Hlavní navigace

Miluji Tejkít!

12. 4. 2007 18:58 (aktualizováno) David Antoš

TakeIT mě nepřestává fascinovat. Neznám podobně absurdní… cosi, u nás a snad ani v zahraničí. Chtěl bych napsat, že je TakeIT anachronismus, ale ve skutečnosti netuším, v jaké vůbec době by nebyl. Také se mi chce napsat, že je to esence toho nejhoršího z českého internetu, ale ani to by nebyla pravda. TakeIT je prostě jen směšnou ukázkou toho, jak se taktika podomních prodejců předraženého nefunkčního zboží dá úspěšně aplikovat i na internet.

Na Lupě dnes vyšel skvělý rozhovor Jana Ambrože se šéfem Internet Tradingu provozujícího TakeIT. Vtipností přitom mnohonásobně převyšuje můj aprílový pokus, holt originál je originál. Úžasné na celém TakeITu je, o jak otevřené okrádání nebohých internetově negramotných obchodníků se jedná. Podmínky i ceny které platí Internet Tradingu jsou tak absolutně nevýhodné, že prodávat lidem vodu z vodovodu za cenu šampaňského by nemohlo být okatější. Pokud jsem to správně pochopil:

Partnerští obchodníci Internet Tradingu platí prý 70 resp. 49 korun za 1000 zobrazení všemi nenáviděné reklamy. Míra prokliku se prý drží na 0,2 %, tzn. platí 49 korun za 2 prokliky! Ty však nevedou na jejich stránky, ale na naprosto otřesný TakeIT, kde potenciální zákazník nenajde v podstatě žádnou jednoduchou možnost, co dělat dál – kromě nějakého nesmyslného emailového objednávkového formuláře. Za to, aby v popisu zboží mohl být alespoň uveden odkaz na stránky obchodníka, který platí takovéto neuvěřitelné částky, musí zaplatit ještě něco navrch.

To zní opravdu neodolatelně, že? Milan Hronec přitom neváhá používat ironické výrazy typu „bezkonkurenční cena“ a naprosto otevřeně uznává, že TakeIT je úplně na nic. Dovolím si z rozhovoru tu nejvtipnější pasáž vyříznout:

Firmy třeba investovaly velké peníze do kvalitního webu a nevidí důvod, proč někde vystavovat duplicitní obsah?Pokud budou chtít zasáhnout uživatele v obsahu prostřednictvím TakeIT, nemají jinou možnost, není tady alternativa. TakeIT jim umožňuje oslovit z jednoho místa uživatele v článcích napříč jednotlivými weby za bezkonkurenční cenu. Chceme je donutit i tím, že všichni ostatní tam budou, tudíž tam musí být také oni. Jestli se to podaří nebo ne, je jiná otázka. My takovou ambici ale máme. Když jsme začali prodávat klíčová slova ve vyhledávání, některé firmy se ptaly, proč by za to měly platit. Poté, co se tam objevila konkurence, začaly mít potřebu tam být taky.Budou si moc lidé alespoň objednat to zboží přímo z TakeIT?Není naším cílem dělat jen srovnávač cen nebo internetový obchod.Jaký má smysl tam ty produkty vystavovat, když nejdou koupit online?Pokud firma není internetovým obchodem, je tam e-mailový formulář, přes který lidé mohou poslat poptávku. Když se jedná o e-shop, můžete na jeho web proskočit přes odkaz „objednat“. Nová verze TakeITu, kterou pustíme během května, bude určitě uživatelsky přívětivější.A za tento přímý odkaz na web se platí?Musíte mít zaplacený export dat k nám.


Jenže v další části Milan Hronec říká, že se připravuje spuštění zobrazování reklam TakeIT na libovolných webech, které o to projeví zájem. Díky tomu jsem si uvědomil, proč mě vlastně ve skutečnosti ten TakeIT tak dráždí. Není to proto, že okrádá neznalé obchodníky. Je to jen závist, že sám takto snadno vydělávat nedokážu, že neumím přemisťovat peníze z peněženky lidí, kteří si je vůbec nezaslouží, do té vlastní.

