Hlavní navigace

Náhledy stránek: Kdy ano a kdy ne

16. 10. 2006 12:04 (aktualizováno) suchy

Minule jsem se vás ptal zda máte rádi náhledy nebo ne. A mj. jste se zeptali na odkazy na výzkumy týkající se tohoto tématu. Tak tady jsou.

Do Thumbnail Previews Help Users Make Better Relevance Decisions About Web Search Results? – tento výzkum pochází z dílny Microsoftích vývojářů a byl zveřejně na 25th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval. V tomto průzkumu se zkoumaly tři typy stránek: klasická odpověď od vyhledaváče (titulka a krátký popisek), pouze náhled stránky a klasický vzhled doplněný o náhled stránky. Autoři zjistili, že pokud jsou ve výsledcích pouze obrázky, tak uživatel potřebuje na posouzení menší mentální čas oproti pouze textové verzi (84,8 sec vs. 92,9 sec), ale pokud se k textové verzi přidají náhledy tak čas na posouzení o moc nevzroste (95,9 sec). Dále zjistili že kombinace náhled+text výrazně sníží počet nesprávných odmítnutí (uživatel si myslel, že stránka pro něj nebude přínosem, ale ve skutečnosti byla) a zvýší se počet správného výběru (uživatel si vybere stránku, která je pro něj přínosem). Poněkud překvapivé je zjištění že přítomnost náhledů zvýší počet uživatelem vybraných stránek, které chce dále prozkoumat (a na které klikne) o plných 15 %.

Dalším zajímavým průzkumem je Using Thumbnails to Search the Web, z výzkumných laboratoří Xeroxu zveřejněný na SIGCHI conference on Human factors in computing systems v roce 2001. Bohužel tento výzkum zkoumal pouze výsledky s náhledy, které nebyly doprovázeny textem. Navíc se zaměřili na „vylepšené“ náhledy, což spočívá ve zvýraznění hledaného textu přímo v náhledu, což sice přinášelo zajímavé výsledky, ale je to výpočetně neunosné. Hlavním přínosem tohoto výzkumu je zjištění, že vyhodnocení některých typů dotazů je velmi rychlé pomocí náhledů. Např. na prohledání výsledků dotazu typu „Najdi obrázek žirafy v divočině“ potřebovali uživatele čtvrtinový (!) čas než u textové verze. Na dotazy typu „Najdi obchod, kde mohu koupit DVD přehrávač a zjisti jeho cenu“ potřebovali uživatelé pomocí náhledů pouze 3/4 času oproti textové verzi. Na druhou stranu existují skupiny dotazů, kde výsledky s náhledy podávájí horší časy. Např dotaz typu „Zjisti vedlejší efekty léku XY“ podávájí náhledy o cca 10% horší výsledky a u dotazů typu „Najdi domovsku stránku Jana Nováka“ jsou horší o 54%.

Ještě k té anketě minule: to bylo na popud jednoho příspěvku v diskuzním fóru, kdy správce toho webu zvažoval nasazení náhledů od konkurenčního Thumbshots, kde spravce či majitel (neboli content manager) dělal průzkum mezi svými uživateli a ti v poměru 8 ku 2 by rádi náhledy stránek. Bohužel ty stránky už nemohu najít. Ovšem jak jsem očekával, tak minulá anketa ukázala menší poměr 5 ku 5.

P.S. Pro ty z vás co máte své malé projekty a chcete náhledy, ale nechcete za ně platit, tak můžete zkusit použít náhledy, které jsou zdarma. Alexa jich má hodně. A jak Thumbshots tak i Thumbnail poskytují zdarma náhledy stránek přítomných v katalogu DMOZ. Dokonce existují i některé služby, které vám dovolí vygenerovat váš vlastní náhled zdarma např. websiteRipper, nebo Girafa. Za málo peněz ovšem dostanete málo muziky. Buď si nemůžete vybrat velikost náhledu, nebo nejsou pravidelně obnovovány (např. na Thumbnail.cz je obnovujeme každý den znovu).

P.P.S. Upozorňuji, že můj pohled může být zaujatý, protože jsem tvůrce Thumbnail.cz

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).