Hlavní navigace

Naše nové webové stránky: je čas na širší webdesign?

20. 6. 2008 19:21 (aktualizováno) Tomáš Kapler

Včera jsme spustili naše nové internetové stránky. Trvalo to déle než jsme doufali, změnili jsme totiž nejenom webdesign, ale i kompletní corporate identity, včetně loga, barevnosti atp. a také jsme se snažili vylepšit copywriting, resp. čitelnost webových stránek.

Nový webdesign našich www stránek

Co ale velkou část internetových návštěvníků překvapí je široký design. WWW stránky jsou na první pohled optimalizovány pro šířku rozlišení 1280 a vyšší. Tento asi rozporuplný krok byl u nás interně podroben značné diskusi, tentokrát se přiznám jsem nedbal demokratických zásad a prosadil jsem svou vizi. Musím s potěšením konstatovat, že po dokončení se výsledek zatím všem líbí, jediný otazník od některých je právě ona šířka.

Proč jsem se rozhodl pro širší design nebylo ovšem náhodou nebo z trucu, předcházel tomu docela dlouhý průzkum internetových uživatelů na našich serverech. Zjišťoval jsem, jaké mají rozlišení a co víc, zaměřil jsem se i na šířku viewportu, tedy „vnitřního“ okna prohlížeče. Část lidí má totiž velké rozlišení obrazovky, ale stránky prohlíží ve zmenšeném okně prohlížeče a nebo se zapnutými postraními pásy/bar/lištami. Počet takových lidí ovšem nebyl ve výsledku nijak velký, pohyboval se v každé kategorii webů v řádu jednotek procent, když dám stálý průměr 5 %, nebudu asi daleko od pravdy.

Důležité pro mě bylo zjistit, kolik procent lidí má jak široký viewport, tedy kolik procent lidí uvidí horizontální posuvník, když udělám stránku širší než je jejich stránka. Potěšující pro mě bylo, že počet lidí, kteří měli viewport pod 1250 pixelů, tedy pod šířku mého designu a běžnou šířku viewportu 1280px displeje (po odečtení šířky horizontálního posuvníku) se dostal pod hranici 40 % a stabilně klesá a to tempem 0.5 až 1% měsíčně. Na „vině“ je jistě nástup nových levných širokoúhlých displejů i rozšíření širokoúhlých notebookových displejů a zvýšení jemnosti jejich rastru. S mými závěry se ostatně ztotožňuje i dnešní Živě se svým článkem „Nejrozšířenější rozlišení monitoru je…“, kde mají i grafy z jejich serverů. Viditelný tam je také úbytek uživatelů s velikostí displeje 800×600px, kteří se dostali dokonce pod jednoprocentní hranici.

Přesto jsem zastáncem názoru, že pro maximální použitelnost by měl být obsah čitelný i při tomto malém rozlišení. Odmítám ovšem ničit zážitek a zhoršovat použitelnost většině kvůli menšině. Proto je náš web ve skutečnosti přizpůsoben všem uživatelům, ať už máte rozlišení jakékoliv, vždy byste měli vidět minimálně to nejdůležitější (pro nás) bez horizontálního i vertikálního skrolování. 1 % uživatelů s displejem 800×600px uvidí na úvodní stránce dominantní flash prezentaci s referencemi, menu a odkaz na služby. Vertikálním posouváním se pak dostanou jedním kliknutím na všechny nejdůležitější služby, všechny podstránky jsou pak uzpůsobené tak, že se to nejdůležitější dozví bez jakéhokoliv posunu.

cca. 35 % uživatelů s šířkou pod 1024px uvidí na první pohled kromě referencí a menu i 3 nejdůležitější produkty a mohou rovnou vyplnit poptávkový formulář, v podstránkách pak vidí bez horizontálního posunu naprosto pohodlně vše s výjimkou méně důležitých 3 náhodných referencí, které jsou umístěné zcela vpravo.

Konečně pak oněch narůstajících cca. 60 % uživatelů s viewportem nad 1250px vidí pohodlně vše bez vertikálního skrolování. Zároveň ovšem, a to bylo mým cílem, vídí tato většina lidí vše podstatné i bez horizontálního posunu a to je něco, co se nedá říct o naprosté většině současných webů.

Snad  se tedy bude design líbit i vám, uvítám jakékoliv připomínky, web by měl bez problému fungovat ve všem, testován byl v prohlížečích IE 5.5, 6, 7, 8 (beta), Firefox 2, 2.5, 3, Opeře 9, 9.5, Camino, Safari, optimalizován byl ovšem i pro hlasové a textové čtečky. Jestli naše nové webové stránky navštívíte a budete mít jakékoliv připomínky, prosím kdyžtak na cto@developstu­dio.com.

Mimochodem – všiml jsem si ve svých log souborech, že se někdo snažil různými způsoby zjistit o jaký se jedná redakční systém. Vězte, že i tento web je provozován nad naším upraveným Wordpress CMS redakčním systémem.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).