Už jsem tak nějak vstřebal, že z hezké české eBanky je od léta už jenom Raiffeisenbank. Už jen ten nový název mi není moc sympatický, protože jej sotva vyslovím, natož abych jej bez copy&paste správně napsal :-) Se skřípěním zubů jsem přešel změnu kódu banky u čísla účtu (snad už jsem nahlásil a provedl změnu všude, kde bylo potřeba). Ale konec IEk mě celkem mrzí. Hlavně, že klienti byli opakovaně ujišťováni, že přechod eBanky pod Raiffeisenbank (bože, to je název) se negativně nedotkne služeb.
Přiznám se, že ukončování IEk bych si nevšiml, kdyby nás v redakci na tuto politováníhodnou událost neupozornil čtenář. Zatím totiž na domácím počítači používám Firefox 2 a v něm ještě nyní platné certifikáty IEk fungují – na rozdíl od Firefoxu 3. Ani jsem nezaznamenal, že by „Rajfka“ (tento pokus o počeštění mě irituje snad ještě víc než originální název) své klienty informovala. Ke změně kódu banky mi přišel dopis. K postupnému pohřbívání IEk nic. Až zpětně jsem v interní schránce v rozhraní internetového bankovnictví našel zprávu, která se zřejmě tématu týká, ovšem pokus o otevření končí na infostránce o sloučení eBanky s … však vy víte s kým ;-)
Takže nezbývá než se výhledově dostavit na pobočku a přejít na jiný typ ověření identity. Další zbytečná práce. IEk možná nebyl úplně nejbezpečnější způsob ochrany přístupu k účtu, ale používám jej výhradně na domácím počítači, který je zabezpečen myslím více než dost a rozhodně nepatřím mezi uživatele, kteří by brali vážně oslovení „Drahoušek zákazník“.
IEk byl od začátku, resp. co si pamatuji, nabízen jen pro opravdu bezpečné prostředí. Pokud si uživatel dokáže počítač adekvátně zabezpečit, proč by banka měla dělat policajta, který mu v užití IEk bude bránit? Chápal bych otázku bezpečnosti, kdyby klient neměl na výběr jiné možnosti zabezpečení, ale on je má.
Takže je to otázka svobodného výběru a vlastního rizika. Navíc, když jsem zjišťoval k tématu informace, ze strany tiskového mluvčího RB o bezpečnosti nepadlo ani slovo. Oficiální důvod rušení IEk je ten, že se prostě málo používá (údajně snad jen tisíc klientů, ale to je neověřená informace). Použití IEk bylo rychlé a pohodlné. Bude mi chybět. Možná už je nejvyšší čas alespoň porozhlédnout se po nabídkách konkurence. Za čtyři roky u eBanky jsem necítil potřebu tak činit. U Raiffeisenbank přichází tento pocit po několika týdnech …
Bohužel jsem rušení IEk zaznamenal ještě v době eBanky. Eskaloval jsem problém, že mi přestal fungovat klíč v IE7 s aktuální Javou, odpovědí bylo, že poslední podporovanou kombinací je IE6 s nějakou prehistorickou verzí Javy, ale že to neznamená, že to u některých náhodných kombinací prohlížeče a Javy nebude fungovat. Tak jsem se jich ještě jednou zeptal, co to má znamenat a odpovědí bylo, že se IEk bude rušit. Takže jsem byl nucen přejít na mobilní klíč chca nechca a IEk již nenechám obnovit.
Kolega měl problém s IEk ve Windows Vista a proto poslal na podporu tenkrát ještě eBanky dotaz jak to je s IEk.
Dorazila odpověď:
> Je nam lito, ale Internetovy elektronicky klic neni pripraven na novy
> operacni system ani na nove verze JRE.
> Posledni podporovanou verzi JRE je 1.4. 2_11 nebo 13 v systemu WIN XP.
> Jine verze nejsou podporovany (to vsak neznamena, ze v nejake kombinaci
> nefunguji), a rozsireni podpory se jiz do budoucna nepripravuje s ohledem
> na postupny utlum tohoto druhu elektronickeho klice v bance.
Moje epizoda se jen castecne tyka tohoto tematu, ale v celem rozsahu se tyka ustavu eBanky a predevsim nastupnicke Raiffeisenbank.
