Hlavní navigace

O krok blíže k neomezenému Google disku

6. 3. 2006 20:35 David Antoš

Díky prezentaci Googlu na Analyst Day 2006, o kterém již psal Petr Šnajdr, prosákla na veřejnost spekulace o přípravě služby Gdrive. Již dnes existují zákázané utility, které umějí využít kapacitu Vaší Gmailové schránky a připojit ji k Vašemu počítači jako vzdálený „virtuální“ disk. Google je však tvrdě postihuje, v případě jejich použití Vám může být zablokován účet a přijdete o veškerou minulou poštu.

Gdrive by měl podobnou funkcionalitu přinést v režii Googlu. Není na tom nic nelogického. Smyslem mnoha kroků Googlu je přenést veškerou aktivitu na internet. Ukládání dat na jeho servery by znamenalo jednoduchý přístup k nim z jakéhokoliv místa, jakéhokoliv počítače. Již dnes si na jeho servery můžete uložit historii svých emailů, IM konverzace, index Google Desktop a mnohé další. Na Google Video můžete nahrát neumezeně velký film, do Google Base můžete přidat neomezeně veliká multimédie vztahující se k Vašemu „inzerátu“. Vytvoření Gdrivu by bylo i logickým krokem na cestě ke GooOS a Google PC.

Na Google Blogoscoped je k dispozici text z prezentace, který však byl záhy odstraněn. Z něj jasně vyplývá, že Google skutečně vážně o podobné službě uvažuje. V PDF dokumentu z Analyst Day zůstal tento slajd:

Store 100%?

Zdá se tedy, že si Google skutečně nedá pokoje, dokud vaše veškerá data nebude mít pěkně u sebe. O nesporných výhodách takovéhoto stavu není třeba diskutovat. Nebude to však na uživatele již trochu příliš? Nebudou se o svá data obávat? Přeci jenom takováto koncentrace informací o Vás u jednoho jediného subjektu je mimořádně nebezpečná. Navíc je Google americká společnost a musí podléhat americkým zákonům a americké vládě.

Bohužel (?) pokrok nezastavíš. Pokud je „thin klient“ skutečně výhodný, tak se jednou stane realitou. Bez ohledu na bezpečnostní rizika. Musí to však být Google? Skutečně monokultura jeho služeb obsadí každý segment v digitálním světě? Kde jsou hranice, není jí právě Gdrive?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).