Hlavní navigace

Blogpost o tom, jak se ze zpravodajských webů vytrácejí chytré názvy článků. Napsal František Fuka

10. 4. 2006 0:44 (aktualizováno) František Fuka

V New York Times vyšel zajímavý článek o tom, jaké nečekané problémy přináší současný Internet autorům článků na nejrenomovanějších zpravodajských serverech (většinou jde o Internetové verze zavedených papírových novin).

Problém spočívá v tom, že weby těchto publikací si vydělávají kontextovou reklamou a proto je v jejich zájmu přitáhnout např. na stránku s rozhovorem s basketbalistou XY co nejvíce fanoušků basketbalu, případně přímo fanoušků basketbalisty XY. Takový rozhovor by v klasických novinách měl titulek například „V osmaosmdesátém jsem nás skoro připravil o titul“, „Moje manželka to ráda dělá ve třech“ nebo něco podobně chytlavého. To je běžná praxe už mnoho desetiletí, ne-li století.

Ovšem pokud bude mít rozhovor takovýto titulek, indexovací a kontextoví roboti nepoznají, že jde o rozhovor s basketbalistou XY a budou si stránku spojovat spíše s termíny „osmaosmdesát titulů“ nebo „ve třech manželkách“. A noviny přijdou o tržby z webových reklam.

Následkem toho jsou podle New York Times renomovaní novináři nuceni buď vymýšlet nezáživné fakticky správné názvy článků (v našem případě by to bylo „Rozhovor s basketbalistou XY“) nebo (v lepším případě) mít pro každý článek dva názvy. Na titulní stránce je uváděn zajímavější název „pro lidi“, na stránce s článkem samotným je pak faktický nudný nadpis. Je to všechno logické, ale před pěti lety by to asi nikoho nenapadlo…

Už chápete, proč má tenhle post tak dementní název?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).