Hlavní navigace

Jak jsme prodávali pozvánku do Google+

15. 7. 2011 10:45 Jiří Vojáček

Čas od času některá z velkých internetových firem spustí novou službu s omezeným přístupem a systémem pozvánek, který prvním členům dodává jakýsi „jsem tam“ nádech exkluzivity. S oblibou to dělá zejména Google, udělal to s Gmailem a dnes to opakoval s Google+.

Co se stane, když se zmíněná exkluzivita stane předmětem obchodu?

Říká se, že Česká republika je ráj ateistů, piva, mobilní komunikace a sociálních sítí. Kolik se u nás vypije piva je všeobecně známo, stejně jako počet mobilů, který nás v přepočtu na obyvatele řadí na přední místa světových žebříčků. Pro laického sociologa může být zajímavé tato čísla porovnávat, dávat je do souvislostí s dalšími nezvyklými sociologickými jevy v našem národě (jako je zmíněný ateismus) a dělat si z něj závěry.

My jsme se rozhodli ověřit teorii o sociálních sítích.

Google+

Pozvánku do Google+ jsem vydyndal na kolegovi testerovi (díky, Marku!) se svou tradiční potřebou porejpat se ve všem, co by mohlo pohnout naším oborem. Šťoural jsem se takhle už kdysi v československém fidonetu, začátcích Lukačovičova seznamu nebo youtube v době, kdy v Čechách o možnosti ukládat hromadně videoobsah mnozí pochybovali. Teď přišel na řadu Google+.

Po krátkém seznámení se službou, která zřejmě ještě dlouho bude „tím druhým fejsbůkem“, jsme si s kolegou všimli, kolik lidí na facebooku, internetových fórech a diskuzích žadoní o pozvánky do nového systému. Projevila se v nás tradiční škodolibost a tak jsme se
jali realizovat zvrhlý nápad na prodej pozvánky, jako malý amatérský sociologický průzkum.

Aukce

Nutno poznamenat, že jsme očekávali, že se nám nikdo nepřihlásí. Nikdo přeci nedá své peníze za to, aby se mohl přihlásit do sociální sítě, koneckonců chlapci z facebooku by mohli vyprávět, kolik škody jim kdysi nadělaly zvěsti o zpoplatnění jejich produktu.

K aukci jsme si vybrali největší český aukční systém Aukro.cz a předmět prodeje jsme popsali jednoduše: „Předmětem aukce je
exkluzivní plnohodnotná pozvánka k využívání služeb komunitního systému Google+
“. Přidali jsme velké logo Google+, čímž jsme porušili
asi padesát stran googlích Terms & Conditions, za což se omlouváme, a aukce „od korunky“ (šílenej buzzword compliant) šla ven.

Trvání jsme nastavili minimální, tedy pouhé tři dny, přecijen nechceme na tom vydělat, chceme mít rychle přehled o tom, kolik lidí takováhle věc může zaujmout.

První příhoz

Se zájmem jsme sledovali, jak se nám zvyšuje počet zobrazení, po dvou hodinách jsme byli na čísle 24. Ano, čtyřiadvacet fanoušků sociálních sítí zabloudilo na naši aukci. První příhoz přišel po dalších několika hodinách a byla to obligátní 1,– Kč. Cca po další hodině přišel druhý bijec se svými třemi korunami a souboj takhle pokračoval s dalšími příhozy až do konce aukce.

Nakonec jsme se po třech dnech dostali na úctyhodných 30,– Kč od vítěze a 27,– od poraženého bidera.

Resumé

Nejenže jsme tedy opravdu dostali nabídku, ale dokonce hned dvě a ještě někomu stálo za to, aby o pozvánku do Google+ zabojoval, byť s částkami, které se snad ani nevyplatí posílat přes účet. Není asi potřeba zdůrazňovat, že jsme třicetikorunu od šťastného majitele pozvánky do Google+ nežádali a pozvánku mu opravdu poslali.

Nadto jsme jej ale požádali, aby nám odpověděl na několik dotazů, týkajících se jeho vztahu k sociálním sítím, čímž jsme chtěli završit náš pětidenní pofidérní rádobysociologický průzkum. Po krátkém rozmýšlení jsme dali dohromady vlezlé dotazy a nečekali odpověď. Děkuji vítězi za vstřícnost, protože druhý den jsem měl odpovědi v mailu. Jak se ukázalo, vítěz aukce je profík (dokonce tester, jako člověk, od kterého jsme pozvánku dostali my) a stejně jako my, si chtěl jen rozšířit profesionální povědomí. Narozdíl od nás však zřejmě jen nemá štěstí na kolegy, kteří by mu poslali pozvánku z voleje a tak raději zabidoval na aukru.

Rozhovor s vítězem aukce

Proč jste na Aukro.cz bidoval pro pozvánku na Google+, jste fanoušek sociálních sítí, nebo profesionál v oboru, který sleduje nové trendy?

Pracuji v oboru. Účastním se různých projektů pro různé firmy. Jedním z nich byl projekt VodafonePark, což byla jakási Vodafoní představa o sociální síti s použitím mobilů. Od té doby se snažím tento směr aspoň trochu sledovat. Navíc jsem fanouškem Google, nebo spíš se mi líbí jejich přístup k řešení služeb.

