Hlavní navigace

Jak je to s Microsoftem a Seznamem?

22. 5. 2008 21:43 (aktualizováno) Rostislav Kocman

Před chvílí mi volal člověk, který potkal Steva Ballmera na záchodku. Hovor se týkal samozřejmě Microsoftu a Seznamu. Tedy můj hovor, ne hovor Steva u pisoáru. Příspěvek na téma Microsoft a Seznam jsem odkládal dlouho, ale teď už nemám jinou možnost, než ho napsat. Nic moc nového se tu asi nedozvíte, spíše jde o můj komentář k celé záležitosti. Kdyby mi ale na nějakých záchodcích nebo jinde někdo něco nového prozradil, určitě se to dozvíte.

Na začátku by asi nebylo špatné si zrekapitulovat fakta:

  • Microsoft má problém s Googlem. Googlu se na internetu daří, zatímco Microsoftu ne. Nejde vůbec o návštěvnost, jde o dolary. Google z internetu hromady dolarů shrabuje, zatímco Microsoft je tam zatím jenom sype (a každou nasypanou hromadu splachuje, chce se mi dodat)
  • Microsoft zveřejnil zájem o akvizici Yahoo. Management Yahoo i na vylepšenou nabídku nereagoval, načež ji Microsoft stáhnul. Existuje několik možností – od té, že se nestane nic, až po tu, že Microsoft začne skupovat akcie Yahoo na burze.
  • Menšinoví akcionáři Seznamu mají zájem svůj podíl (30 %) prodat. Alespoň podle ČTK. Většinový akcionář (70 %), zakladatel Ivo Lukačovič, veřejně prohlašuje, že svůj podíl neprodá. Možná jsou v Seznamu i některé akcie v držení dalších zaměstnanců nebo přímo firmy, což netuším, ale rozhodně půjde o naprosto zanedbatelný podíl.

To jsou fakta, která jsou nezpochybnitelná. No, možná tvrzení, že Microsoft peníze investované do svých internetových aktivit splachuje, ale rozhodně je faktem, že Microsoft zatím do internetu více investoval, než z něj získal.

Kolik stojí Seznam a je vůbec na prodej?

Co už tak jasného není, je skutečnost, jestli je na prodej celý Seznam nebo jen podíl menšinových akcionářů. Na jedné straně je veřejné prohlášení Iva Lukačoviče, kterému bych s klidem věřil. Z důvěryhodných zdrojů jsem slyšel, že Goldman Sachs skutečně hledá zájemce o Seznam a od neméně důvěryhodného zdroje mám i informaci o tom, že v Seznamu probíhá nebo byl nedávno dokončen audit. Ten ale klidně mohl proběhnout na žádost menšinového akcionáře, který svůj podíl chce skutečně prodat.

Vyrojily se i informace o prodejní ceně Seznamu. Prý jedna miliarda dolarů, což by zrovna dnes bylo necelých 16 miliard korun. Podle některých odborníků to odpovídá podílu Seznamu na trhu, zvláště vzhledem k hodnotám transakcí u Centra a Atlasu. Investiční bankéři, se kterými jsem se bavil, se domnívají, že nikdo rozumný ani u akvizicí internetových společností nebude kalkulovat cenu podle návštěvnosti a hodnoty konkurence, ale spočítá ji konzervativně, tedy na základě ekonomických výkonů společnosti a odhadu růstu. Což by mělo dát cenu Seznamu někde v rozmezí 5 – 8 miliard korun (podle konzervativnosti odhadu trhu). Ostatně, jiný můj zdroj z oblasti investičního bankovnictví mi tvrdil (a jiný zdroj z jiného oboru potvrdil), že skutečná cena za Centrum byla 50 mil. euro, za Atlas něco okolo 20 mil. euro a i tak prý šlo o optimistické částky.

