Včera jsem tu psal příspěvek Pozor na statistiku, kde jsem upozorňoval na fígle se statistikami, no a co čert nechtěl, dnes se objevil další krásný příklad podvodné statistiky, tentokrát zobrazené v grafu. No schválně, koukněte na článek „Telefónica O2 je v Česku nejméně oblíbeným operátorem“ a řekněte mi, jak velký má O2 problém.
Naprostou většinu vjemů má člověk pomocí očí a říká se, že jeden obrázek řekne víc než tisíc slov. Jenže co když je někde tisíc slov a obrázek o tom samém, přitom obrázek říká něco jiného než těch 1000 slov? To je právě krásně vidět v uvedeném článku, kde je následující graf. Ten je dokonce použit i jako upoutávka na homepage nejčtenějšího deníku u nás.
[caption id=„attachment446“ align=„alignnone“ width=„460“ caption=„Graf spokojenosti s operátory“][/caption]
Na první pohled je O2 naprosto v prdeli, jsou s ním uživatelé asi 4× méně spokojenější než s ostatními operátory. No ty bigo, za tohle musí padat hlavy, to se musí O2 stydět, to jsou diletanti. Tohle si pomyslí prakticky každý, kdo na článek koukne, ostatně můžete kouknout i do komentářů. Jen jediný člověk si tam všiml, že je to naprosto jinak.
Všimněte si totiž, že grafu chybí měřítko. Když pak kouknete na tabulku indexu spokojenosti, ze které graf čerpá, tak vám nejspíš padne čelist:
Operátor | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
O2 Telefónica | 67,63 | 71,13 | 69,22 | 67,24 |
T-mobile | 72,90 | 73,53 | 74,69 | 72,08 |
Vodafone | 70,83 | 74,31 | 73,57 | 73,31 |
Ano, čtete správně. Rozdíl mezi všemi operátory je menší než 10 %, což naprosto klidně může (a věřím že i je) způsoben tím, že v očích mnohých je O2 prostě „ten zkur…ný Telecom“ a že navíc nedělá jen mobilní sítě, ale i pevné sítě.
Prostě krásná ukázka jednoho z triků, kterými se dají naprosto dokonale zmást jejich čtenáři. Podobně se například používá perspektiva u sloupcových grafů, kdy se graf mírně natočí podle osy Y a použije se výrazné perspektivní zkreslení, takže ten sloupec, který je nejblíž pozorovateli vypadá největší, i když jeho hodnota je třeba nejmenší. Nebo se dá hrát s barvami, tvary, mohou se srovnávat hrušky a jablka, vynechávat hodnoty, používat logaritmická měřítka atd.
Velice by mě zajímalo, co na to iDnes, protože tohle je myslím na žalobu ze strany O2, za způsobení škody pomocí matení čtenářů.
P.S.: opět dislaimer: momentálně mám firemní mobil i doma pevnou linku od O2, předtím jsem měl ale Vodafone a předtím T-mobile a ani s jednou firmou mě neváží a nevázali žádné obchodní vztahy, které by mě mohly nějak ovlivňovat.
Mno uz na stredni nas ucili, ze graf bez popsanych os je abstraktni umelecke dilo a ne graf.
A posunovat pocatek je velky podraz, pro to musi byt velmi dobry duvod.
(radi to delaji treba ruzne firmy co lakaji na investovani, kde zobrazi obrovsky narust za posledni mesic (a on je to narust o 2%)).
No ty bigo, za tohle musí padat hlavy, to se musí O2 stydět, to jsou diletanti. Tohle si pomyslí prakticky každý, kdo na článek koukne, ostatně můžete kouknout i do komentářů. Jen jediný člověk si tam všiml, že je to naprosto jinak. How do you play Friday Night Funkin ?
Ja bych za tim zadny komplot nehledal. Podle me je proste pisalek prumerny idiot a jenom chtel, aby mel pekny obrazek(o tom svedci i to nesmyslne prolozeni krivkou a taky je urcite hrdy na to, ze tam dokazal dat na pozadi barevny prechod) a rozdil byl patrny. Treba mu ani nedoslo, ze tim zkresluje vysledky.
[8] no opravili to ne velmi záhy ale minimálně až následující den, tedy celý den viselo na úvodní stránce nejčtenějšího českého denníku naprosto zkreslené zpravodajství a takto to také vidělo 99 % čtenářů článku. A vsadil bych se, že to upravili až poté, co dostali od O2 přes držku
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 140 757×
Přečteno 81 469×
Přečteno 47 063×
Přečteno 36 789×
Přečteno 30 520×