Zaplatil jste někdy za podobnou věc, jako je pozvánka do G+?

Zatím jsem nemusel, ale zaplatil bych. řešil jsem tuto věc už u Gmailu a u Google Wave. Vždy jsem se nakonec dostal k pozvánkám zdarma, ale byl bych ochotný za ně zaplatit. Musí jít ale o nějakou zajímavou službu.

Dnes, po několika dnech, co na G+ říkáte, vyzdvihněte silné a slabé stránky, prosím.

Na hodnocení G+ jse asi příliš brzy. Google vlastně tento projekt má v téhle chvíli v jakémsi beta testovacícm režimu. Každopádně se dá říct, že Google touto službou nevybočil ze svých zajetých kolejí.
Pokud si to rozdělíme na silné a slabé stránky, pak mezi silné stránky bych zařadil to, že Google jde po podstatě. Nesnaží se vzít Facebook a jinak ho obléct. Systém kruhů a přiřazování lidí do těchto kruhů je mi nějak bližší než systém přátelství nebo followerů. Silnou stránkou je integrace s ostatními službami Google. To je ale zatím spíš v oblasti potenciálních možností. Google zatím do G+ integruje pouze něco málo ze všech služeb, které má.
Myslím, že do budoucna, pokud tedy G+ neskončí podobně jako stejně ambiciozní projekt Google Wave, je tu prostor na komplexní integraci Google služeb do prostředí G+.

Slabou stránkou G+ je fakt, že bude vždy srovnáván s Facebookem. Tedy nebude hodnoceno zda jde o dobré nebo špatné řešení, ale zda je lepší nebo horší než Facebook. To je na jedné straně sice stimulem pro vznik konkurenční prostředí an druhou stranu je tu nebezpečí, že Google bude muset svoje pojetí mnohem více přiblížit podobě Facebooku, aby dokázal přetáhnout i jeho uživatele. Další slabou stránkou je fakt, že G+ je součástí celého balíku Google služeb. To jsem už zmínil jako silnou stránku, ale ono to bohužel funguje i jako stránka slabá. Google už před G+ měl služby, které z jisté části měly charakter sociální sítě. Už před G+ zde byly profily uživatelů, jsou zde uživatelské galerie (Picasa), videa (youtube), relativně nedávno přibyl systém zpráv Buzz (ten je teď integrován i do G+).
Uživateli G+ nemusí být úplně jasné, ve kterém okamžiku se pohybuje v rámci G+ a ve kterém jeho hranici překračuje. To může být trochu problém. Ale třeba se v tomto mýlím. To se ukáže při dlouhodobějším používání.

Srovnejte, prosím, ze svého pohledu Facebook a Google+

Facebook je v dnešní době etalon pojmu sociální síť. Obecně se přijalo, že takto má projekt sociální sítě vypadat. Já s tím tedy příliš nesouhlasím. Zdá se mi příliš chaotický., příliš zaměřený na efekt a málo na efektivitu. Například nastavení soukromí, což je věc čím dál důležitější, je zde řešeno hodně nepříjemně. Místo aby se nastavovalo v místě, kde uživatel údaje o sobě zadává (a tedy mohl by zároveň i v tu samo chvíli určovat, kdo má tyto údaje vidět), musí místo toho přejít na samostatnou oblast nastavení soukromí a to vyžaduje, aby užvatel chtěl a věděl jak si soukromí nastavit. Navíc default nastavení soukromí je poměrně benevolentní. Nedivím se, že dochází v tété oblasti tak často k problémům.

G+ je nový projekt. Ještě nemá obroušené hrany. Myslím, že ještě bude třeba zapracovat na logice obrazovek. Nejsem si jistý jestli řešení oddělených stránek Domů a Profil je šťastné. Samozřejmě proti Facebooku chybějí aplikace a hry,a le otázka je nakolik je to skutečně
problém. Já osobně oceňuji, že G+ se skutečně soustředí jen na podstatu komunikace v rámci skupin, sdílení atd.. Každopádně očekávám, že Google oblast aplikací dopracuje (zřejmě už v nějaké podobě existuje, pouze není zveřejněna).

Čím pro Vás jsou sociální sítě obecně? Kolik máte přátel na faceboku, kolik na něm trávíte času?

Sociální sítě jsou pro mě jen zajímavou oblastí v rámci vývoje webových aplikací. Nepřikládám jim ale žádný větší význam a vlastně jejich boom moc nechápu. Facebook nepoužívám. Mám zde pouze konto, které využívám pro propagaci svých stránek. Přihlášený jsem zde tak
maximálně jednou za měsíc.

Děkujeme za rozhovor.

Dovětek

Den po zveřejnění naší aukce se na aukru objevil človíček, který si na pozvánkách chtěl udělat malý byznys. Dal jich do prodeje 10 000 po 30,– Kč jako „Kup teď“. Také zajímavé sociologické zjištění…

Omluva

Omlouvám se Google za neoprávněné použití loga jejich služby a rozsáhlé porušení Podmínek používání služby Google+. Stejně tak se omlouvám chlapcům ze Zlína, že jsem jejich systém hanebně zneužil k pseudosocio­logickým účelům a žádám tímto o shovívavost se svým účtem na Aukro.cz, děkuji.