "dobrá - špatná" jako o osu "má - nemá". Začínající studentík referenci nemá; garážkovka ucházející se o project v řádu desítek člověkoroků referencí nemá; totální matloňové dobrou referenci nemají. Všichni ostatní referenci mají.
Při prodeji tím, že dávám reference, ukazuju, že se mi to aspoň jednou povedlo naimplementovat. Kupujícímu reference ukazuje na nižší míru rizika.
Co ja si pamatuju, mela by byt formalni (a formalizovana) reference soucasti projektoveho cyklu v ramci nejakeho follow-up procesu. Kdyz chcete obchodovat s erarem budete donekonecna spravovat databazi podepsanych referencnich dopisu, respektive budete ty reference donekonecna "ozivovat" podle pozadavku nove zadavaci dokumentace. Nakolik ma ale takova formalni reference vyznam pri skutecnem rozhodovani je ale otazka. Nevim jestli si jeste pamatuju spravne, jak je to v ZVZ, ale formalni reference jsou pouze kvalifikacni (vyrazovaci) kriterium. Rozhodnuti se pak deje (spolecne s cenou) na zaklade referenci neformalnich.
Používáme poměrně rozsáhlý IS (+ několik menších) pro asi 2 tisíce zákazníků. Často se na nás obrací s dotazy zájemci o náš systém. Rádi odpovíme, protože:
1) Jsou z našeho oboru a mohou se nám hodit jejich případný JINÉ znalosti.
2) V případě jejich budoucího nákupu SW máme "partnery", na které se v různých případech můžeme obracet při řešení "issues".
3) Zpravidla koupí novější verzi a můžeme referovat rozdíly (klady zápory).
... a mohl bych dále pokračovat.
Myslím, že prodejce, který neposkytuje (i filtrované) reference, si dobrou reklamu nedělá.
Tihle lidi si nechtějí komplikovat život a velmi je zajímá jak hladké bylo nasazení v podobných firmách a jaké potíže měl systém po spuštění - vždycky jsou nějaké potíže. backpacks
Bohužel nevím, kdo jste (anonym Diskobolos) a ani jste nenapsal žádnou konkrétní výtku. V každém případě mě mrzí, že jsem zanechal tak špatný dojem. I když pochybuju, že jsme se kdy setkali. ;-) Hezký den.
Nám je ovšem jasné, že při výberu referencí použiváte kritéria, jaká jste uvedl.
Jednak je sět malý a český trh ještě menší, je téměř jisté že v těch firmách budu někoho znát a budu se tedy moci zeptat na zkušenosti. S implementací i následným provozem.
Druhak poptání Vašich referencí neznamená, že sami nehledáme ani ty špatné - a ty jsou pak předmětem dalších jednání před prodejem.
A budou kladné převažovat a rozhodnu se pro Váš produkt, budu požadovat nejméně to samé, poměřováno k těm kladným co jste uvedl, s vynecháním chyb od těch, které jsem našel já :)
Pravdou je, že pokud jste ze zakoupeného produktu nešťastní, litujete koupě a nikdy byste si např. informační systém Helios už nekoupili, pak vás dodavatel NIKDY na referenční listině neuvede.
Firma Zásobování a.s., supermarket Eva.cz by proto informační systém Helios doporučila jen svému nepříteli. Prostě chceme na referenční listinu informačního systému Helios (už nás stál miliony) a zeptejte se nás! Nedoporučíme ho.
Thanks for all your efforts that you have put in this. Thanks for sharing such a wonderful article.
boys dress up Games
Cake Games
Wedding Dress Up Games
girls makeover games
room decoration games
barbie cooking games
Very touching text, very moving scene, very wonderful music; Because of you! This blog bring us so many exclamation, hope the end result is good.]
cooking games online
barbie cooking games
dog Games
dora games
kissing games
Princess dress up Games
Jde videt, ze si sice s podnikateli povidate, ale moc jste toho za tu dobu nepochopil.
Kdyz uz tlacite na pilu, tak otazka na reference je jedina mozna a rychla otazka, ktera da podnikateli(a zaroven ho i napadne) moznost ziskani odstupu-distance a ziskani casu si neco rozmyslet.
If you want to clear your ccnp
exam with high scores then logon to theexamcollection.com
Everyone has silly logic equations in their mind. Consequently, everyone has meanings in their life. These meanings are made with equation - like sentences. Some sentences will add a positive spin to our life, others can make our life miserable. If you think you lack meaning in your life, take some time to explore and examine the internal sentence/equations you are using. These equation-like sentences are built up over the years through experience and associations coupled with internalized dialogue and mental pictures.
