neřeš morální právo, řeš právo české republiky. A ten tvůj případ hapruje, tady nikdo nechce aby Seznam začal ukazovat výsledky jiného vyhledavače (prodávat VW namísto Forda), tady jde o to, že nesmí Škoda dávat ve svých pumpách jejich autům výhodnější benzín.
Můžeš ve svém vyhledavači řadit naprosto libovolně a cokoliv můžeš libovolně se svým produktem dělat. Pakliže ovšem dosáhneš na nějakém relevantním trhu majoritní podíl, pak se musíš chovat podle zákona na ochranu hospodářské soutěže. Je to naprosto v pořádku a jsou pro to zcela správné důvody.
Když to vztáhnu právě na Seznam, tak před 2 lety začal dávat svůj nově vzniklý nenavštěvovaný portál na první místo, před několika měsíci zavedl tu propagaci na všechna ostatní klíčová slova, když bych vzal premisu, že si může dovolit cokoliv, mohl by třeba takto ukazovat jen svoje vlastní výsledky. Protože je dominantní hráč na trhu, všichni nákupci i prodejci by museli nakupovat/prodávat přes něj. On by si mohl definovat podmínky, mohl by šroubovat ceny do neúměrných výšin. Ostatní hráči na trhu by zanikali či živořili, nemovitosti by byly drahé ... Prostě stejná situace, jako panovala ještě před pár lety u Internetu a Českého Telecomu.
Jiný příklad - Seznam bude naopak tak dominantní a s takovými příjmy, že si bude moci dovolit křížově sreality fiancovat z jiných zdrojů a nabízet své služby zdarma či jinak pod náklady. Na první pohled opačná situace, ve výsledku ovšem se stejným dopadem - konkurenti by zanikali či živořily, zbyl by tu jen jeden silný seznam, který by opět mohl diktovat podmínky, případně by nebyl trhem tlačen k dalšímu rozvoji. Příklad? Prodejny Penny v Maďarsku.
Nebo další - Seznam by podmiňoval indexování koupí nějakých služeb (reklama/sklik) - opět, protože je nejsilnější, by na to všichni museli přistoupit, a opět by mohl šroubovat atd. Příklad? Vydírání pumpařů pumpařskými koncerny.
To jsou 3 ze 6 možných typů zneužití dominantního postavení, které byly za posledních pár let spáchány u nás a v blízkém okolí, kdy úřady udělili stamilionové až miliardové pokuty. Netvrdím, že je Seznam páchá, jen ukazuji, že kroky Seznamu, jako dominantního hráče, musí být pod drobnohledem.
To co seznam dělá neprospívá uživatelům, kvalitní algoritmus by jejich weby vrátil na předních pozicích i bez podvodu
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 184×
Přečteno 84 278×
Přečteno 47 837×
Přečteno 37 928×
Přečteno 31 452×