Hlavní navigace

Blogpost o tom, jak se ze zpravodajských webů vytrácejí chytré názvy článků. Napsal František Fuka

10. 4. 2006 0:44 (aktualizováno) František Fuka

V New York Times vyšel zajímavý článek o tom, jaké nečekané problémy přináší současný Internet autorům článků na nejrenomovanějších zpravodajských serverech (většinou jde o Internetové verze zavedených papírových novin).

Problém spočívá v tom, že weby těchto publikací si vydělávají kontextovou reklamou a proto je v jejich zájmu přitáhnout např. na stránku s rozhovorem s basketbalistou XY co nejvíce fanoušků basketbalu, případně přímo fanoušků basketbalisty XY. Takový rozhovor by v klasických novinách měl titulek například „V osmaosmdesátém jsem nás skoro připravil o titul“, „Moje manželka to ráda dělá ve třech“ nebo něco podobně chytlavého. To je běžná praxe už mnoho desetiletí, ne-li století.

Ovšem pokud bude mít rozhovor takovýto titulek, indexovací a kontextoví roboti nepoznají, že jde o rozhovor s basketbalistou XY a budou si stránku spojovat spíše s termíny „osmaosmdesát titulů“ nebo „ve třech manželkách“. A noviny přijdou o tržby z webových reklam.

Následkem toho jsou podle New York Times renomovaní novináři nuceni buď vymýšlet nezáživné fakticky správné názvy článků (v našem případě by to bylo „Rozhovor s basketbalistou XY“) nebo (v lepším případě) mít pro každý článek dva názvy. Na titulní stránce je uváděn zajímavější název „pro lidi“, na stránce s článkem samotným je pak faktický nudný nadpis. Je to všechno logické, ale před pěti lety by to asi nikoho nenapadlo…

Už chápete, proč má tenhle post tak dementní název?

Sdílet