Hlavní navigace

Zarucni doba u software vyvijeneho na zakazku

27. 2. 2007 16:02 (aktualizováno) Nishkam Jan.

Mel jsem duvod se pustit do vyzkumu zarucni doby. Presneji receno, doby po odevzdani softveru, kdy se zavazujeme veskere chyby opravit zdarma.

Idealne, samozrejme, delame programy bez chyb a muzeme poskytovat dozivotni zaruku nasim spokojenym klientum. Takhle by se to libilo kazdemu zakaznikovi. U trochu slozitejsich systemu, se musi pripustit, ze chyby jsou soucasti vyvoje, abychom umeli s timto elementem pracovat. Pri narustajici slozitosti neni mozne vsechny stavy vyjmenovat ani 100% otestovat. A chyby jsou nevyhnutelne. Pak muze nastat situace, kdy vetsinu casu budeme opravovat chyby a zivot nasi softverove firmy bude velmi kratky.

Pokud jste vyvojar na volne noze nebo vedete softwarovou firmu, urcite jste tuto otazku resili. Takze jsem vzal telefon do ruky a obvolal par spolecnosti.

Firma----------------
Zaruka
Poznamka
zavedena znacka 1
24 mesicu
soucasti vyvoje jsou akceptacni testy, kterymi se prokaze funkcnost dle specifikace
zavedena znacka 2
24 mesicu
rozhodujici je reklamacni rizeni, behem ktereho se posuzuje, zda vubec firma muze za nastalou chybu
zavedena znacka 3
resi se individualne, vetsinou 24 mesicu
na opravu chyb po zarucni dobe se dava sleva = nizsi hodinova sazba
mensi firma 1
24 mesicu
chyby nedelame, zaruk se nebojime
mensi firma 2
12 mesicu
snad 12 mesicu neni proti zakonu, zatim do toho nikdo nestoural, vzdy jsme se se zakaznikem domluvili


Protoze nekteri mluvili o standardni zaruce 24 mesicu, ktera (mozna) vyplyva ze zakona, nasel jsem
v novele obcanskeho zakona

§620
(1) Při prodeji spotřebního zboží je záruční doba 24 měsíců; jde-li o prodej potravinářského zboží, je záruční doba osm dní, u prodeje krmiv tři týdny a u prodeje zvířat šest týdnů. Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném vyznačena v souladu se zvláštními právními předpisy 4alhůta k použití věci, skončí záruční doba uplynutím této lhůty.

Mozna jsem se dival spatne, nebo nenasel to co bylo potreba, zatim mi ale vychazi, ze software neni spotrebni zbozi, takze ani neplati povinne 2 roky zaruky.

Navic napriklad

„Záruční doba“: doba, během níž Sun Koncovému uživateli zaručuje bezplatné odstranění Vad Výrobku.

„Základní záruční doba“: trvá 6 (šest) měsíců v případě Hardware, 90 dní v případě Software a 3 měsíce v případě Služeb. V případě, že se vztah mezi Sun, resp. Prodejcem, a Koncovým uživatelem řídí občanským zákoníkem, trvá Základní záruční doba 2 roky. Základní záruční doba podle tohoto záručního a reklamačního řádu počíná plynout od data prodeje Výrobku či instalace Výrobku Koncovému uživateli společností Sun či jejím autorizovaným zástupcem, podle toho, která z těchto událostí nastane později.

  • u software, ktery se prodava jako balik, vetsinou neni zarucni doba zadna, nebo je zaruka vraceni penez behem 30 dnu. Nikdy jsem neslysel, ze by Microsoft opravil nejakou chybu dle prani zakaznika. Mozna bychom nemeli prodavat software, ale licencni smlouvy k pouziti
  • do zarucnich podminek se da dat zminka o tom, ze pocitac ma zusta ve stejne konfiguraci. Jakmile se do nej nainstaluje jiny software anebo se upgraduje OS, muzeme mluvit o poruseni zarucnich podminek
  • dozvedel jsem se ze kadernicka odvedle dava zaruku 14 dnu na uces. Tato poznamka je o tom, ze vyvoj software se lisi od jineho zbozi se standardni zarukou. Stejne jako poskytovani jinych sluzeb
  • doporucuji k precteni clanek Managing Client Expectations: User Acceptance Documentation na SitePoint, kde autor mluvi o predavacim protokolu, ktery zakaznik podepisuje behem 30 dnu. Jinymi slovy, zarucni doba je 30 dnu.

Zaver

  • zaver zatim neni, proto by me zajimaly zkusenosti zde pritomnych vyvojaru, prip. jejich zakazniku
  • nikdo nemluvi rad o zarukach a opravach zdarma. Vetsinou se to tema jaksi zamlzi anebo prehodi na jine
  • poskytovani zaruk vyzaduje dalsi naklady, promita se do hodinovych sazeb a ceny
  • zaruka je pro zakaznika dulezita, ma z toho dobry pocit. Jako vyvojari bychom na tom meli vydelavat, prodavat ji a nenechat se zatlacit do kouta nekonecnymi pozadavky a drobnymi upravami za ktere nedostaneme zaplaceno.

Nejaky dalsi postreh nebo zkusenost?

Jakou davate zarucni dobu na sve softwarove produkty, behem ktere opravujete chyby zdarma?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).