No tak pro vaši informaci, antimonopolní zákon byl vymyšlen v americe jako ochrana ve zcela uvolněném neregulovaném prostředí, za socialismu není vůbec potřeba, protože "všechno je všech". Známým problémem podobného rázu bylo AT&T, které před ještě 11 lety vyrábělo a provozovalo vše co mělo byť jen minimálně něco společného s telekomunikacemi, žádný jiný subjekt neměl šanci se na trhu uplatnit, protože jako výrobce by to musel prodat AT&T, což byl dominantní telekomunikační moloch, naopak jako telekomunikační operátor by to musel mít od AT&T. Tahle situace bránila volnému trhu a tak jejich obdoba našeho ÚOHS/ministerstva obchodu rozhodla o rozdělení AT&T na několik dílčích partií, což bylo provedeno tuším v roce 1996 a tím začíná éra ohromného rozmachu telekomunikací.
Jde právě o to, jestli porušuje zákony. Nemám o sobě takové mínění abych si myslel, že Seznam honem narychlo dělá tyhle ústupky jen proto, že jsem o tom napsal článeček, který si přečetlo pár set lidí, jsem převědčen, že se zeptali právníka a zjistili, že by opravdu klidně mohli zaplatit pokutu, která by mohla dosáhnout tuším 20% obratu za poslední 2 roky, tedy asi 300 milionů Kč a to neřeším následné žaloby takto postižených konkurentů.
Já vůbec nebráním, aby seznam podnikal, ale musí podnikat fér. Kdyby měl 10 % trhu, podobné praktiky by neměly celospolečenský dopad, takhle je mají. Ano, kdyby seznam tuto možnost dal do svého standardního ceníku a mohl by si ji koupit každý a koupila by si to jeho dceřinka, tak by to bylo naprosto transparentní a v pořádku. Klidně by na tom mohl Seznam i vydělat, protože je dost pravděpodobné, že za první pozici ve fulltextu seznamu by zaplatilo hodně firem na velmi mnoho slov. Jenže takové 3 pozice (označené) tam už mají, na konci roku je budou nahrazovat sklikem.
Jak jsem napsal, mě vůbec nevadí, že jsou tyhle servery první, ale to, že to Seznam udělal manuálně, potají, ještě lhal, že to tak nedělá atd. Má možnost to udělat stejně jako Atlas či Centrum a výsledky na první stránce prodávat všem a nebo jako Google a snažit se nabídnout kvalitní fulltext i za cenu, že jeho méně kvalitní stránky předběhne jiná stránka (viz příklad zcela nekonkurenčního webu sfinance).
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 266×
Přečteno 84 323×
Přečteno 47 885×
Přečteno 37 982×
Přečteno 31 506×