Hlavní navigace

Úplně klidný, racionální blogger

1. 11. 2006 14:31 (aktualizováno) | František Fuka

Moje troška do mlýna ohledně „causy“, kdy jistá společnost nabízí bloggerům zápůjčky zboží (a případné jiné výhody) za zveřejnění jeho recenze a odkazu na online shop (viz např. zde a zde).

Ta firma oslovila i mne. Předběžně jsme se dohodli, že jsem vpodstatě pro, ovšem pokud půjde o zboží, které mě opravdu osobně zaujme (a takové jsem před pár dny v jejich katalogu našel a teď zřejmě pracují na tom, aby ho pro mě sehnali).

Má filosofie je následující: Pokud jde o zboží, které mě zajímá, tak si ho velmi rád před případnou koupí vyzkouším, což je pochopitelně mnohem lepší, než číst 10 recenzí. Pokud skutečně platí, že mi do recenze nebudou nijak zasahovat, pak může být čtenáři naprosto jedno, zda jsem si to zboží koupil, nebo mi ho někdo půjčil. Recenze by byla v obou případech stejná.

Jediný potenciální „podraz“ na čtenáře vidím v tom, že blogpost má obsahovat odkaz na online prodejnu, kde ona firma ono zboží nabízí. Píšu „potenciální“, protože v tomto případě velmi závisí na přesné formulaci v mém blogu.

Není pro mě přijatelné psát „Nejvýhodněji toto zboží koupíte ZDE“, protože si mohu být téměř jist, že to není pravda. Je pro mě ale zcela přijatelné napsat „Toto zboží můžete koupit například ZDE, odkud mi bylo zapůjčeno“. Pak už je pouze otázkou lenosti čtenáře, jestli se pokusí totéž zboží koupit někde jinde výhodněji. O přesné formulaci odkazu zatím při komunikaci s firmou nepadlo ani slovo a tudíž předpokládám, že nemá problém s použitím druhé, mně vyhovující věty.

A pak je tu aspekt honoráře nebo jiné odměny. Můj názor je, že nejsem morálně povinován sdělovat, zda (a co) jsem za napsání oné recenze dostal, pokud si dokážu sám před sebou obhájit, že bych tu recenzi napsal přesně stejně, pokud bych za ni nic nedostal. Což si, myslím, obhájit dokážu. A dokázal jsem si to sám před sebou obhájit už když jsem psal do časopisu Cinema recenze na filmy Bontonfilmu v době, kdy celý časopis patřil společnosti Bonton, která mě platila.

V takovém případě nejde o reklamu. Kdybych tam napsal „toto je reklama“, znamenalo by to, že něco vydávám za svůj názor jen proto, že jsem za to něco dostal. To nedělám.

Na rozdíl od Radka Hulána (který je fér aspoň v tom, že tam to slovo „reklama“ napíše, i když až pod článek, téměř nepozorovatelně) zatím nehodlám prodat své jméno. Zatím. Za to by mi museli nabídnout mnohem víc.

UPDATE: Jak mě upozornil Aleš Miklík, tak pokud bych ty recenze psal do tohoto blogu, pak podle kodexu bloggera na Lupě, 2. odstavec bodu 4., musím informovat o tom, co jsem za takovou recenzi dostal!