Hlavní navigace

Šrotovné - 1. dotace, která má smysl

12. 2. 2009 12:36 (aktualizováno) Tomáš Kapler

Jsem veskrze pravicový člověk a tak asi jako většina čtenářů Lupy považuji plošné dotace na cokoliv za blbost. Přesto je zde jedna výjimka a tou je tzv. „šrotovné“ – dotace jež zavedly v posledních pár týdnech některé státy EU ve výši cca. 30 až 80 tisíc Kč na nové vozidlo, v případě, že sešrotují to své staré (> 10 let). Slibují si od toho příliv práce pro své automobilky, já však to pozitivum vidím někde zcela jinde, a zejména pak, kdyby toto opatření bylo zavedeno v ČR.

Teď následuje zdánlivá odbočka – zda-li pak víte, jaká je asi největší příčina smrtí při automobilové nehodě – tedy co má největší vliv na závažnost nehody. Nechal jsem si zaslat z ministerstva vnitra statistiky a dovolím si sem dát jednu tabulku.

Závažnost nehod podle stáří vozidla

2005 – 08 20277 86 4,2
2000 – 04 25291 124 4,9
1995 – 99 29991 229 7,6
1990 – 94 15573 159 10,2
1985 – 89 6540 66 10,1
1980 – 84 909 11 12,1
před r. 1980 741 4 5,4
nezjištěno 866 7 8,1

*Závažností nehody se myslí počet úmrtí na 1000 nehod.

Jak je z uvdené tabulky zřejmé, ve vozidle starém 10 až 20 let  je pravděpodobnost úmrtí 2.5× tak vyšší jak ve vozidle mladším 4 let, a 2× tak vyšší jako ve vozidle mladším 8 let. Přitom průměrné stáří osobního vozidla v ČR je přibližně 14 let, zatímco v EU je to jen 8. 

Když se nad tím zamyslíte, není to nic divného – starší vozidla nemají vesměs airbagy, nedělaly se crashtesty a bezpečnost nebyla argumentem pro nakupující, ještě před pár lety tak nejprodávanější vozidla u nás (Škoda Felicia) měla i jen airbag řidiče jen v příplatkové výbavě. Když sledujete v televizi záběry ze smrtelných nehod na silnici, témeř vždy vidíte rozmašírovanou stodvacítku nebo podobný křáp. Smrťák v novém vozidle je vesměs doprovázen informací, že se řidič nepřipoutal, nebo že se čelně srazil s mostem či náklaďákem ve 200km rychlosti.

Policie, politici, dopravní inspektoráty atd. vymýšlí způsoby jak snížit katastrofální úmrtnost na českých silnicích, která je dvakrát horší než průměr EU, chválí si účinnost bodových systémů, omezování rychlostí atd. které snížily závažnost meziročně asi o 10 procent, přitom je podle této statistiky celkem zjevné, že kdyby se podařilo snížit věk vozidel na hodnotu běžnou v EU, poklesne odpovídajícím způsobem i závažnost nehod.

Je jasné, že politici se bojí rozhodnutí, která by mohla naštvat voliče, když bychom toto nemuseli brát v úvahu, osobně bych zakázal na silnicích vozidla bez funkčního airbagu (a za tak 2–3 roky i airbagu spolujezdce), bez nějakého slušného výsledku crashtestu a rovnou i bez splnění nějakých ekologických norem (nechápu jakto, že u nás mohou jezdit stále Trabanty).

Zpět k tématu šrotovného – asi už jste pochopili co vidím jako pozitivum na šrotovném pro osobní vozidla – je to velmi efektivní způsob, jak snížit nejen průměrné stáří vozidel ale i závažnost nehod. Náklady na aktuální rozpočet jsou minimální až nulové – stát sice něco zaplatí, ale zas se mu vrátí DPH, něco na dani od výrobce (je-li místní) a jeho subdodavatelů, něco na daních od prodejců, něco na ušetřených náhradách v nezaměstnanosti a spousta na daních od zachráněných účastníků nehod. Navíc jsou zde ekologické úspory (nová auta mají výrazně nižší emise) a další výhody (např. nižší hlučnost).

Nemyslím si ovšem, že by se to dalo považovat za záchranný balíček pro automobilky – lidé jen urychlí obměnu vozového parku, v příštích letech ovšem o to víc automobilkám ubude poptávek. Přesto bych právě kvůli dříve uvedeným argumentům tuto dotaci uvítal, ač bych z ní sám nic primárně neměl (nemám staré auto).

Jen by bylo třeba stanovit dobře podmínky. V zemích, jež šrotovné zavedly to jsou zejména

  • minimální stáří šrotovaného vozidla 10 let
  • minimální doba vlastnění vozidla 1 rok

Pro nás bych zavedl ještě pro jistotu „zákaz převodu vozidla na jinou osobu po dobu min. 1 roku“ a hlavně nějaké podmínky pro kupované auto

  • minimální počet hvězdiček v crashtestu (např. 3)
  • airbag řidiče i spolujezdce
  • povinné čidlo nezapnutých pásů
  • nějaká ekologická norma, maximální emise atp.
  • cena, která bude max. na úrovni dolní čtvrtiny ceny modelu v ostatních zemích EU

První čtyři body jsou asi jasné, pátý je jen pro zamezení situace, kdy výrobce prodává v ČR svá vozidla dráž než v ostatních  zemích a případné šrotovné by tak leda dorovnávalo cenu a zvyšovalo by marži výrobce (týká se to především Škoda Auto). Kromě samotného šrotovného by stát mohl podpořit bankovní úvěry, které by sloužily k témuž účelu, tj. aby si nové vozidlo mohl koupit i méně majetný človek a pak jej např. 6 let splácel.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).