Hlavní navigace

Názor ke článku Seznam změní své chování. Dostatečně? od Ondra Procházka - Autorův text jsme prošel jen zběžně, Zákon č....

  • 7. 8. 2007 17:26

    Ondra Procházka (neregistrovaný)

    Autorův text jsme prošel jen zběžně, Zákon č. 143/2001 (ZOHS) znám dobře, a filozofii hledání na Seznamu rovněž.

    Autorova představa, že se Seznam možnou modifikací výsledků dopouští protisoutěžního jednání podle par. 11 odst 1. písm. c.) ZOHS je dle mého názoru nepochopení smyslu zákona.

    Autor si neuvědomuje, že z právního ani ekonomického hlediska neexistuje nic jako "trh internetového hledání", existuje pouze trh s internetovou reklamou, nebo úžeji trh s reklamou ve fulltextovém hledání. Je sporné, zda Seznam má na tomto trhu dominantní postavení (nemůže zřejmě např. ve smyslu par. 10 odst 1. a 2. volně stanovit ceny internetové reklamy).

    Uvažujme čistě hypoteticky, že Seznam dominantní postavení na trhu s reklamou v hledání má. K naplnění par. 11 odst 1. písm c.) by pak dále bylo nutné, aby Seznam různým subjektům (zákazníkům nakupujícím reklamu) poskytoval při poskytování srovnatelných plnění (internetové reklamy se stejnou ekonomickou hodnotou) různé podmínky (např. ceny), a navíc by toto chování muselo být na újmu těchto subjektů nebo spotřebitele.

    Pouhé protěžování vlastních služeb, byť problematickou formou zásahů do přirozených výsledků hledání, povahu takového jednání nemá. Pokud by tomu tak bylo, vedlo by to k absurdní interpretaci, podle níž by každý odkaz na jinou vlastní službu byl na HP Seznamu zapovězen. Televize by v době nejoblíbenějšího pořadu nesměla vysílat upoutávku na jiný pořad. Atd.

    Rozpor s autorovou konstrukcí vynikne, když si uvědomíme, jak Seznam od zavedení systému Sklik reklamu prodává: děje se tak v automatizované aukci, v níž mají všichni soutěžitelé shodné postavení.

    Jako vlastní názor si dovolím připojit, že fulltext na Seznamu je po letech práce Dušana Janovského nejprůhlednější vyhledávací engine českého Internetu. V rozporu s tradovanými mýty koncipuje Seznam své hledání od roku 2005 koncipuje důsledně demokraticky, a přirozené výsledky hledání nikdy neprodává. To může potvrdit asi každý, kdo se vývoje nebo produktového řízení seznamího hledání za poslední tři roky účastnil. Je to hlavní příčina, proč lze dnes otázku dominantního postavení Seznamu vůbec nastolit. A je to úcta k uživateli, kterou trh bohudík odměňuje.

    V jednom jsem nicméně s autorem ochoten souhlasit: neorganické zásahy typu pevných výsledků na určitá klíčová slova každý fulltext vždy poškozují, a to bez ohledu na jejich motivaci. Nemyslím si, že by v případě fulltextu Seznamu šlo o významný problém. A už vůbec si nemyslím, že by kvůli tomu musel sahat k perifernímu výrazům, titulovat Seznam "lhářem a podvodníkem", a hrozit mu veřejnoprávním postihem na základě norem, kterým ve svém zápalu přisoudil jiný význam, než mají.

    Neděleme z komára velblouda. Nemyslím to ve zlém.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).