Víte, odkdy už existují wordprocesory, počítačová myš, hyperlinky, WYSIWYG editace, kolaborativní editace…? Ať říkáte jakékoliv letopočty, možná vás překvapí toto sedmdesátiminutové video z roku 1968. Ano, devatenáctset šedesát osm! (Což je mimochodem rok, kdy jsem se narodil.)
Doug Engelbart v něm předvádí ve funkční podobě všechno to, co jsem jmenoval výše. Samozřejmě, obrazovka není barevná (vlastně ani neumí malá písmena), myš je taková ošklivá krabice od bonbónů, ale jsou zde vidět funkční zárodky všeho toho, co dnes pokládáme za samozřejmé. Asi vás ani příliš nepřekvapí, že o rok později, v roce 1969, Engelbart zprovoznil ARPANET (předchůdce Internetu).
Jak by asi dnešní výpočetní technika vypadala bez tohoto pána?
Prvni textovej editor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Expensive_Typewriter
Mimochodem, tusim ze tvurce je jednim z tech, co taky udelali prvni skutecnou pocitacovou hru, Space War! (ten vykricnik tam patri :-)
10: Ano. Tak uz to byva. Genius, ktery vsechno vymysli a pak se vrhne na vymysleni dalsi spousty uzasnych veci v jine oblasti (ktera treba vubec neni prakticka a tak po ni nestekne ani pes) na svych napadech nezbohatne. Prachy z toho vydoluji az jini, mene inventivni jedinci. No a vdek a uznani? Viz [1] aneb "Common anyone can do that. It's nothing special, right?"
[10] Jedni se o problém ve chvíli jeho vyřešení přestávají zajímat, jiné v tutéž chvíli teprv začne zajímat. Ti první jsou většinou chudí, druzí bohatí. Tak už to chodí. Naštěstí peníze nejsou jedinou hodnotou a nakonec ten první má možná větší uspokojení z toho, že na to přišel, než druhý z toho, že na tom vydělal. (Praktickou stránku věci, tj. že za dobrý pocit se nenajíte, kdežto za peníze ano, teď ponechme stranou ;-)
Ty opravdu zajímavé věci se dělají na vysokých školách, ve většině firem se jede nějaká ta databázová rutina nebo něco podobného.
Nejvíc mě pak rozčílíl jeden tajtrlík z firmy který se u nás ve škole dožadoval "aby absolventi uměli microsoft sql". Podřadné vyplňování formulářů ať se učí na VŠE, já budu svoje studenty učit tvorbu kompilátorů a operačních systémů. Možná to není přesně to co by firemnímu tatrmanovi hodilo do krámu (aby studenta za patnáct tisíc zaměstnal), ale moji studenti budou chytří a poradí si i s jinými problémy, protože budou umět programátorsky přemýšlet.
[15] Od vysokoskolskeho ucitele by clovek cekal aspon tolik rozhledu, ze bude vedet, ze databazove programovani nespociva ve "vyplnovani formularu" a rozhodne to neni prace pro sektetarky.
btw. Na skole, kde studuju ja, se krome kompilatoru a operacnich systemu uci i ta MSSQL.
[23] A na čem se učí "principy". I když se studenti učí programovat kompilátor (jak zmiňoval pan učitel), musí se to učit na zcela konkrétním produktu (třeba na produktech firmy Intel, když dělají kompilátor pro Intel kompatibilní procesor). Takže nevidím důvod, proč by se nemohli naučit princip databází na MS SQL, Oracle nebo DB/2. Nebo se Vám zdá lepší učit studenty čistý princip, zcela odtržený od praxe? To je vhodné proč?
Prosimvas, to je debata...
Ten clovek, ktery uci na VS ma prece pravdu. Nejde o to, ze by se studenti nemeli seznamovat s konkretnim produktem. Jde o to, ze by tak meli cinit az ve chvili, kdy budou mit urcity nadhled, dany kvalitnim poznanim teorie. Pak by nam nevyrustali tajtrlici, kteri sice ve firmach tahaji mysi ve Woknech a generuji tuny kodu, ale ve svem vysledku zakaznikum spis pridelavaji starosti a tahaji jim penize z kapsy. To je bohuzel mnohdy smutna realita.
A kdyz si uvedomim, ze dnes muzou brany informatickych oboru opustit lide, kteri vlastne ani nevedi, jak takovy pocitac funguje, co je to OS, jak funguje prekladac atd..., uplne mne vstavaji vlasy hruzou na hlave. Je to nekdy opravdu otresne.
Cele to "uceni MSsql" a podobne akce neni nic jineho nez pronikani marketingu jistych firem az na akademickou pudu a cilena vychova blbu bez rozhledu, kteri budou v praxi vyzadovat jen to co videli na skole.
[27] Neřekl bych, že kdokoliv z praxe vyžaduje POUZE znalost produktů a nechtějí aby jejich budoucí (potenciální) zaměstnanci neznali nic z teorie. Nicméně logicky požadují znalost konkrétního produktu, se kterým zaměstnanec bude pracovat. Bezpochyby mají důvěru ve vysoké školství, že studenty naučí i všechny potřebné základy a teorie. Jako "finální produkt" školství ale neočekávají knihomoly odtržené od reality. Principy jsou nezbytné, s tím souhlasím a nikdy jsem netvrdil opak, ovšem využít tyto principy v praktickém světě je neméně důležité. Nemělo by se na to zapomínat a rozhodně by se to nemělo ironizovat způsobem, že kdo chce praktičnost, je automaticky tajtrdlík (nebo jak ta urážka zněla).
[28]
Nedelejte si iluze o tajtrlicich. Ja presne vim, koho mel ten clovek, co rozpoutal tuto debatu na mysli. Pro takoveho tajtrlika v kravate je univerzalne pouzitelna teorie cimsi jako sprostym slovem. Tajtrlik potrebuje omezence, zavisle na jednom konkretnim produktu, protoze on sam nic jineho nezna a protoze na tom ma casto financni zajem.
Cest vsem netajtrlikum.
[29] Clovek, ktery rozpoutal tuto debatu me fascinuje hlavne tim, jak z titulu sve domnele intelektualni nadrazenosti odsoudil produkt, o kterem evidentne nema ani tuseni k cemu slouzi.
Podle meho nazoru neni nic spatneho, natoz "tajrdlickeho" na pozadavku, aby absolventi univerzit krome perfektnuho zvladnuti "univerzalne pouzitelne teorie" taky neco skutecne umeli.
Je pravda, ze taky studuju hlavne proto, abych ziskal rozhled, ale jsem rad, ze si muzu zapsat i predmety, diky kterym se treba s diplomem v kapse i najim ;-))
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 92 926×
Přečteno 84 691×
Přečteno 42 421×
Přečteno 40 592×
Přečteno 37 739×