Hlavní navigace

Více reklamy v RSS!

18. 2. 2006 18:29 (aktualizováno) David Antoš

Zkouším začít používat personalizovanou domovskou stránku od Googlu (případně od někoho jiného) a také Google Reader (nebo jinou webovou RSS čtečku). Již kdysi jsem používal čtečku v Thunderbirdu, ale jelikož jsem ho příliš nevyužíval a postupně přešel na Gmail, chodil jsem tam většinou jen promazat staré příspěvky. Pak jsem začal používat „čtečku“ integrovanou ve Firefoxu. V té člověk vlastně vidí jen odkazy na aktuální články, což mi celkem vyhovovalo. Používal jsem však k tomu ještě Weblogy.cz, Google News a další.

Proto jsem se rozhodl, že zkusím využít možností RSS naplno a sjednotit místa, odkud čtu články. Narazil jsem však na problém, který mi můj záměr ztěžuje. Každý zdroj k RSS přistupuje jinak. Někdo do něj vkládá vše včetně diskusí, někdo jen anotace a někdo jen nadpisy. Dokud jsem RSS používal pouze ve Firefoxu, nebyl to problém. Pokud jsem se však rozhodl přesunout k plnohodnotné RSS čtečce, jakou je Google Reader, velmi mě to štve.

Proč si mám přečíst půlku článku ve čtečce a kvůli druhé musím chodit na web autora? Chci si svou „denní porci zpráv“ přečíst pěkně na jednom místě, v jednom prostředí. Tak by podle mého názoru mělo RSS fungovat. RSS mi pomáhá agregovat desítky nejrůznějších zdrojů. Díky tomu mohu číst i nepravidelně aktualizované blogy, které jsou sice zajímavé, ale nebudu je každý den kontrolovat, když se tam něco objeví jednou za měsíc.

Proč to tak teda nefunguje, když by takový systém jistě naplnil touhy spousty lidí? Na vině je reklama, resp. nereklama. Pokud se jedná o nekomerční blogy, pak není problém. Jejich hlavním cílem je šířit svůj názor světem. Jenže spousta kvalitních článků, stále většinou kvalitnějších než jaké člověk najde na blozích, vychází na komerčních zpravodajských serverech. Ty do každého článku investují nějaké peníze (minimálně honorář autora) a očekávají, že se jim vrátí. Jelikož se takřka nikde nepodařilo zavést předplatné, jsou závislé na reklamě.

Je to vlastně výměna – přečtu si článek, ale akceptuji, že vedle něj uvidím reklamu. Kdo nesouhlasí, nemusí ten server navštěvovat. Ten, kdo si reklamu blokuje mocí různých AdBlocků apod., je de facto podvodník a zloděj. Bere si něco, za co nezaplatil a to ani ve formě zobrazení inzerce. Reklama tedy není sprosté slovo, ale naopak způsob, jak se informace mohou šířit daleko demokratičtějším způsobem, bez předplatného.

Obecně panuje přesvědčení, že do RSS reklama nepatří. Rád bych zde uvedl několik odkazů, které se (více či méně) reklamou v RSS zabývají: Kdy pronikne reklama do RSS?, RSS v moderním světě: syndikace má budoucnost, Reklama do RSS je k uzoufání, Google: reklama do RSS, taneček Bourbon, AdSense v RSS a Reklamy do RSS nepatří.

Já bych byl naopak rád, aby reklamy v RSS bylo více. Aby ji bylo stejně, jako normálně na webu. Aby se vydavatelům vyplatilo cpát svůj obsah lidem do RSS čteček stejně, jako se mu vyplatí publikovat články na webu. Chtěl bych si všechny články psát v jednom uživatelském prostředí, rychle, jednoduše, přehledně.

Reklama mi nevadí – zvláště pokud se nejedná o žádné popupy či létající boxíky překrývající samotný text. A i kdyby – je rozdíl, jestli reklamu uvidím již v RSS, nebo až po příchodu na stránky magazínu? Proč jakási iracionální nenávist k reklamě kriplí úžasné možnosti RSS?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).