Na tomto místě je asi na místě upozornit, že se celou dobu bavíme o hodnotě transakce, která je téměř vždy realizována kombinací akcií a hotovosti. A protože u akcií kupující společnosti se většinou očekává trošku pokles (náklady na fůzi a krátkodobé až střednědobé snížení výkonu nové společnosti), bývá toto riziko do objemu transakce započítáno a ta je tak trošku vyšší. Téměř nikdy ale u takto velkých částek nedochází k výplatě hotovosti.

Nicméně i tak by v případě koupi Seznamu došlo k takové platbě hotovosti, že bych si rozhodně nevsadil na to, že když tu částku uvidí Ivo Lukačovič v návrhu smlouvy, že o tom alespoň nebude přemýšlet. Tvrzení že nic neprodává tak je samozřejmě pravdivé, ale žádný vášnivý diskutér mu nebude v budoucnu moci vytýkat, že svůj podíl prodal za částku, která se prostě nedala odmítnout.

Proč by Microsoft neměl uvažovat o koupi Seznamu?

Nechci se pouštět do spekulací o koupi Yahoo. Naprosto souhlasím s názorem Johna Dvoraka, že za ty peníze je lepší koupit celý General Motors a Ford, pojmenovat všechny modely automobilů „Google sucks“ a za zbytek peněz udělat pořádnou párty. A možná by na prodeji těch aut i Microsoft něco vydělal (i když obě automobilky jsou už delší dobu ve ztrátě…). Management Microsoftu má nepochybně lepší informace než my, co koupi Yahoo komentujeme.

Nevidím ale moc rozumných důvodů, proč by měl Microsoft kupovat Seznam. Chápu, proč je Seznam pro Microsoft zajímavý. Česká republika je jednou z mála zemí, kde není Google jedničkou ve vyhledávání. Alespoň se to tvrdí; žádný průzkum na toto téma jsem vlastně ve skutečnosti neviděl. I kdyby to už nebyla pravda, tak ještě donedávna určitě byla. Nicméně Seznam má i obdivuhodné ekonomické výsledky. Lepší než Yahoo (relativně, samozřejmě). Pokud by už ale mermomocí chtěl Microsoft portál, který je navštěvovanější než Google a umí vydělávat peníze a nemohl by si koupit mátožné Yahoo, potom by asi bylo lepší čínské Baidu. Zatím má Baidu podobný obrat jako Seznam, ale roste a poroste rychleji a uživatelů má také řádově více…

Tím, co může pro Microsoft v Seznamu zajímavé, jsou samozřejmě lidé na klíčových pozicích, díky kterým je Seznam úspěšný. Ale k jejich získání rozhodně není nutné kupovat celou společnost, obzvláště od většinového vlastníka, který říká, že ji prodat nechce (byť tím chce možná jen navýšit cenu). Technologie v Seznamu pro Microsoft tak zajímavé nejsou. Ty má Microsoft vlastní a dokáže s nimi postavit stejné služby jako Seznam, byť by to Microsoft stálo více než Seznam, který musí dbát i na rozumné náklady. Ale lidé, kteří služby navrhují, uvádějí je na trh a rozvíjejí je, to je přesně to, co Microsoftu dnes chybí.

Seznamu se vždy dařilo mít navštěvované služby a nestojí za tím jen možnost jejich propagace z vlastních portálů či jiných služeb. Dnes už sice tato výhoda Seznamu prakticky zabraňuje lokální konkurenci Seznam v některých segmentech porazit, ale na začátku vždy byly služby, které dělaly přesně to, co uživatelé očekávali. Zatímco konkurence se vždy zaměřovala na to, aby mohla říct, že jejich služby jsou technologicky dokonalejší, lépe naprogramované, originálnější a bůhvíco ještě. A pak se jen divila, že lidé chodí stále více na Seznam, který nabízel primitivnější služby.

Konkurentem Seznamu je dnes Google a obě tyto firmy jsou si svojí filosofií služeb velmi podobné. Proto Seznam může zatím odolávat tlaku Google na českém trhu a ještě dlouho vydrží. A i když mu bude klesat podíl ve vyhledávání, pořád bude u nás vydělávat řádově více než Google, protože tu má obchodní tým a vybudované vztahy s inzerenty.

