Ač je březen houfně propagován jako měsíc Internetu, od roku 2006 až do roku 2008 bude oproti předchozímu měsíci březnová návštěvnost klesat. Tento trend bude gradovat v roce 2008 kdy dojde ke zlomu a od roku 2009 se pomalu bude zase zvyšovat. V letech 2010 a 2011 se vrátí zase do normálu. Nevěříte a chcete slyšet jinou pohádku?
Klidně věřit můžete. Pravděpodobnost to, že se něco takového stane je velice vysoká. A důvod? Je jím samotná podstata měsíčních čísel. Každý měsíc má nejenom že jiný počet dnů, ale i jiný poměr pracovnách dnů vůči nepracovním.
V nepracovních dnech však návštěvnost klesá o desítky procent dolů. Počítejme, že je to okolo 40%. Když si to tak přepočtete, musíte dojít k zajímavým závěrům. Březen 2006 má 8 sobot a nedělí, březen 2007 již 9 a 2008 dokonce 10. Každý den volna navíc se v měsíčních číslech projeví poklesem o asi 1,3%.
A to už vůbec nemluvím o tom, že „slabému“ březnu 2008 bude předcházet „silný“ únor 2008, který bude mít o jeden pracovní den navíc – rok 2008 je totiž přestupný.
Nemusíte to přepočítávat, nejde konečně o přesná čísla, ale to jak samotná podstata měření pohybuje i ve stejných měsících návštěvností v rozmezí více jak 2,5%. To už je dost, ale není to vše. Když začnete srovnávat jednotlivé měsíce navzájem, narazíte na to, že mají ještě navíc rozdílnou délku!
Chceteli pak použít měsíční čísla k výpočtu dlouhodobých trendů návštěvnosti, můžete se snadno podivit nad výsledky. Jak jsem ukázal výše – jsou mnohdy již dopředu dané!
Proč tedy o měsíční čísla stát? Několik důvodů je. Denní čísla vám pomohou v určení toho jak velkou máte tu stabilní uživatelskou základnu, ale nebudete v nich vidět uživatele, kteří váš web navštěvuji jen tu a tam. V měsíčních naproti tomu můžete zaznamenat nárůst těchto uživatelů mnohem dříve než se projeví v denních číslech.
Ne úplně dobrá zprava je pokud se projeví nárůst nových uživatelů v měsíčních, ale pak po řadu měsíců již ne v denních. Znamená to, že jste je sice vzbudili jejich zájem občas za ten měsíc k vám přijdou, ale rozhodně jste jim k srdci nepřirostli.
A co týdenní data? I když v nich jsou také posuny dané státními svátky, jejich výstupy jsou mnohem stabilnější a více odpovídajícími realitě. Zejména pokud máte služby od nichž neočekáváte, že je uživatelé musí navštěvovat každý den. Např. se občas přijdou podívat co nového v kině, v TV apod. Počet dnů v týdnu je jasně daný a podíl pracovních vs. nepracovních dní je až na několik výjimek také jasně daný. A u těch výjimek je navíc ještě ta výhoda, že se nemění rok od roku jako v měsíčních datech.
A proč jsou rozepře, která čísla jsou ta pravá? Denní, týdenní nebo měsíční? Protože každá z těchto alternativ nabízí jinak pokřivené zrcadlo na realitu a tak si každý vybírá to, které se mu hodí nejlépe.
Škoda, že tuto záhadu neprohlédla královna ve známé pohádce O Sněhurce. Celé ty peripetie s otráveným jablkem by mohly být možná úplně zbytečné. Stačilo vybrat to správné zrcadlo… denní, týdenní nebo měsíční …
To správné pro tu správnou příležitost …
Drobna pripominka k "vyjimkam" v tydennich datech: Meni se pokud pripadne svatek na vikend, eventuelne kdyz pripadne na utery/ctvrtek, tak si dost lidi vezme v pondeli/patek dovolenou. A Velikonoce jsou posuvne.
Jinak nelze nez souhlasit, proste je to vic pohledu na jednu velicinu - navstevnost. A zalezi i kdo se kouka - jestli analytik jako Vy, nebo zadavatel reklamy...
Také souhlasím, každý si tu "svou" statistiku najde.
Jinak dostupnost
internetu doma se postupně zlepšuje a na druhou stranu zaměstnavatelé
čím dál víc své zaměstnance hlídají, protože "soukromé" brouzdání po
internetu v pracovní době je dnes pro většinu firem dost velkým
problémem. Takže si myslím, že rozdíly
návštěvnosti v pracovních a volných dnes se budou zmenšovat. Ale
samozřejmě je jasné, že na štědrý večer nebo v době dovolených žádný
rekord v nepadne.
Dělal jsem v americké firmě a měli jsme to snadné. Každý náš firemní rok začínal prvním pondělím, všechny měsíce měly 4 týdny, vyjma 3., 6., 9, a 12., které měly 5 týdnů. Každý rok měl tedy přesně stejný počet dní, každé čtvrtletí mělo stejný počet dní, každý srovnatelný měsíc měl stejný počet dní, sobot i nedělí ...
Jednou tuším za 7 let byla jen nutná úprava, aby vždy rok začínal prvním pondělkem. Na první pohled to je samozřejmě zvláštní, ale úžasně se dělaly veškeré statistiky, srovnání atd. Ta firma je tady 50 let a to už je v it/telco businessu opravdu hodně.
Přečteno 177 045×
Přečteno 141 278×
Přečteno 81 850×
Přečteno 76 914×
Přečteno 66 278×