Fyzika nikdy nebylo moje silná stránka. Koneckonců, jaký koliv hardware nikdy nebyl moje silná stránka a rozdíl mezi napětím a proudem chápu jen velmi matně. Proto nejsem schopen posoudit reálnost následujícího. Připadá mi to tak bizarní, že by to mohl být apríl. Nicméně, jak jsem koupil, tak prodávám:
Podle výše linkovaného článku přišli vědci z MIT na způsob, jak nahradit tradiční baterie. Místo tradičních článků, které dodávají energii díky chemické reakci, navrhují miniaturní turbiny! V placatém pouzdru o velikosti mince se kromě turbiny skrývá i kompresor, spalovací komora a vše další potřebné. A z věty „vydrží 10× déle než srovnatelná baterie“ si vyvozuji, že v tom pouzdru je i zásoba paliva, která se nedoplňuje (a po „vybití“ se to zřejmě celé vyhodí).
Selský rozum mi také říká, že to celé bude muset mít nějaký vypínač, aby se turbína spouštěla jenom když ji potřebuji, ale to už jsou detaily. Nejdříve se těm chytrákům musí podařit smontovat jednotlivé (již funkční) minisoučástky do jednoho prototypu a zařídit masovou výrobu za rozumnou cenu.
Myslím, že bys měl takovéhle zprávy psát někdy jindy než v půl jedné v noci. Je vidět, že ti to už moc nemyslí.
"zásoba paliva, která se nedoplňuje...po "vybití" se to zřejmě celé vyhodí"....jasně, miniaturní přesné zařízení z monokrystalického křemíku a bude se to vyhazovat.
"Místo tradičních článků...miniaturní turbiny".....to je nesmysl. Turbína je jen část zařízení. Dohromady se to jmenuje "spalovací turbína" a skládá se to z kompresoru, spalovací komory a turbíny.
Samozřejmě se to všechne nevejde (i s palivem) do "pouzdra velikosti mince", na obrázku u článku je pouze ČÁST zařízení.
Miniaturní spalovací motory jsou hezká věc, ale je to zatím hooodně drahá zábava a jde z toho CO2 (má to výfuk jako auto), takže použití v plném autobuse nebo metru je nesmysl. Radši bych držel palce palivovým článkům.
Souhrn o mikromotorech v češtině (pro Frantu, ostatní můžou prozkoumat i anglické odkazy :) http://www.techblog.cz/technologie/male-spalovaci-motory-misto-akumulatoru.html
Ale tohle přeci není nová věc, ne? Rozhodně už několik let se objevují články o "fuel cells" ve kterých se energie získává z vodíku, alkoholu atd. Čili ono to sice má výfuk, ale nemusí to nutně znamenat že by to jelo na ropu nebo že by ty zplodiny byly nebezpečné (například spalováním vodíku vzniká voda). Teď jsem namátkou našel http://www.benwiens.com/energy3.html ale nevím jak moc dobrý a aktuální zdroj to je, nicméně přes klíčová slova v něm obsažená se určitě dá dobrat lepších a aktuálnějších informací.
[6] ale tohle nejsou žádné palivové články (fuel cells), ve kterých elektřina vzniká přímo z paliva, tohle je normální spalovací motor, kde se z paliva dělá mechanická práce, která se teprve následně může použít k výrobě elektřiny.
Miniaturní spalovací turbína funguje úplně stejně jako ta velká - stlačení vzduchu kompresorem, přimíchání paliva, spálení, roztáčení turbíny vzniklými plyny, výfuk. Stejně tak jde vyrobit i miniaturní spalovací motor na jiném principu, princip turbíny je zvolen jen díky minimálnímu počtu pohyblivých částí.
Takže jste bohužel tentokrát mimo.
Pokud vás zajímají technologické novinky, sledujte http://www.transhumanismus.cz/ o tomhle tam psali před lety.
konkrétně teda jejich blog http://www.transhumanismus.cz/blog.php
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 90 859×
Přečteno 83 495×
Přečteno 41 315×
Přečteno 37 371×
Přečteno 36 883×