Mělo by jít o lidi a zkušenosti

To vše, co jsem popsal v předchozích odstavcích, je pro Microsoft velmi zajímavé. Jenže, ani kvůli jednomu aspektu nemusí Seznam kupovat. Chce Microsoft zajímavé a schopné lidi? Těm lze stále dát nabídku, která se neodmítá. Podívejte se na úroveň top-managementu světových internetových společností. Přestupy k úhlavní konkurenci nejsou tak časté, ale dějí se. Ostatně sám Google je toho příkladem. Chce snad Microsoft koupit Seznam, aby tak nutil lidem v ČR legální Windows Vista? V Seznamu jsou obchodníci, s Microsoftem by se určitě dohodli a stálo by o několik řádů méně než miliardu dolarů.

Nebo snad chce Microsoft vyzkoušet vojenskou strategii zvolit si zástupné bojiště, tam protivníka porazit, postupně ho připravovat o síly a připravit se na hlavní bitvu? Tohle taky Microsoft v minulosti předvedl. Opět je ale levnější se Seznamem spolupracovat a podporovat ho v konkurenčním boji s Googlem a navzájem si vyměňovat zkušenosti. Bude to stát méně peněz, samostatný Seznam má mnohem více šancí než integrovaný do korporátní struktury Microsoftu a mohlo by to fungovat. Ostatně, s partnerskou strategií boje proti konkurenci má Microsoft dlouhodobé zkušenosti. Partneři Microsoftu vám potvrdí, že tam, kde mají od Microsoftu podporu v tom, co dělají a v čem jsou dobří (tedy opak toho, kdy jim někdo říká, co a jak mají dělat), tak dokážou být úspěšní proti mnohem silnější konkurenci.

Podrobných důvodů, proč by měl Microsoft se Seznamem spolupracovat, bych našel více. Vždy to ale bude vzájemná výměna know-how a zkušeností. Něco Microsoftu chybí, v jiných věcech může zase Microsoft obohatit Seznam. Pokud by Microsoft extrémně stál o to získat některé lidi ze Seznamu do svých řad, potom i to může mít smysl. Ostatně, Google dělá totéž, pár bývalých zaměstnanců Seznamu tam už pracuje. Ale rozhodně nemá pro Microsoft smysl kupovat Seznam. Microsoft až dosud kupoval firmy kvůli technologiím, které neuměl dost rychle vyvinout nebo byly patentově chráněné. Pro úspěšné internetové služby má ale Microsoft technologií dost a občas i lepší než konkurence. Jen nemá lidi, kteří by z technologií uměli udělat služby, které budou použitelné, získají si přízeň uživatelů a budou úspěšné.

PS: Slib pro příští příspěvek: opravdu se pokusím psát kratší články.

Aktualizace: Po přečtení prvních tří příspěvků v diskusi jsem si uvědomil, že jsem do článku nenapsal, proč by se Microsoftu hodilo zaměstnat pár lidí ze Seznamu nebo proč být se Seznamem v intenzivnějším kontaktu. Tito lidé a jejich zkušenosti by se totiž mohly hodit Microsoftu pro globální souboj s Googlem, nikoliv pro souboj na českém trhu nebo pro posílení pozice Microsoftu na českém internetu. V Seznamu totiž pracují lidé, kteří s Googlem soupeřit umějí a jsou v tom úspěšní. A to jsou přesně ti lidé, kteří Microsoftu chybějí. Je samozřejmě otázka, zda se zkušenosti z ČR dají přenést na globální úroveň. Částečně určitě ano. Ale stačí získat tyto lidi nebo se dohodnout se Seznamem na vzájemné výměně zkušeností. Kupovat kvůli tomu celý Seznam je zbytečné.

Přispěvatelům do diskuse děkuji za námět k doplnění článku a dřívějším čtenářům se omlouvám, že jsem to do článku nenapsal hned.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).