Ať už jde o grafické statistiky návštěvnosti, jako například Google Analytics, nebo jen o „surové“ logy ze serveru, pokaždé se díky těmto pomůckám dostávají k provozovatelům webových prezentací cenné informace o návštěvnících stránek. Zpětná vazba je vždy poučením a její analýza může, resp. měla by, vést ke zkvalitňování webového obsahu, jeho snadné dosažitelnosti a použitelnosti a tím pádem ke zlepšování webových služeb. Internet se tak postupně stává uživatelsky příjemnějším prostředím. Jedním ze základních předpokladů takového pokroku je pak skutečnost, že každý uživatel internetu po sobě zanechává ve virtuálním světe nesmazatelné digitální stopy. Je takový koncept možné přenést i do reálného světa?
Ano, je to v zásadě možné. Na serveru TechCrunch jsem dnes narazil na zmínku o britské společnosti Path Intelligence, která dokáže monitorovat pohyb zákazníků po obchodě nebo klidně i v celém nákupním centru. To se může hodit, zvláště teď před Vánocemi, kdy se masy konzumentů valí do hypermarketů a nákupních zón jako hejna lačných kobylek. Jak to tedy udělat, aby měl obchodník kobylky řádně pod kontrolou? Předpokládá se, že (skoro) každá kobylka má u sebe mobilní telefon. Ten v pravidelných intervalech vysílá signál základové stanici, aby mu nahlásil svou polohu. Toho využívá systém Path Intelligence, který signál zachycuje a vypočítává z něj polohu zákazníka – kobylky s přesností na 1 metr. Jde tedy o anonymní sledování kobylek, kobylky se nemusí bát, že by bylo narušeno jejich soukromí. Výstupem jsou on-line reporty, které ukazují, kde trávily kobylky nejvíce času, která místa v obchodě byla nejčastěji (nebo nejdéle) navštěvovaná apod. Demo je možné vidět na webu Path Intelligence.
Z pohledu technologického vyvstává několik otázek. Třeba to, jestli je služba schopna lokalizovat i výšku, ve které se kobylka nachází, nebo funguje jen v módu 2D. Sedí kobylka na dámském spodním prádle v butiku v prvním patře nebo se láduje zbytky jídla z fast-foofu v černém igelitovém pytli pod butikem v přízemí? Jak často vysílá mobil onen „ping“ na základnu? Dostatečně rychle na to, aby zachytil čilý pohyb kobylky? A z jiného soudku: nebylo by možné u vstupu do obchodu požádat kobylku, aby si dala na končetinu náramek s tzv. tracking cookie, která by lépe spolupracovala s monitorovacím systémem?
Mě osobně ale mnohem více zaujal fakt, že v tomto případě se reálný svět inspiruje modelem funkčním ve virtuálním světě. Většinou je tomu totiž naopak, internet spíše přebírá modely zaběhnuté v reálném světě. Znáte nějaké další modely ze světa internetu, které by se s úspěchem uplatnily v reálném světě?
Není to nelegální, jen se poslouchá provoz - což je v pořádku, pokud to zůstane na úrovni nějakých zakódovaných dat, což LA Update je. Není to ani zneužití osobních údajů - žádný osobní údaje totiž nikdo nedostane, jen se sleduje provoz v určitém pásmu a vyhodnocuje se to. Takže zákony a osobní údaje vás můžou nechat v klidu - a mimochodem, posuzujte prosím službu s tím, že jinde mohou platit jiné zákony než u nás a u nás tu službu zatím nikdo nenabízí. Ale jak už jsem naznačil, šlo by to - taky nejsem právník, ale telekomunikační legislativu znám. No a teď něco ke službě - fungovat může jen tehdy, pokud mobilní přístroj (MT) dostatečně často odpovídá na požadavek LA Update. Ten lze vyvolat buď sítí, nebo se posílá vždy při přihlášení. Takže provozovatel služby a obchodního domu či prodejny by musel spolupracovat s operátorem (ten na to asi nepřistoupí, je to docela slušný zásah do konfigurace oblasti, i když nakonfigurovat to někde - ne všude - lze). Pokud by tam operátor neměl pikocells (sorry, líp to česky napsat neumím), nebo by operátor nespolupracoval, tak je možné jen vyvolání LA Update prostřednictvím rušení sítě - mobil by se po ztrátě signálu do sítě hlásil sám. Tak na tohle už operátor nepřistoupí určitě a rušení bez svolení ČTÚ alespoň u nás (a pokud vím, tak rozhodně bez svolení Ofcomu ani v Anglii) možné není. Zaměřit mobil v 3D modelu by problém nebyl, ale technicky to není rozhodně triviální (to vyvolání vysílání bez asistence sítě). Takže mi to celé spíš přijde jako projekt na nalákání rizikových investorů, dva roky se bude vyvíjet a pak se to buď prodá nějakému operátorovi (tipnu si jednoho německého, který to nasadí v Londýně a pak to zruší), nebo se to celé zavře. Ale podle mně to jinak nestojí ani za tento blogpost a v tuto chvíli čtyři příspěvky - včetně mého - které jsme k tomu napsali.
Rosto, diky za obohaceni clanku o detailni informace.
Jen poznamka k vyznamu tohoto blogpostu. Mne prijde jako hlavni duvod pro to, ze jsem o dane sluzbe vubec psal, ne sluzba samotna, ale prave fakt, ktery jsem zminil v poslednim odstavci. Tedy prejimani konceptu z virtualniho sveta do realneho.
Honza (AKA Jan Horna) se zajímá o hosting, webové aplikace, Web 2.0 a sociální sítě. Pracuje pro firmu HorMart s.r.o., která provozuje Přehled českého webhostingu.
Přečteno 7 206×
Přečteno 6 455×
Přečteno 6 394×
Přečteno 6 300×
Přečteno 5 775×