Mel jsem u nich elektronicky osobni klic, ktery jsem vyuzival tak 2x za 6 mes. a platit 89,- Kc/mes. mi prislo jako zbytecny luxus dopravati jeste tucnejsi zisky bankovnim institucim v CR. Jal jsem se vraceni osobniho elektronickeho klice vyridit osobne. V ustavu na Budejovicke, P4 se mnou vse vyridili a ja se tesil, jak to bylo bezproblemove vyreseno. Vystrizliveni prislo zahy o nekolik dnu pozdeji, nebot jsem prostrednictvim internetu a verifikace na mobilu potreboval vlez na ucet a jake bylo moje opravdu nefalsovane prekvapeni, kdyz mi vyskocila errorova hlaska "spatne zadane heslo nebo klientske cislo." Heslo pisu spravne, dvakrat, trikrat porad dokola a stale stejna chyba. Zda se, ze problem je v klientskem cisle, volam gibonum na tu jejich Raiffeisenbank zakaznickou peci a tam si me nejaka mlada (a asi i pohledna) slecna pozorne vyslechla s tim, ze at ji reknu sve klientske cislo. Problem pochopitelne byl, ze moje klientske cislo nebylo funkcni, nebot v tom zlutem ustavu jej nekdo zrusil a nahradil jej novym pri vraceni elektronickeho osobniho klice aniz by se racil klienta jejich ustavu jakkoliv informovat. Kdyz jsem slecne suse odvetil, ze moje klientske cislo asi nebude funkcni, tak mi odvetila, ze v tom pripade pro me nemuze nic udelat a jestli mi muze jeste nejak jinak pomoci (fakt dojemne natrenovana autenticka hlaska), takze se ukazalo, ze slecna byla mlada, mozna pohledna a asi holt i blba (v ramci moznosti svych kompetenci). Nezbylo nez se vydat do Raiffeisenbank znovu. Uz jsem tam nekracel s takovym nadsenim, nastesti jsem natrefil na nejakou branch office managerku, ktera mi dokazala zjistit nove klientske cislo, ackoliv to asi uplne neodpovidalo interne nastavenym bezpecnostnim procesum v ramci zvysovani kvality poskytovanych sluzeb, ale mel jsem alespon nejake funkcni klientske cislo, kupodivu i k svemu bankovnimu uctu.
Zaverem, ten zluty bankovni ustav ma neuveritelny bordel ve vsem a nekdy holt tenhle jejich neporadek vysplichne ven az na klienta, ktery s hruzou zjisti komu sveril sve obezivo.
Jsem klientem byvale eBanky temer od jejiho zalozeni.Mam u ni dva osobni a jeden firemni ucet, mam tam penize v KC, USD a EURO, nikdy jsem nebyl v minusu, par splacenych uveru, atd. Takze si myslim, ze jsem dobry a zajimavy zakaznik. Prechod k Rajfajblablabla co nevim jak se pise, mne dost otravil. A tak jsem po zjisteni, ze zmizel i kontakt na meho bankere a je tam jen e-mail a nebo "800"-ka (ja mam kontakt nastesti stale v mobilu), jsem se rozhodl 2 ze tri uctu zrusit. Cekal jsem, ze banka bude mit o klienta zajem. Skutecnost? Chcete to zrusit? Hmm, mate sebou karty? Tak to zrusime. :-) ABSOLUTNI nezajem. Casy, kdy mi bankerka volala sama a nabizela produkty a moznosti refinanci .. ty jsou davno pryc. A kdyz jsem chtel vyplatit šek v USD a zjistil jsem, ze zaplatim snad kolem 700,- jen poplatky, zrusil jsem i ten treti ucet, i kdyz to bylo slozitejsi. Ale takove sluzby, dekuji, nechci.
Mě spíš štve, že nemůžou udělat automatický redirect z ebanka.cz na ten jejich "rajfajzen" web. Asi si nezvyknu na to, ze bych mel zadavat jinou adresu. Ani jsem nepatral po tom, jakou bych mel zadavat.
Porad pro mne existuje jen ebanka.cz. A docela mne stve, ze musim klikat na presmerovavaci tlacitko. Misto aby se domena prekladala rovnou. A nebo kdyz uz tam chteji vychovavat uzivatele, proc dohaje nezobrazi infohlasku a po 2 vterinach web nepresmeruji?
No nic, jeste chvilku vyckam a zacnu otukavat mBank.
Stejne diky poplatkum v eBance za ruzne odchozi platby ten jejich ucet bez poplatku neni zas az tak vyhodny.
Ale bude mi to lito, jelikoz eBanku jsem mel fakt rad a byl jsem jeji fanousek.
Prijde mi, ze jde o dalsi managersky nezvladnuty (alespon ne idealne zvladnuty) prevzeti banky. Jeste vice jako slon v porcelanu se zachoval UniCredit, nebo kdo to prevzal Zivnobanku. Kdyz tenhle letity a cenny nazev hodili do kose a prejemenovali to na nejaky bezejmeny unifikovany nazev.
Jsem redaktorem serveru Lupa.cz a dále mimo jiné také spolupracovníkem redakce čtrnáctideníku Počítač pro každého a drobným živnostníkem v oblasti IT. Více o mně na macich.eu.
Přečteno 12 248×
Přečteno 12 199×
Přečteno 11 699×
Přečteno 7 968×
Přečteno 6 141×