Internet Trading prý nabídne korunu za 1000 zobrazení té své zelené hrůzy, počet na jedné stránce by přitom mohl být průměrně okolo 4. To je hodně. Že to jsou asi 2 % z provize IT? To je mi fuk, oni jsou ti, kdo celý model vytvořili, oni do něj dokáží nahnat to nebohé stádo nadšeně mířící na porážku.

Spoluprovozuji poměrně malý komunitní server Aragorn.cz s asi 1100 UIP denně. Nevynáší nic, vlastně jsem jej ještě nedávno musel dotovat, nyní běží z občasných sbírek svých uživatelů. Experimentoval jsem kdysi s různými formáty reklamy, ale byly to v zásadě drobky. Google AdSense jsme již ani nenasazovali, ale pravděpodobně by to také nebylo nic moc. Komunity nejsou v tomto ohledu nic moc.

Zkoušel jsem také bbText na kterém je postaveno řešení TakeITu. Během párhodinového experimentu, kdy byl nasazen po celém webu, měl skutečně stovky prokliků, ale to jistě byla jen šoková reakce. Zdálo se mi to příliš protivné a nakonec jsme jej dali pouze na chat, kam se svým formátem podle mého názoru docela hodil – na chatu jiné odkazy nejsou, takže každý ví, že je to reklama, jiná forma kontextové reklamy je přitom nepoužitelná, protože by jej zpomalovala a znepřehledňovala. Ani mezi uživateli to nebylo přijato negativně, někteří to doknoce brali jako novou hru a pravidelně mi nadšeně oznamovali fráze, které to taky zazelenilo. Fungovalo to však v zásadě jen po krátký čas, protože bbText nějak vyhodnocoval míru prokliku a ta u nás byla logicky špatná. Pokud na chatu bylo třeba 10 lidí a měli nastavenou aktualizaci na 5 vteřin, mohla se reklama zobrazit třeba i 3600×, což i při dejme tomu 3 kliknutí vypadalo jako hrozně neúčinné.

Bez chatu má Aragorn asi 25 000 zobrazených stránek denně. Podle počtů Internet Tradingu by tak nasazení jejich reklamy mohlo vytvářet 100 korun denně, tzn. asi 35 000 ročně. To je na takový malý komunitní projekt dost peněz. Pokud by nám reklamu byli ochotni pustit i na chat (zvláště když nyní díky nové AJAX podobě nemáme tolik refreshů), mohlo by to ještě poskočit třeba až na čtyřnásobek.

To úplně mění situaci. TakeIT se chystá nabídnout pár drobků ze své kořisti a podle mého názoru po tom spousta lidí nadšeně skočí. Vlastně jen přemýšlím, co rychle do května, kdy má být program zahájen, vytvořit, čím by se dal počet zobrazených stránek nahnat. Že na TakeITu půjde dobře vydělat jsem přesvědčen zvláště z jednoho důvodu – že je to jen krádež vědí všichni participující. Všichni vědí, že jde jen o to najít způsob, jak někoho oškubat a nic mu za to nevrátit. IT by proto mohl naprosto kašlat na míru prokliku. Mohl by kašlat na umístění reklamy. Mohl by kašlat na podvody typu automatických refreshů. Vždyť tohle je přece úplně fuk – je úplně jedno, jakým způsobem se ta reklama protočí, inzerentovi se stejně vůbec nevrátí. Jde jen o to toho protočit co nejvíc, spokojený budu já, spokojený bude i IT, dokonce padesátkrát víc. Skutečně se na to těším, internet se stále více kultivuje a profesionalizuje, TakeIT je jako zjevení. Možná poslední šance, jak na internetu z někoho vytřískat peníze ve stylu Divokého Západu.

TakeIT je krádež. Doufám, že mě taky přibere do party.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).