Jak jsme programovali pro facebook

10. 4. 2008 12:50 mobilnistranky

Facebook 1

Jednoduchá modelová situace: máte na webu nějakou službu, provozujete ji na vlastní doméně, máte propagaci této internetové domény a také vám chodí na tuto jednu doménu návštěvníci. Dřív, či později se ale dostanete do situace, kdy se nárůst nových uživatelů ustálí. Takto stabilně rostoucí hladina návštěvnosti je dána především vaším marketingovým rozpočtem a povaze provozované služby. V této situaci můžete začít navyšovat a zlepšovat své marketingové aktivity, nebo službu umístit ještě na nějaký jiný trh. Tomuto tématu se zde budeme věnovat.


Každá internetová doména má svou návštěvnost. Pokud budete mít službu na více doménách, bude mít z pravidla větší návštěvnost. Je to jako kdybyste měli kavárnu a do ní jediné, nebo dvoje dveře. Čím více dveří, tím více hostů.

Pokud ale nechceme svou službu znehodnotit a uživatele zmást, není zcela vhodné umísťovat duplicitní obsah na více domén. Stejně tak by si provozovatel takovéto služby vysloužil penalizaci od vyhledávačů pro všechny použité domény. Správnou cestou jak získat více pomyslných dveří pro jedinou službu je affiliate, tomu se dnes věnovat nebudu, a nebo mashup, tomu ano.

Mashup pro Facebook


Mashup je míchanice. V internetovém světě to značí postup, kdy pro svou službu získáte derivát jiné služby, nebo naopak takový derivát poskytnete. V mém případě společnost, pro kterou pracuji, vložila kousek své služby do komunitního systému facebook. Vzali jsme editor mobilních stránek, který provozujeme, odstranili správu uživatelských účtů, titulní stranu, dokumentaci a nějaké další prvky a vložili jej do Facebooku. V případě každé takové míchanice se většinou spojují služby, které si navzájem mají co dát. V našem případě je to Facebook, který má 70 milionů uživatelů a Wirenode, které má v malíčku mobilní technologie.

Facebook 2

Nahoře je vidět nativní menu s některými funkcemi, které facebook nabízí pro vložené aplikace

Co Facebook nabízí

Jednoduchou aplikaci pro Facebook můžete vytvořit poměrně jednoduše. Stačí vytvořit HTML stránku a zaregistrovat si ji do vývojářského rozhraní, které Facebook nabízí. Při troše práce je ale možné získat mnohem víc. Tak předně lze doprogramovat aktualizaci takzvaných mini-feedů. Takto zajistíte, že pokud uživatel ve vaší aplikaci prokáže nějakou činnost, bude o tom referováno jeho přátelům. Například pokud vytvoříte pro facebook hru, můžete po každé partii informovat na stránce hráče o dosaženém výsledku. Tyto mini-feedy jsou zajímavou cestou, jak dát o své aplikaci vědět.

Facebook 3

Mini-feedy

Další možností je integrace do nativního rozhraní. Pokud použijete definovaný značkovací jazyk na místo HTML, splynou vaše stránky s kostrou systému Facebook. Na uživatele pak bude aplikace působit lepším dojmem.

Poslední možností, kterou zde chci zmínit, je vkládání widgetů do profilu. Je to způsob jak dát na stránku vašeho uživatele text, obrázek, nebo třeba flash. Na jednu stranu tím obohatíte profil uživatele, na druhou je to propagace pro vás.

Facebook 4

Velimi jednoduchý widget

Propagace Facebook aplikací

Když už je aplikace vytvořená, otestovaná a veřejná, nezbývá, než ji propagovat. Uvnitř komunitního systému je nástrojů hned několik. Můžete například komukoliv poslat pozvánku na vyzkoušení vaší aplikace-míchanice. Dále pak zmíněné minifeedy a widgety na uživatelově profilu. Ty pomohou dát povědomí o vaší aplikaci okruhu přátel vašich uživatelů. V neposlední řadě existuje katalog veškerých aplikací, ve kterém najdou vaše výtvory i uživatelé, kteří jsou v komunitní síti velmi vzdáleni.

Mimo Facebook, v prostředí webu a e-mailu existuje prakticky jediný způsob propagace. Distribuce aplikace se provádí za pomoci takovéto URL adresy, kterou je třeba navštívit a aplikaci si zde přidat:

http://www.fa­cebook.com/ap­ps/application­.php?id=13660050526

Na závěr něco čísel


Facebook má něco okolo 70 milionů uživatelů, z toho je Čechů jen několik desítek tisíc. Díky tomu že je naše služba určena převážné pro anglicky mluvící země, nevnímáme to jako problém. V této chvíli máme asi 6.000 mobilních webů a věřím, že pro nás Facebook může znamenat znatelný nárůst. Ať již ano,nebo ne, rád o tom zase něco napíšu.

PS: Zkuste si Wirenode službu na vlastní kůži, možná budete překvapeni

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).