Český internet smrdí, nic zde nevzniká, nic se zde neděje, nikoho nic nezajímá a nikdo nic neumí. Ve světě letadla, u nás pořád koňský povoz. Chybí nám české YouTube. Chybí nám české del.icio.us. Chybí nám český Digg. Chybí nám český Twitter. Chybí nám český TechCrunch. Tak honem, pojďme to všechno zkopírovat a všem bude lépe. Podobně český internet soudí kdekdo, Patrick Zandl asi nejrázněji. Jenže vážně jsme na tom tak zle? Co vlastně tak hrozného se to tu děje, jaké neštěstí Českou republiku čeká?
Rád bych tímto spotem navázal a trochu doplnil svůj text ze srpna – Nesmyslný internetový nacionalismus. V něm tvrdím, že jakýmsi vývojem daný vysoký podíl českých služeb mezi českými uživateli je koulí na noze rozvoje webu u nás a že dominantní postavení zvláště Seznamu vede k přetrvávání zpoždění za světem. Mýlil jsem se.
Píši pro Lupu takový miniseriál o zahraničních národních internetech. Prozatím vyšly jen články o Maďarsku a Rakousku, další se chystají. Díky tomu se mi otevřel nový pohled na srovnání českého webu se světem, svět budiž pro jednou skutečně myšlen jako svět, ne jako eufemismus pro USA. Vzorek zemí, které jsem již mohl trochu obhlédnout není zatím velký a jisté charakteristiky mohou být dány orientací spíše na středo a východoevropské země, ale některé zákonitosti podle mého názoru jde vypozorovat. Český internet je na tom dobře.
Nevím, čím je to dáno, ale český web je zvláštní existencí lokálního internetového katalogu firem. Nemám natolik široký rozhled, abych mohl ohodnotit, jak moc unikátní to je, ale ve většině zemí podle mého názoru nic takového a úspěšného jako firemní zápisy Seznamu, Centra a Atlasu neexistuje. Je to jen má spekulace, ale právě katalogy by mohly být základem minulého úspěchu českých služeb. Předražené zápisy přinesly portálům dost peněz na rozvoj dalších oblastí. Podíváme-li se na hlavní segmenty – vyhledávání, email, mapy – české portály prohrávají s Googlem, Yahoo a možná Microsoftem, ale nabídka Seznamu je téměř srovnatelná a i Centrum a Atlas se alespoň někde velmi dobře chytají, nečekaně dobře vzhledem k jejich velikosti. Internetové zpravodajství u nás také není špatné. Komunitní portály (Lidé, Líbímseti) též obstojí a v něčem možná i překonávají zahraniční konkurenci.
Jedna věc se však změnila. Internet celosvětově vyrostl a srostl. Českým portálům však pomalu začíná ujíždět půda pod nohami. Klíčovou otázkou pro jejich přežití je, jestli dokáží být lepší než zahraniční alternativy. Dosud tomu tak bylo a částečně ještě je. Rychleji se na českém trhu objevila obšlehnutá zahraniční služba než lokalizovaná původní. Kopírování bylo pro český internet nezbytné a užitečné, díky němu třeba máme již velmi dlouho kvalitní mapy a nemusíme čekat, kdy se Google konečně rozhodne lokalizovat ty své. Dokáží-li být české internetové firmy rychlejší než zahraniční obři, je to pro nás prospěšné.
Jenže to pomalu končí. Změna je dána dvěma faktory. Internet vyrostl a Česko se dostalo kamsi do periferního vidění zahraničních společností. Není to jen Google a Microsoft – českou lokalizaci díky pomoci uživatelů má i Meebo, NetVibes atd. Je to přitom logické – řada služeb stačí prostě jen přeložit, u jiných je lokalizace náročnější, ale stále jednodušší než budování celé aplikace odznovu. Ještě důležitější však je, že české ručičky přestávají stíhat. Web dnes znamená více než čtyřku: vyhledávání, mail, zprávy, komunity. Není reálné, aby lokální společnost typu Seznam vyvíjela vlastní webový kalendář, tabulkový procesor, fotogalerii, kecálka atd.
Co to pro nás znamená? Znamená to, že zde skutečně velké množství sofistikovaných služeb chybí. Česko míjí a míjet bude trend komplikovaných aplikací přesouvajících dosud desktopové činnosti na web. Míjí nás tedy i trend propojování a otevírání aplikací, standardizace a komunikace služeb mezi sebou. To jsou všechno úžasné a světměnící věci – web začíná být přátelštější, AJAX, API, Apollo, OpenID, mikroformáty – to jsou pojmy, které změní povahu internetu, to bude opravdový web 2.0.
