Hlavní navigace

Obamo, nech ty automobilky zkrachovat

7. 4. 2009 19:28 Tomáš Kapler

Generals Motors (GM) se zbláznil. Spolu se Segwayem představili vozítko pro dva, které by chtěl GM příští rok prodávat. Video z předváděčky viz níže, designu si nevšímejte, je to prototyp.

Já mám dojem, že se zbláznili. GM podle mého chce předvést, že za ty miliardy, které dostali od státu „něco“ dělají a že to jen nerozházely na dlužné mzdy zaměstnancům a rentiérům. Jenže to co předvedli je ve stádiu a na úrovni studentské práce (a prosím za prominutí studenty dopravní fakulty ČVUT, nebylo to myšleno jako urážka jejich prací).

Já se přiznám, že těm americkým dotacím automobilkám prostě nemůžu přijít na chuť. Americké automobilky nejsou v průseru protože je krize. Americké automobilky jsou v průseru proto, protože nikdo nechce kupovat jejich auta a to je něco, co se táhne už přes dvacet let. Každý kdo viděl film Rogera Moora z roku 1989 Roger & Me mi musí dát zapravdu.

Snad 90 % nových aut co se v Americe v poslední době prodaly jsou odjinud, 18 z 20 členů komise jmenované pro nalezení způsobu jak vyvézt americké automobilky z krize má neamerický vůz. A já se jim vůbec nedivím. Nejde o to, že jsou ta auta dražší, že mají klidně dvakrát větší spotřebu a emise a že jejich jedinou bezpečnostní ochranou je ohromná hmotnost, která jim ovšem u pevných překážek je spíše na škodu. Hlavně mi všechna jejich auta přijdou, jako by usnula před nějakými 30 lety a od té doby se nevyvíjí.

Když se kouknete na 30 let stará US vozidla a srovnáte s dnešními, nenajdete vesměs nějaké větší rozdíly, rozhodně ne takové, jako jsou vidět u evropských a už vůbec ne korejských či japonských značek. Z vnějšku ještě jakž takž, ale vevnitř je to prostě na první pohled furt to auto v kterém jezdil Travolta v pomádě.

To co navíc automobilky brzdí jsou ohromné důchody a renty svým bývalým zaměstnancům a další náklady, které musí nutně výrazně zvýšit výrobní náklady. Už jen když si vezmu asi 10× nižší!!! mzdu v české automobilce oproti GM, tak to se nutně musí projevit na cenách.

Ale i když se nalijí do automobilky miliardy, tak se tohle nezmění, jen se budou dotovat mzdy zaměstnancům a ve finále vlastně ceny aut. Kdyby takovou dotaci udělala kterákoliv evropská země, dostala by takovou pokutu od EU, že by padla vláda, nehledě na arbitráže jiných firem z ušlých investic. Když by to udělal jiná země, tak by se na takové vozy zavedlo nutně dovozní clo, které by kompenzovalo snížení koncové ceny státními subvencemi. Jenže u Ameriky si všichni dobře uvědomují, že její problémy táhnou dolů i ostatní.

Automobilky by musely kompletně předělat svůj výrobní program podle vkusu a potřeb zákazníků na celém světě, aby se nemuseli spoléhat jen na svůj domovský odbyt. Jenže výroba nového vozu od prvního nákresu po finální výrobek trvá 5 let a znamenalo by to 5 let nalejvání dalších a dalších prachů. A to smrdí tak ohromným průšvihem, že současný kolaps proti němu bude sranda.

Já se prostě domnívám, že by měl stát nechat tyto automobilky zkrachovat. Ať si je koupí za dolar (resp. klidně i za mínus pár miliard dolarů) nějaká evropská/korej­ská/japonská automobilka pod podmínkou, že obnoví min. 50 % pracovních míst. Udělat novou výrobnu existujících vozů (resp. předělat starou) je oproti vývoji nového vozu několikanásobně kratší/levnější, stejně tak udělání menších faceliftů pro jakous takous diferenciaci.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).