executive chef resume
Aw, this was a really nice post. In idea I would like to put in writing like this additionally – taking time and actual effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and by no means seem to get something done. madeira plastica waj7w1NvXdyF
thank you for some of these web articles is very impressive and qualified to compete alat bantu sex wanita and may continue to post quality articles article and useful for everyone penghilang tatto
obat herbal maag kronis
obat batuk berdahak kronisobat sakit maag kronis
cara mengobati biduran pada anak
cara mengobati telinga berdengung secara alami
obat tradisional anyang anyangan
khasiat daun cabai sebagai obat demam alami
buah dan sayur untuk mengobati penyakit maag kronis
obat kulit melepuh paling mujarab
cara mengatasi sesak nafas secara alami
cara mengobati batu ginjal secara alami
cara mengobati penyakit jantung secara alami
cara mengobati kram usus secara alami
manfaat sea cucumber jelly gamat gold g
khasiat kunyit untuk mengobati penyakit maag kronis
obat gagal ginjal tanpa cuci darah
buah buahan yang aman bagi penderita maag
makanan tidak baik dan makanan baik untuk penderita maag
cara mengobati penyakit jantung
cara mengobati radang tenggorokan secara alami
cara mengobati anyang anyangan
cara mengobati varises secara alami
cara mengobati penyakit tipes secara alami
cara mengobati penyakit jantung secara alami
cara mengobati cacar air pada anak secara alami
obat tradisional kaligata atau biduran
obat alami infeksi kandung kemih
ramuan alami untuk mengobati penyakit jantung
tips makanan untuk penyakit jantung
manfaat sea cucumber jelly gamat gold g
sayuran yang baik untuk pencegahan penyakit jantung
obat pengapuran tulang belakang
obat herbal untuk penyakit miom
tips pencegah penyakit jantung
tips tips untuk menghancurkan batu ginjal
cara alami menghancurkan batu ginjal
tumbuhan untuk penghancur batu ginjal
nama nama tanaman penghancur batu ginjal
tanda tanda orang terkena batu ginjal
ramuan herbal penghancur batu ginjal
fungsi jelly gamat sebagai penghancur batu ginjal
tanaman obat batu ginjal terampuh
pantangan makan untuk penderita batu ginjal
cara mengobati penyakit ginjal secara alami
resep obat herbal penghancur batu ginjal
3 tanaman obat penghancur batu ginjal
khasiat buah apel untuk kesehatan
khasiat lobak putih untuk penyakit batu ginjal
manfaat terong untuk kesehatan tubuh
cara mengobati limpa bengkak secara alami
pantangan bagi penderita batu ginjal
khasiat daun kumis kucing untuk mengobati batu ginjal
cara mengobati asam lambung secara alami
manfaat daun alpukat untuk hancur batu ginjal
khasiat teripang emas untuk kesehatan
khasiat daun cincau untuk kesehatan
tips menghilangkan jerawat secara alami
alasan daun pepaya sebagai obat tradisional
obat gagal ginjal tanpa cuci darah
beberapa tips cara menghancurkan batu ginjal
khasiat daun tempuyung untuk batu ginjal
paprika merah untuk pencegahan batu ginjal
Thanks for providing such useful information. I really appreciate your professional approach.
Buy Percocet online
Thanks a lot, it really helped me. Check out this url if you like to find out more about hair extensions.
Cara Menghilangkan Jerawat Dan Bekas Jerawat
Obat Anemia Karena Kekurangan Zat Besi
Obat Asam Lambung Secara Alami
Obat Penyakit Eksim Kering Dengan Mudah Dan Herbal
Cara Mengurangi Trigliserida Dalam Darah
Cara Melangsingkan Badan Dengan Mudah
Obat Sakit Ginjal Bocor Secara Alami
http://caracepathamilsecaraalami.com/obat-alami-wasir-atau-ambeien-yang-ampuh-tanpa-operasi/
http://caracepathamilsecaraalami.com/cara-cepat-sembuhkan-penyakit-stroke-iskemik-secara-alami/
Ocividne ste v zivote neboli v kozi nakupujuceho. Zrovna nedavno som zo sledoval proces pouzivanie "zbytocnych" referencii pri nakupe SW.
Ono je to totiz trosku inak ako si to malujete: potencialny dodavatel pozna kopu ludi zo svojho oboru osobne a tym padom nema ziaden problem prist a spytat sa. A prekvapivo druha strana celkom rada poskytne odpovede, povie s cim boli spokojni a s cim nie. Drobna sluzbicka, ktora nic nestoji je totiz neocenitelna pri opakovenej hre zvanej business.
Už jsem zažil i opačný případ. Náhodou jsme zjistili, že syn člověka, který do naší firmy kdysi dodal jakýsi svůj balíčkový SW nad Accessem, nás po letech uvedl na svém webu ve svých(!) živých(!) referencích jako rozsáhlý projekt systémové integrace(!!!!). Zjevně teda počítal s tím, že reference jsou všeobecná hra na blbý a nikdy nikoho nenapadne volat. Hlavně, aby to na papíře dobře vypadalo. (S ohledem na kvality dotyčného pana otce to skoro bylo na žalobu za poškozování dobrého jména naší firmy ;-) )
Je třeba si uvědomit s jakou skupinou lidí ve firmě kam dodáváte jednáte. Větší firmy mají celé IT oddělení, které musí zajistit každodenní chod firmy. Tihle lidi si nechtějí komplikovat život a velmi je zajímá jak hladké bylo nasazení v podobných firmách a jaké potíže měl systém po spuštění - vždycky jsou nějaké potíže. A ikdyž kontrakt nejspíš nedojednáváte s IT oddělením, interně se může IT naslouchat i v poměrně velkých firmách. A když IT řekne, že s tím budou problémy, tak vám ani agresivní marketing nemusí pomoct ...
Blešo, s Tebou jsem měl jednou zkušenost a nic moc. Je to přesně v tom duchu sofistikovných zpětných odkazů v tomto článku na onen zmiňovaný "kvalitní" produkt. Ještě dnes mi zní v uších, jak jsme si s kolegou v kanclu ze zoufalství zpívali "Šťastnej jako Bleša, když tě kolem sebe mám...". To jen tak na okraj, když je řeč o těch referencích. Ono to není jen o produktu, ale také o lidech...
Témata, do kterých si troufám kecat, jsou CRM (protože jedno dělám), zpravodajské agregátory (protože to dělám taky), řízení firmy (protože mám strach to nedělat – musím), jídlo (protože jej mám rád a občas o něm píšu), Apple (protože jsem programoval Mac ještě v době, kdy jste tahali kačera), Java (protože to je můj šálek kávy), webové technologie (protože bez nich by to teda nešlo), grafika a kreslení (protože bych na to chtěl mít víc času).