Jenže to, že to míjí české služby ještě neznamená, že to míjí český internet. Internetoví nacionalisté se mohou rozloučit s představou, že Češi budou používat výhradně české aplikace, že český internet bude nezávislým ostrůvkem. Není možné u nás vyvíjet vše. Na druhou stranu zpoždění lokalizace amerických služeb bude čím dál tím menší. Google dnes například má okruh asi 15 jazyků, do kterých velmi svižně překládá většinu svých služeb, mezi nimi polštinu. Není důvod, proč by do roka nemohla být zahrnuta i čeština. I ostatní si uvědomují výhody zahraniční expanze, český internet již kopírování nepotřebuje!
Nepotřebujeme český Digg, del.icio.us, YouTube. Nepotřebujeme a neumíme. Nemá smysl pořád jen někoho dohánět. Výsledky takového nadšení jsou Jagg, Zalinkuj, Mediablog – ničím neunikátní služby, které mají minimální úspěch plně odpovídající své přidané hodnotě. Smysl nemají ani různé kopie YouTube, které se vynořily, proč jej raději někdo chytře nevyužije? Nepotřebujeme kopie, lidé si najdou cestu k originálům. Česko je ve všem trochu pozadu, jsme malá, středně bohatá země. Ale všechny fenomény moderní doby zde jsou přítomné – blogy se stávají ohromně důležité, videa z YouTube se po ICQ šíří živelně, všechny trendy působí i u nás.
Jaký je tedy opravdový problém českého internetu? Jsou to inovace, přínos světu. Tím, že se zde přestane jen zbytečně duplikovat již hotová práce, objeví se snad i prostor pro úsilí o originalitu. Českým internetovým firmám chybí ambice být nejlepší. Srovnat se se světem se opovážil pouze směšný TakeIT. Přitom zde existují zajímavé aktivity, je to AllPeers, je to rychle se zlepšující Wikipedie, je to ostatně i Stream. Sice se podle NetMonitoru zdá, že po něm zůstane jen velká černá díra, ale je originální. Napůl profesionální televize s lokálně tvořeným obsahem – to je jistě zajímavý koncept, ačkoliv asi nefunguje.
Český internet je na rozhraní. Je na čase vzdát se myšlenky, že všechno obšlehneme, akceptovat přednost třeba i zahraničních služeb, které jsou příliš vepředu, a zkusit přemýšlet o něčem novém. Nekopírovat, vytvářet.
Až na ten nesmyslnýprvní odstavec je to zajímavý článek. Proč si myslím, že je první odstavec nesmysl? Protože ani Tangero, ani nikdo jiný tady přece nelituje toho, že tu nikdo nekopíruje zahraniční služby, ale toho, že
a/ nevzniká tu nic, co by alespoň malinko mělo ambice uspět i jinde než v Česku
b/ čeští webdevelopeři nemají ponětí, co se děje jinde a neustále se přesvědčují o vlastní dokonalosti, přičemž právě pohled za hranice by jim mohl třeba otevřít oči
c/ česká média, píšící o webu, a to jak internetová, tak mainstreamová, ustrnula také v českém rybníčku a evidentně je to netrápí.
Článek má hlavu a patu a v podstatě vystihuje všechno to, co se v těch diskusích o zatuchlosti probírá, tak potom ale nechápu ten zmatený úvodní odstavec...
2Misha : Ze tu nic nevznika neni divu. Vzdyt za kazdou uspesnou sluzbou v zahranici stoji rizikovy kapital. At je to google, youtube, feedburner a pod. A jelikoz tento system je nepropracovanejsi ve statech neni divu, ze jsou na spici. Nemyslim, ze by tu bylo o tolik mene napadu (i kdyz napady co udelat jdou take ruku v ruce s technickym pokrokem, napr. mate levna data na mobilu, fajn tak si vyrobim aplikaci ktera toho vyuzije.), ale proste realizovat je neco stoji a castecne tu kapital chybi.
[5] nerekl bych. Ja si nemyslim, ze je to zatuchle a ze lidi nemaj napady. Napady jsou, ale neni za co je realizovat. A kdyz nemate penize, tak se na to vykaslete a nepujdete to vytrubovat do sveta aby se toho nahodou nekdo chytnul a vas napad zrealizoval.
Tvorba cehokoliv stoji penize. Stream.cz existuje jen diky tomu, ze clovek ktery ho chtel mit, mel i dostatek financi na vyvoj.
Ja proste rikam, ze lidi maji napadu dost, ale nikdo se o nich nedozvi. Z duvodu ze zjisti ze ten napad neufinancuji sami a kde sehnat investora nevedi. Inkubatoru je po republice jak safranu a to jeste nekde maji hlavni kriterium patent. Proste to tak jednoduche neni.
