Zkouším začít používat personalizovanou domovskou stránku od Googlu (případně od někoho jiného) a také Google Reader (nebo jinou webovou RSS čtečku). Již kdysi jsem používal čtečku v Thunderbirdu, ale jelikož jsem ho příliš nevyužíval a postupně přešel na Gmail, chodil jsem tam většinou jen promazat staré příspěvky. Pak jsem začal používat „čtečku“ integrovanou ve Firefoxu. V té člověk vlastně vidí jen odkazy na aktuální články, což mi celkem vyhovovalo. Používal jsem však k tomu ještě Weblogy.cz, Google News a další.
Proto jsem se rozhodl, že zkusím využít možností RSS naplno a sjednotit místa, odkud čtu články. Narazil jsem však na problém, který mi můj záměr ztěžuje. Každý zdroj k RSS přistupuje jinak. Někdo do něj vkládá vše včetně diskusí, někdo jen anotace a někdo jen nadpisy. Dokud jsem RSS používal pouze ve Firefoxu, nebyl to problém. Pokud jsem se však rozhodl přesunout k plnohodnotné RSS čtečce, jakou je Google Reader, velmi mě to štve.
Proč si mám přečíst půlku článku ve čtečce a kvůli druhé musím chodit na web autora? Chci si svou „denní porci zpráv“ přečíst pěkně na jednom místě, v jednom prostředí. Tak by podle mého názoru mělo RSS fungovat. RSS mi pomáhá agregovat desítky nejrůznějších zdrojů. Díky tomu mohu číst i nepravidelně aktualizované blogy, které jsou sice zajímavé, ale nebudu je každý den kontrolovat, když se tam něco objeví jednou za měsíc.
Proč to tak teda nefunguje, když by takový systém jistě naplnil touhy spousty lidí? Na vině je reklama, resp. nereklama. Pokud se jedná o nekomerční blogy, pak není problém. Jejich hlavním cílem je šířit svůj názor světem. Jenže spousta kvalitních článků, stále většinou kvalitnějších než jaké člověk najde na blozích, vychází na komerčních zpravodajských serverech. Ty do každého článku investují nějaké peníze (minimálně honorář autora) a očekávají, že se jim vrátí. Jelikož se takřka nikde nepodařilo zavést předplatné, jsou závislé na reklamě.
Je to vlastně výměna – přečtu si článek, ale akceptuji, že vedle něj uvidím reklamu. Kdo nesouhlasí, nemusí ten server navštěvovat. Ten, kdo si reklamu blokuje mocí různých AdBlocků apod., je de facto podvodník a zloděj. Bere si něco, za co nezaplatil a to ani ve formě zobrazení inzerce. Reklama tedy není sprosté slovo, ale naopak způsob, jak se informace mohou šířit daleko demokratičtějším způsobem, bez předplatného.
Obecně panuje přesvědčení, že do RSS reklama nepatří. Rád bych zde uvedl několik odkazů, které se (více či méně) reklamou v RSS zabývají: Kdy pronikne reklama do RSS?, RSS v moderním světě: syndikace má budoucnost, Reklama do RSS je k uzoufání, Google: reklama do RSS, taneček Bourbon, AdSense v RSS a Reklamy do RSS nepatří.
Já bych byl naopak rád, aby reklamy v RSS bylo více. Aby ji bylo stejně, jako normálně na webu. Aby se vydavatelům vyplatilo cpát svůj obsah lidem do RSS čteček stejně, jako se mu vyplatí publikovat články na webu. Chtěl bych si všechny články psát v jednom uživatelském prostředí, rychle, jednoduše, přehledně.
Reklama mi nevadí – zvláště pokud se nejedná o žádné popupy či létající boxíky překrývající samotný text. A i kdyby – je rozdíl, jestli reklamu uvidím již v RSS, nebo až po příchodu na stránky magazínu? Proč jakási iracionální nenávist k reklamě kriplí úžasné možnosti RSS?
Pokud nějaký web nabízí RSS s celými články a RSS s upoutávkami, zpravidla volím upoutávky.
Rychle si projedu články, pootvírám vše co mě zajímá a pak to postupně pročtu. Nevím proč, možná je to o zvyku, ale články si radši čtu v jejich domácím prostředí než ve čtečce (Bloglines). Pro rozhodnutí, jestli mě článek zajímá nebo ne, mi bohatě stačí perex.
Jen to ne, pak bych prestal RSS pouzivat. Diky RSS jsem schopen za chvilku proletel desitku titulku a strucnych popisu a zvazit, co si chci precist cele, a co ne.
Ale mit to tam rovnou cele? Pak samotne RSS ponekud ztraci na vyznamu a staci agregovat data posledni zmeny webu a chodit na ne primo. Nuda.
RSS ma sve kouzlo v tom, ze si rychle z desitek/stovek vyberete jednotky/desitky, a ty si pak "vychutnate" v cele sve krase.
o com preboha tocis? zasa dalsi, kto si nevie vyvoj predstavit inak ako pchanim reklamy do RSS? a preco doriti musi byt reklama v RSS ked, ucelom RSS je iba navnadit k citaniu a prenasat "kratke uputavky"?
ved ak chces citat cely clanok VZDY lezies na web toho clanku. A tam predsa doprdele reklama moze byt.
Co su mi toto za uvahy teoretika na pečenie vody? ach jaj.
ano je rozdiel ci uvidim reklamu v RSS. Pretoze sam nevies v akej forme bude.
