Tento týden jsem byl odchycen v centru Prahy mladým pánem, který mi nabízel, abych se zúčastnil průzkumu, který mi zabere „tři minuty, maximálně sedm“ a dostanu za něj 200 Kč. Zeptal jsem se na podrobnosti a dostal jsem do ruky stoh papírů, z nichž první začínal:
„Zastavte člověka, zeptejte se ho zda by neměl tři minuty čas. Zeptejte se ho, kolik letů v délce minimálně 6 hodin absolvoval v posledním roce. Pokud méně než 3, ukončete rozhovor.“
Upozornil jsem je, že tohle bych asi neměl číst a že tuto podmínku tří letů nesplňuji. Na to mi bylo vysvětleno, že pokud chci peníze, tak to je jedno, že tam vyplním trojku. Protože jsem zrovna neměl hodinu co dělat a bylo jasné, že půjde o zajímavý zážitek, souhlasil jsem.
A nelitoval jsem!
Byl jsem odveden do internetové kavárny, před kterou jsem byl odchycen, a posazen k počítači. Zde se mladý pán na třetí pokus kamsi zalogoval (šlo v veřejnou internetovou adresu) a posadil mě k počítači, abych vyplňoval.
Byl jsem nainstruován, že musím vyplnit „minimálně tři služební letecké cesty v délce minimálně 6 hodin a detaily o nich“, tak jsem si za pomoci mladého pána nějaké vymyslel.
Následně se ukázalo, že jde o průzkum, související s leteckými aliancemi.
Na otázku „které letecké aliance znáte“ jsem podle pravdy odpověděl, že pouze „Sky Team“, načež se začaly projevovat první nedomyšlenosti (slušně řečeno) systému, ve kterém to všechno běželo:
Objevila se mi stránka s otázkou „Pokud byste si měl vybrat leteckou alianci podle některého z následujících kritérií, kterou byste si vybral?“, pod kterou byly možnosti jako „Nejlepší cena“, „Nejlepší pohodlí“, „Nejlepší nabídka destinací“ a vedle každé z nich jsem mohl pouze zaškrtnout políčko „Sky Team“. Což bylo ještě pikantnější vzhledem k tomu, že jsem na předcházející obrazovce na otázku „Nakolik vám při vašich cestách záleží na výběru letecké aliance?“ odpověděl „Naprosto nijak“ a na otázku „Nechává vás váš zaměstnavatel vybírat kterou aerolinku použijete?“ jsem odpověděl „Ne“.
Vrcholem testu bylo několik reklam, které mi počítač nabídl a které pomocí zručných fotomontáží exotických krajin a měst měly navozovat dojem, že s touto aliancí (jejíž jméno bylo začerněno) se mi bude cestovat jako v bavlnce. U první jsem ještě na dotaz „Jaké pocity a dojmy ve vás vzbuzuje tato reklama?“ podle pravdy odpověděl „Dojem, že její autor slušně umí zacházet s Photoshopem“, na „Věříte této reklamě?“ jsem odpověděl „Ne“ a na následující záludné „Proč ne?“ logicky „Protože nevěřím reklamám“. Když se ale tytéž otázky opakovaly při dalších obrázcích, přestávalo mě to bavit.
Vše bylo završeno filmovou reklamou, streamovanou v pidirozlišení, u které jsem měl okomentovat, jak na mě zapůsobila její vizuální a zvuková složka, což jsem – vzhledem k tomu, že onen počítač neměl žádné reproduktory – mohl splnit pouze z poloviny.
Pak jsem dostal 200 Kč, podepsal příjmový doklad a odešel pln nových dojmů.
Rozhodně klikám a píšu na klávesnici nadprůměrnou rychlostí, ale celý test mi trval něco přes 30 minut. To mě ale příliš nepřekvapuje. Spíš mě překvapuje, že si nějaká bohatá letecká megafirma za spoustu peněz objedná průzkum u bohaté marketingové megaagentury, ta vypracuje dotazníkový software se zásadními logickými chybami a nějací studenti, které platí, pak odchytávají lidi na ulici a nabádají je, aby do tohoto systému zadávali nepravdivé údaje.
