Hlavní navigace

Tenký klient a stodolarový notebook: noční můry Billa Gatese?

20. 3. 2006 13:18 (aktualizováno) Janek Wagner

Bill Gates se před několika dny výsměšně navezl do projektu stodolarového notebooku, který je v současnosti vyvíjen sdružením pod taktovkou MIT Media Labs za spolupráce významných firem AMD, Google, Motorola, Samsung, Red Hat, Brightstar, Nortel, Quanta (skutečný výrobce) a dalších. Tento projekt má umožnit přístup k informačním technologiím dětem v rozvojových zemích, kterou jsme byli dle Světové banky ještě před pár týdny i my. Projekt je označovaný One Laptop per Child (OLPC) a výroba má být zahájena letos v řádu milionů kusů a má v krátké době by měla dosáhnout až desetimilionů kusů ročně, sdružení jedná výhradně s vládami a nejmenší objednatelné množství má být milion kusů.

Tyto počty linuxových bezdiskových laptopů samozřejmě mohou ohrozit budoucí tržby společnosti Microsoft v rozvojových zemích, kde je dnes díky cenám software podíl nelegálního užívání blížící se 100%. A připomeňme, že vloni se ve světě prodalo asi 200 milionů PC. Co shledal Bill Gates v projevu na Microsoft Government Leaders Forum směšného na projektu OLPC: „The last thing you want to do for a shared use computer is have it be something without a disk…and with a tiny little screen.“ Optimalizovaný Linux stodolarového notebooku totiž poběží na 366MHz 32bitovém x86 system-on-chip AMD Geode GX500@1W se 128 MB DDR RAM, 512–1024 MB paměti flash a s 4–8Mb BootROM s LinuxBIOS. Jeho dotykový 7" display bude mít v černobílém e-book modu rozlišení 1110×830 bodu, v barevném módu půjde o standardní rozlišení VGA. Důležité je bezdrátové rozhraní Wi-fi s chipem Marvell 8388, který pracuje i při vypnutém CPU a nezávisle přenáší data mezi dalšími počítači. Nechci rozebírat možnosti podobného řešení, ale miliony či desetimiliony podobných počítačů vyvolají kromě jiného i vývojářský boom s výstupy vhodnými i pro trhy ve vyspělých zemích a samozřejmě i pád cen. A dovedu si snadno představit novou generaci extrémně levných tenkých klientů využívajících identických technologií. Dnes stojí nejlevnější tenké klienty velkých značek jako je HP nebo Fujitsu-Siemens cca 250 dolarů, nezávislí výrobci tenkých klientů se dostávají i na cenu 100 dolarů, ale uvnitř bývá jen 32–64MB RAM a 32–64 MB ROM a jde o krabičku bez monitoru. Kancelářský téměř bezúdržbový tenký klient s 15" displayem by se mohl dostat na cenu 200–250 dolarů včetně operačního systému, kancelářského balíku a bezdrátového připojení…

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).