Pak z toho vznikaji sluzby jako mediablog apod. , kdy majitel chce neco bajecneho jako digg, ale neumi treba programovat. Tak sahne po opensource reseni. Co mu take zbyva, programatory nezaplati.
Na marigoldu v diskusi zaznelo, ze lidi nectou anglicke zdroje. Na tom neco pravdy bude, ale neni to zas tak dulezite. Kdyz nekdo opravdu chce, tak si ty anglicke clanky precte. A urcite bude mit i napady. Aspon obcas. A ty levnejsi i zrealizuje. Na ty drazsi zapomene hodne rychle.
Osobně jsem rád za lokální kopie, aspoň u linkování, protože u zahraničních stránek by to zapadlo a ani to pro ne neni zajimave, pokud česky nerozumí.
Možným důvodem je i nedostatek českých materiálů. Jakmile se šíře objevil AJAX, tak téměř okamžitě začaly vycházet knihy dávající základní informace jak jej využívat. U nás těch knížek vyšlo jen pár a to po cca roce. Chybi tady odborníci na slovo vzatý, kteří mají chuť ostatní vzdělávat a překlady jsou většinou mizerné a mají značné zpoždění. A vždy je lepší číst něco v rodném jazyce než luštit jaký přesný význam to dané slovíčko.
[6] ale zjistit to,kde se dají sehnt peníze je přece to nejjednodušší. Je plno venture investorů, kteří vyhledávají dobré nápady a pomáhají jejich realizaci. Samozřejmě že ne v ČR, ale ve světě nikoho nezajímá, že jste v ČR. Pokud máte dobrý nápad, udělejte nějakou prezentaci, demoverzi nebo business plán a oslovte investory ve světě. Pokud bude nápad opravdu dobrý, tak nemám pochyby že se peníze neseženou. Bohužel, nebo bohudík, ten nápad musí bát tak dobrý, aby uspěl v konkurenci stovek dalších nápadů na celém světě. A takové u nás zatím téměř nejsou.
rovnakymi neduhmi trpi aj svk web, problem by som vsak ani v cz ani u nas nevidel v nedostatku napadov ci odbornikov. skor je to v nedostatku informacii ako sa k rizikovemu kapitalu dost. neexistuju specializovane agentury, ktore by robili prostrednika medzi nositelmi napadov a vlastnikmi financii. a velkym problemom je aj pohlad "radsej to nebudem vytrubovat do sveta...." pokial si vynutite NDA tak je to s minimalnym rizikom a ludia, ktori pracuju vo vyhladavani napadov pre rizikovy kapital ich podpisu obvykle bez problemov....
<blockquote>Není reálné, aby lokální společnost typu Seznam vyvíjela vlastní webový kalendář, tabulkový procesor, fotogalerii, kecálka atd.</blockquote>
<p>
Seznam muze pro kalendar ci tabulkovy procesor zaintegrovat produkt tretich stran. Fotogalerii zvladne sam, vzdyt je to jen uschova dat a lepeni tagu k nim.
</p>
<p>
Kecalka evidentne nechce,bylo by to trivialni: jabber nad domenou seznam.cz a naskynovany libovolny opensource kecalek.
</p>
[9] Ach jo. To jsou takové obecné řeči. Stavba bussines plánu není tak jednoduchá jak se zdá. Aby do to investoři šli, tak musí to nějak vypadat. A vy víte jak na to? Ja tedy určitě ne. Na tohle potřebujete specialistu, který řekne udělejte to tak a tak. A to v čechách chybí a není to problém jen IT firem nebo webu. Tohle tu chybí pro všechna odvětví.
[13] jenze cas je to ceho se nedostava. Casu prave nemate dostatek a je lepe vic casu venovat rozvoji napadu, nez cteni manualu. Opravdu si myslim, ze je potreba aby tyhle sluzby byly snadno dosazitelne pro kohokoliv. Pak se nestacite divit, kolik napadu, chytrej i blbejch je mezi lidma.
[12] pokud už přijmu skutečnost, že pro realizaci nápadu nutně potřebuju někoho, kdo mi poradí, jak získat peníze, což ovšem vůbec není nutné, tak se stačí podívat, kolik je u nás regionálních informačních poradensckých center, které vyhonávají právě tu činnost, o které píšete, že tady není. Mám dobrou zkušenost s lidimi z RPI Ostrava - http://www.eco.cz/rpic/ - mohou poradit se založením firmy, sepsáním business plánu, možnosti jak získat dotace a granty a vůbec.
Takže opět jen výmluvy, proč to nejde, co u nás chybí atd, namísto zjišťování informací a trocha aktivity.