Pokial bude v kanali RSS kazdy druhy item reklamou, tak ver, ze pada zdroj z citacky okamzite.
Vies preco? nie z iracionalnej nenavisti k reklame. Z toho dovodu, ze RSS je nahrazka za neexistujucu semantiku webu a aj preto, ze RSS ma za ulohu spracovat prilis vela informacii a ulahcovat ich triedenie - priorizovanie toho dolezitejsieho. Akonahle sa do RSS dostane balast, tak prestavaju platit tieto jeho vyhody a zacina platit "bordel vsade kam sa pozries".
Ja fakt nemam nic proti tomu, aby okolo clanku skakali trebars zlte smejuce sa citrony s logom akejsi firmy. Ale nevidim dovod, aby vlastnik zdroja "umelo" vsuval do rss reklamny obsah ako ITEMs.
RSS je strukturovany a semanticky obsah. Nic viac a nic menej.
[4] jeho poziadavkou je citat aj cely clanok v tom istom prostredi. Keby pouzival naozaj slusne citacky, tak by vedel, ze tieto nastroje mu umoznuju vstavanym "prehliadacom" otvarat url clankov z RSS a kompletne citanie ich textu.
Ale pokial niekto povazuje Google Reader za "plnohodnotnu citacku", tak sa necudujem, ze ma aj pomylene predstavy :-)
Kdyby vše bylo, jak říkáš, mohli bychom se přesunout z webového prostředí jen do prostředí webové čtečky, kde by sis přečetl článek a sbohem. (bavím se o publikační sféře) Reklama v RSS by to sice částečně řešila, ale nikdy by neposkytla takovou flexibilitu, jako klasické prostředí webu.
Já osobně preferuji perexy a po jejich shlédnutí se přesouvám do nezaměnitelného prostředí konkrátního webu, kde mohu navíc článek okomentovat.
preboha ziveho, kolko opatrovnikov zdraveho zivota reklamy je tu! ;-)
ved sa nestrachujte, reklama je nieco, co prezije aj biely mor.
stale trpite mylnou predstavou, ze RSS nici vsetko, z coho ziju chudaci autori obsahu. To je kolosalna blbost. A je mi hodne divne, ze to tvrdia ludia, co RSS pouzivaju (alebo aspon mam ten dojem).
Aj v sucasnom najzauzivanejsom modeli (RSS v citacke) sa vsetky bannery, a kazda reklama proste zobrazuje.
A ja si dovolujem tvrdit, ze omnoho viac, pretoze kazdy, kto pouziva citacku a informacie ziskava cez RSS, tak cita omnoho viacej dokumentov na webe - pretoze sa nezapodieva nezaujimavym obsahom ale o to viacej nachadza zaujimaveho.
Keby som nenasiel v RSS citacke tento clanok, tak tiez ho nikdy nenajdem.
Takze by bolo zrejme fajn, pokial by ste REKLAMU nechali tak, aby sa sama prisposobila zmenenym podmienkam.
Napriklad tak, aby dokazala interaktivne sa prisposobit zmenam navykov ludi - napr. ze uvodne stranky webov uz nebudu tak exkluzivne miesta a zasa tematicky obsah nabada k tematickej reklame. No a ze bannery sa nadobro presunu k imidzovym zalezitostiam a prestane uz kazdy druhy trubiroh otravovat "pomozte nam a dajte si na stranku nas banner s odkazom" a napadne ho, ze postaci textovy odkaz, a co lepsie - doporucenie.
[2]: Demokratické ve smyslu svobodné, rovné, volné, bez ohledu na finanční možnosti čtenáře. To snad není tak úplně mimo, imho se dneska tohle slovo používá i v tomto významu. Pokud ne, tak si tam prosím dosaďte tato.
[2], [5]: To není zcela fér srovnání. Pokud si vypnete flash nebo třeba i obrázky vůbec, je to v pořádku. Vypínáte nějakou technologii, která je na stránkách použita také k reklamě. Pokud si však dáte blokovat pouze ty obrázky a ten flash, které jsou reklamní, pak už jednáte ne zcela čestně.
[3]: Možná by to tak bylo nejlepší.
[7]: Ne, ale pokud na filtrování použijete nějako jako TiVo, pak asi tak trochu ano.
[10]: Přesně tak. Nenávidím to procházení desítek webů s nejrůznějším designem a strákturou. Agregování všech článků na jednom místě v jednom uživatelském prostředí by bylo mimořádně použitelné, pohodlné a čas šetřící.
rony: Nevím, jestli je RSS náhrada za sémantický web. Každopádně si však myslím, že osekávat jej jenom na notifikátor nových zpráv je málo.
Od článku očekávám jeho text. Nezajímá mne logo, menu, odkazy tam či onam. Akceptuji reklamy, protože bez nich by ten text vůbec nevznikl. Proto nechci chodit na desítky různých webů, chci veškeré zpravodajství na jednom místě.
Google Reader je v téhle věci velice pohodlný. Argument, že v RSS můžete mít stovky článků, ze kterých si jen vyberete ty, které si pak přečtete na stránkách autora je zbytečný. Pokud natáhnete do čtečky celý článek, žádné zahlcení vám nehrozí. Jedním zmáčknutím "j" jdete dál.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 859×
Přečteno 67 524×
Přečteno 57 873×
Přečteno 56 032×
Přečteno 55 856×