Ve výsledku tedy letecká megafirma získá nějaká náhodná data, marketingová megaagentura získá peníze od megafirmy, stejně jako programátor špatné aplikace a studenti, nedodržující pokyny k vyplňování otázek. A zaplaceno dostane i ta náhodná internetová kavárna a člověk, který je odchycen, aby tam ty nesmysly vyplnil.
Takže nakonec jsou vlastně všichni spokojeni a ekonomicky to funguje. Ale připadá mi na tom cosi… českého.
Ja myslim, ze ta aplikace funguje jeste celkem normalne. Agentura se tak dozvedela, ze jako clovek, co casto leta na dlouhe vzdalenosti (coz neni pravda, ale to neni vina te aplikace, ale studenta) znate jen jednu leteckou spolecnost.
Samozrejme by bylo asi lepsi, kdyby vam ta aplikace uz nenabizela otazky s jedinou moznosti, jenze takovy je uz zivot weboveho programatora - aplikaci je hodne, programatoru taky, na vyslednou aplikaci se zas tak nehledi a onoho programatora tak nikdo nepochvali za to, ze se jeho vytvor nechova jako vytisteny formular danoveho priznani, ktery taky nemeni svuj obsah v zavislosti na zadavanych hodnotach. Nekdo samozrejme muze rict, ze programovani je kreativni prace a neda se delat jen proto, aby clovek dostal kazdy mesic zaplaceno, jenze webove programovani neni zadny exklusivni job - je to jen nastroj na vydelani penez. Svede to skoro kazdy, neni to nic jako psani kernelu.
Cely ten clanok krivdi tomu studentovi. Ten student bol este vcelku poctivec. A to musim vediet, pretoze ked som ja pred nejakymi 7 rokmi robil podobny prieskum o chlastani ginu, vodky a este niecoho, tak 1/3 ludi, o ktorych som odovzdal dotaznik, som ani nestretol. A myslim si, ze som bol taky bezny priemer.
Otazka ostava kolkych ludi "nestretol" tento student okrem tych stretnutych.
11: Tak preco ste sa vobec na taku brigadu prihlasili? Resp. ked uz som tam a dostanem asi za to zaplatene (neverim ze ste to robili zadarmo) tak to robim poriadne. To ze to robili aj ostatny a vy ste boli bezny priemer je taka, trochu trapnejsia, vyhovorka.
Fuj, strasne nemam rad take oje*avanie.
12: Pretoze som bol plateny od kusu a nie od casu. A pretoze nam bol slubovany znatelne vyssi zarobok, nez v reale vychadzal a to sme odchytavali kazdeho, kto do urceneho baru isiel. Takze keby ta firma nevymyslala rozpravky o prijime a povedala pravdu, tak do toho nejdem. Takze iba som tymto dosiahol nimi navrhovany plat.
Já myslím, že většina těch průzkumů takhle opravdu vypadá. A proto s Churchillem věřím jen těm statistikám, které si sám zfalšuji.
I když, třeba jsou ty agentury daleko chytřejší, než vypadají a rovnou počítají s tím, že jsou ty výsledky samé blbosti. Třeba mají zadání od té aliance, že má vyjít, jak je aliance dobrá, tj. průzkum jen stínují a výsledek bude podle očekávání letecké aliance.
kazdopadne ten pruzkum byl k necemu:
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-firmy/clanek.phtml?id=224140
Sem taky dělal něco podobného, jako brigádník pro jednu z největších českých marketingových agentur, byl to nářez. Sedmdesát dost složitých otázek, cca na 40 minut, největší hitovky - mohl/a byste nám pro účely kontroly sdělit své jméno a adresu? jaký je celkový měsíční příjem Vaší rodiny?
Nakonec sem většinu dotazníků odevzdal nevyplněnou s omluvným vzkazem, že si mají najít někoho vhodnějšího, že na to nemám žaludek.
Vše je řečeno na www.fuxoft.cz
Přečteno 92 322×
Přečteno 84 278×
Přečteno 41 985×
Přečteno 39 319×
Přečteno 37 281×