[15] ja nevim, co jste měl vy za problém, který Vám řešili, ale o čem mluvím já, to těžko vyřeší. Byl jsem na přednášce o startupech a inkubatorech a přednášející říkal, že největší problém ČR je že nejsou lidé kteří by byli ochotni investovat do rizikového kapitálu. A vy my tady tvrdíte opak, že pohoda že ty peníze jsou. Tak mi prosím, najdětě nějaký venture. Český. Já budu rád poučen z nevědomosti.
Je možné, že vy to nepotřebujete, ale plno jiných lidí ano.
Což by byla hozená rukavice pro redakci lupy, ať zjistí jak to vypadá v ČR s rizikovým kapitálem.
[15] Bohužel mluvíte o koze (zkostnatělá "kamenná" poradenská centra, dotace, granty a další pro internetový nápad ZCELA nepoužitelné záležitosti) a Honza o voze (rizikový kapitalista, aneb byznys anděl, který je schopen a ochoten nasypat třeba jen stotisíce Kč do desítek malých projektů, ve kterých ho nepřesvěčil ani tak mnohastránkový "byznys plán" podle bankovního vzoru, jako spíš podnikatelský záměr, myšlenka, silná osobnost autora záměru, jeho vize a schopnost ji zrealizovat).
Nejhorší je, když člověk v Česku bez volného kapitálu, programátorů a webdesignérů dostane nápad, který je víceméně i celosvětově jedinečný a se slušnou návratností vloženého kapitálu, ale protože tu skutečně nejsou oni čeští "byznys andělé" v dostatečném množství (spočítám je na prstech jedné ruky), kteří by se nejlépe ještě předháněli o to investovat do zajímavého nápadu, obvykle už pak jen sleduji, jak po půl roce podobné myšlenky začínají realizovat jiní :-(.
[17] Např.:
a) Starší generace nevládne cizím jazykem a když už, rozhodně ne natolik dokonale, aby dokázal přesvědčit Američana stejně jako Čecha.
b) Když rozjedu nějakou službu v Česku, stačí mi na to např. 250 tisíc Kč, které bych přivítal od českého "byznys anděla". Kdybych chtěl to samé rozjíždět celosvětově, musel bych už žádat minimálně o dvojnásobek až trojnásobek. Jakmile by se to za české peníze rozjelo a vydělávalo, mohlo by se pak celosvětové rozšíření samofinancovat (pomalejší verze), nebo by český "byznys anděl" přisypal další kapitál, neb by viděl, že projekt skutečně vydělává a že se vložením více svého kapitálu vydělá ještě více. Nebo, má-li český "byznys anděl" dostatečné kontakty, může svůj podíl ve firmě po ověření funkčnosti daného záměru a před jeho celosvětovým rozšířením zpeněžit, celý projekt prodat zahraničnímu "byznys andělovi" s větším kapitálem.
Chcem reagovat na toto: "Pak z toho vznikaji sluzby jako mediablog apod. , kdy majitel chce neco bajecneho jako digg, ale neumi treba programovat. Tak sahne po opensource reseni. Co mu take zbyva, programatory nezaplati." -
V priapade mediablogu, zalinkuj nie je problem ze pouzili opensource /opensource skutocne moze znizit naklady - na tom nic zle nie je/, ale ze si nedali namahu ten opensource povysit na pouzitelnu aplikaciu. Priklad vybrali.sme.sk - je uplne ten isty opensource a tam to funguje.
Jako zajímavý český projekt mi přijde www.rubicus.com. Je to originální WEB 2.0 projekt.
na tema mediablog, vybrali.sme.sk, linkuj, stream, atd. chci jen doplnit, ze tyto projekty jsou po graficke strance typicky smejd upatlany amatery na kolene. Podivejte se napriklad na www.turistika.cz a porovnejte to s www.turistik.cz. K tomu neni co dodat! Konecne zacaly vznikat zajimave projekty, zdarile i po graficke strance, napr.: www.heureka.cz nebo www.bezcestovky.cz. atd. Je videt posun a to je dobre, protoze socialistickemu designu bude brzo odzvoneno.
souhlasim s Karlem Opickou: www.rubicus.com je dalsi povedeny, zajimavy projekt. Mam napad na projekt hodnoceni webu 2.0, podobne jako je ve svete "Web 2.0 Awards". Mohlo by to fungovat i u nas. Existuje zde sice certodej.cz a pod., ale proc to nezkusit? Kdyby nekdo mel zajem se pridat..
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 859×
Přečteno 67 532×
Přečteno 57 877×
Přečteno 56 032×
Přečteno 55 858×