Tohle heslo je možná pro některé poněkud překvapivé, ale poté, co jsem si dovolil kritizovat kampaň www.filmynejsouzadarmo.cz a sesypali se na mne zastánci autorských práv v dnešní podobě, chci ukázat i odlišný přístup.
Kapela Sputnik měla kdysi dávno smlouvu na 5 desek u hudebního nakladatelství EMI. Vydali u nich jen jednu…
Jednoho dne se Rusák probudil a uvědomil si, že ten, kdo si kupuje cédéčko za šest kilo, je naprostý blázen… Šel do EMI, smlouvu vypověděl, skladby přemíchal a vystavil je na internet zdarma ke stažení. Stejný osud potkal i videoklipy… (…)
Vše si vytvářejí sami – a jak také oni sami uvádějí: Sputnik plně podporuje myšlenku DIY!
Všechny písničky od Sputniku ve formátu .mp3 a 5 videoklipů ve formátu .wmv zdarma ke stažení na webu: www.sputnikmusic.cz
(z Vánoce jsou tady, všichni lidi jsou bratři… na serveru http://czechtek.bloguje.cz/)
Jak predejit ztratam z prodeje cd/dvd?
1. Prodavat cd za 50 a dvd za 100 a nikomu se nevyplati kopirovat. Tomu brani snaha o maximalizaci zisku pomoci prodeje mnohonasobnych kopii. (viz 3.)
2. Nebo je nevyrabet vubec, a tak nebude co kopirovat. Hudba bude jen ziva, filmy jen v kinech. Slysim namitku, ze vznikne minimum kulturnich del - mozna, tak funguje trh. O to vic bude vznikat nekomercni kultury, ktera se obejde bez promotion a marketingu a nastane navrat k puvodnimu stavu. (viz 5.)
3. Povaha elektronickeho media umoznuje opakovany zisk za jednorazove naklady, na rozdil od povahy hmotnych predmetu (rohlik, televizor, kniha, penize), ktere takto snadno kopirovat nelze. Kdo chce hodne vydelat, musi pocitat i se ztratami (potencialnimi) vyuzivajicimi stejny postup, ktery se sam nabizi.
4. Ztraty jsou jen potencialni, protoze ne vsichni konzumenti ilegalniho obsahu by si koupili legalni obsah, kdyby ilegalni nebyl dostupny.
5. Historicky byli umelci na nejnizsi spolecenske urovni. Fungovali diky mecenasum a vetsinou jen za stravu, osaceni ci maly peniz. Teprve v poslednim stoleti se jejich postaveni diky modernim mediim rapidne zmenilo: zaujali jedno z nejvyssich postaveni a s nim silny vliv (dnes penize zmohou prakticky vse). Logicky maji zajem, aby to tak zustalo a naopak na tom byli jeste lepe. Organizuji tedy ruzne spolky typu OSA, CPU, BSA atd., ktere ale casto vice nez zajmy umelcu zastavaji zajmy mnoha subjektu (nahravacich spolecnosti, prodejcu, atd.), kteri se na umelecke tvorbe jen prizivuji. Pokud zaniknou, malokomu budou chybet.
Howgh.
Nějak jsem nikdy nepochopil proč mají umělci dostávat nevím kolik let zaplaceno za jednou odvedenou práci.
Zedník taky nedostane korunu pokaždé když se někdo podívá na jeho zeď, truhlář nedostane 3 koruny pokaždé když si někdo sedne ke stolu který udělal. To vše je v souhlasu s tím co tu napsal omisan v bodě 5. Prostě zazpívám jednou mám jedenkrát vyděláno, zpívám dvakrát, mám vyděláno dvakrát, jako každý jiný. Kdo z normálních lidí dostává běžně zaplaceno za jednou odvedenou práci příštích 50 let?
http://www.machall.com/index.php?strip_id=146
http://www.machall.com/index.php?strip_id=147
http://www.machall.com/index.php?strip_id=148
MZK: přesně tak.
Omisan (bod 5): přesně tak. Možná je to prachsprostá závist, ale taky nevidim jedinej důvod, proč by si měl někdo doživotně válet prdel v Karibiku na pláži jenom kvůli tomu, že se mu jednou podařilo poskládat pár populárních akordů. Žádná firma si nedrží 40 let programátora jenom proto, že jim kdysi napsal skvělej systém. Viz. následující odpověď Alfikovi:
Alfik: Bingo. Pocházím z hereckého klanu, rodiče, prarodiče...nepodstatný, k věci: velmi dobře si pamatuji, jak mi babička vyprávěla, jak její předci, taktéž herci, v tom věku spíš "komedianti", jezdili od vsi ke vsi, od města k městu a hráli pro lokální osazenstvo. Když se ten večer nelíbili, tak prostě nežrali.
Každá kapela, i ta nejskvělejší, má špatné koncerty. Kytarista se blbě vyspí, bubeníkovi umře křeček, zpěvačka dostane krámy...stát se může leccos, a toto člověka ovlivní. Ale opravdový profesionál, vyhraný roky dřiny a neustálým koncertováním ne vždy v zrovna důstojných podmínkách, to dokáže zahrát kdykoliv, kdekoliv a na cokoliv. Tj . odvede svoji práci a dostane za ni adekvátně zaplaceno. Přicházíme k meritu věci: pokud člověk není profesionál (ve významu přístupu, nikoliv pobírání mzdy), nemá na zaplacení nárok. Čistě můj osobní názor.
Filip Rožánek: Všechno jednou končí. I kapela Sputnik jednoho dne kdesi v budoucnosti skončí. Takový je koloběh života. Ale jedno vim jistě: určitě neskončí, protože členové umřou hlady. Nikoho z nás Sputnik neživí. Někdo dělá tlumočníka, někdo programátora, někdo novináře, někdo designéra, tenhle zase managera, tu a tam tohle...i možná proto jsme schopni vše si udělat sami.
veškeré odpovědi jsou čistě mým osobním názorem a nemusí zastávat postoje skupiny Sputnik.
Barney de la Estrada
Sputnik
www.sputnikmusic.cz
"Kopírování podporuje hudbu!"
… jsem z toho janek
Přečteno 59 619×
Přečteno 57 043×
Přečteno 56 280×
Přečteno 55 902×
Přečteno 53 147×