Hlavní navigace

Jak to s těmi portály je aneb udělejte si názor sami

10. 12. 2007 9:04 (aktualizováno) Petr Šnajdr

Už nějakou dobu si říkám, že by právě teď bylo zajímavé napsat článek o dalším vývoji portálů v ČR, ale myslím, že i když by to byl jistě krásný a dramatický román plný zvratů, a možná ho i jednou napíšu, čísla hovoří vždy lépe. A na základě nich si můžete udělat názor sami. Takže se držte, jedeme z kopce. V mnoha případech doslova.

Nicméně pár komentářů třeba přeci je. Veškerá zde prezentovaná data vychází z týdeních unikátních uživatelů. Jednak to jsou jediné dlouhodobě dostupné údaje a jednak pro účely porovnání jsou naprosto dostačující. To oč tu běž jsou totiž pouze trendy …

Možná vás také zaujme, že prezentovaná data se týkají pouze domovských stránek. Důvod je jednoduchý. Domovské stránky jsou nejlepším ukazatelem úspěšnosti klasického portálu a i z čistě statistických údajů lze porovnání realizovat těžko jinak. Např. celková čísla, které se objevují ve statistikách NetMonitoru jsou principielně naprosto nepoužitelná. Hlavním důvodem je, že se v čase mění to co v nich je měřeno. Jednou jsou to Jízdní řády, pak se tu objeví Stahuj a i když na tom nemusí být nutně nic špatného, usuzovat se dle toho nedá téměř na nic.

Absolutní návštěvnost portálů od roku 2002

Obrázek: Absolutní návštěvnost portálů v unikátních uživatelích od roku 2002. To, že se Centrum nějak zásadněji objevuje až v roce 2003 je dáno tím, že vizuálně skryté za Atlasem. Všimněte si zejména gigantického a rostoucího odstupu Seznamu.

Share HP portálů

Obrázek: Share HP portálů. Všimněte si třeba toho, že třeba dvojka na trhu – Centrum.cz, v podstatě nikdy zásadněji nezasáhla do podílu Seznamu s výjimkou roku 2005, kdy Prima přišla s Vyvolenými a Centrum jedním z klíčových partnerů této reality show.


Atlas vs. Seznam

Obrázek: Seznam v podstatě vždy rostl rychleji než Atlas. Až v posledním roce se to v podstatě stabilizovalo. Jaký bude další vývoj uvidíme. Otázka je zda se stagnaci vzájemných podílů podaří udržet, osobně bych dával Seznamu šanci pro další posilování.


Seznam vs. Centrum

Obrázek: Centrum oproti Seznamu historicky posilovalo poměrně málo, ale myslím, že je fér přiznat, že tu jakýsi růst opravdu byl. Zásadním přelomem byli až VyVolení. Všimněte si, že prakticky vše co centrum tímto projektem získalo již i ztratilo.

Atlas vs. Centrum

Obrázek: Velice zajímavý je podil Atlasu vůči Centru. Jak vidíte, Centru se dařilo oproti Atlasu v share dramaticky růst a jeho růst v podstatě do roku 2004 byl impozantní. Pak došlo k něčemu co ho přibrzdilo a od roku 2006 Centrum dokonce o část svého podílu přišlo.


Share portálových HP

Obrázek: Share ještě jednou a nyní i s iDNESem. Jak vidíte, jeho podíl s enijak dramaticky nemění a za několik let se celkem vystabilizoval. Přesto mírný pokles napovídá, že mediální cesta má své limity …

Když si budete předchodzí grafy prohlížet, mějte na paměti jednu důležitou věc. Co vypadá jako pokles to opravdu pokles bude, ale co vypadá jako stagnace se ,může velice snadno změnit v pokles. Graf totiž neobsahuje jednoho hodně významného hráče a to Google.

Lze předpokládat, že možná ani Seznam v share nijak dramaticky neroste a že se ten dojem vytváří právě nepřítomností Google ve statistikách. Skoro bych si na to vsadil. Pro všechny „pod Seznamem“ je to ale poměrně špatná zpráva neb to znamená, že jejich čísla budou v share ještě nižší.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).