Hlavní navigace

Prodávám svůj jednoproduktový eshop postavený na Magentu

5. 4. 2018 9:31 (aktualizováno) Stanislav Puffler

AKTUALIZACE: ESHOP BYL PRODÁN BĚHEM PÁR TÝDNŮ. ČLÁNEK JE TAK SPÍŠ INFORMATIVNÍ.

Od konce loňského roku téměř do poloviny toho letošního jsem si hrál s myšlenkou a následně i realizací vlastního eshopu. Více než 8 let pracuji v oblasti ecommerce a postavil jsem desítky shopů pro své zákazníky. Pomáhám internetovým obchodům růst a tak jsem si chtěl zkusit, jak rychle vyrostu sám a jak asi vypadá práce na eshopu z „té druhé strany“.

Dlouho jsem uvažoval nad eshopem s virtuálním / downloadable zbožím. Jelikož jsem léta skládal muziku na počítači v sekvenceru, napadalo mě, že bych prodával zvukové samply, bicí smyčky nebo něco podobného (třeba na to ještě dojde). To by mě bavilo, rozumím tomu, znám docela ten trh a vím, kde se pohybují potenciální zákazníci.

Vše se však obrátilo jiným směrem, když jsem narazil na GHR Natural – doplněk stravy, který mi pomohl snížit hladinu cholesterolu a hlavně zbavit se prvotních nejcitelnějších obtíží způsobených AC artrózou ramene. Produkt měl při koupi 20 a více kusů velmi zajímavou marži kolem 40%, což jsem dosud jinde neviděl. Neváhal jsem a začal jsem prozkoumávat trh, vlítnul do Google Search Console, našeptávače Google, Návrhu klíčových slov Skliku a dalších dobrých rádců pro nové projekty. Zkoumal jsem jak produkt prodávají ostatní.

Cílení produktu na trh

Preparát je primárně určen široké veřejnosti pro své pozitivní účinky v souvislosti se zdravím. Založen je na zvýšení vlastní hladiny růstového hormonu. Jakožto sportovec dlouhodobě zaměřený na street workout, silový trojboj a posilování obecně jsem zbystřil. Takhle to přeci nenabízí nikdo. Nikdo z těch, kdo jej nyní prodávají. Ani VIVANTIS (prozdravi.cz), ani sám velkoobchodní prodejce pro CZ trh.

Pominu-li injekční formu laboratorního hGH, které je nedovoleným a nezdravým dopingem, není na českém trhu příliš mnoho konkurenčních výrobků takového složení a zaměření. Zpočátku jsem eshop po obsahové stránce koncipoval více do široka a cílil jak na „ty své sportovce“ na poli silových sportů, tak na veřejnost s problémy s pohybovým aparátem, vyšší hladinou cholesterolu, ženy v klimakteriu a další. To se brzy ukázalo jako chybné a čím dál, tím více ukazatelů říkalo „jdi cestou preparátu pro silové sporty“. Většinou totiž, když chcete střelit najednou všechny tři zajíce, co běží po poli, netrefíte žádného. Naopak pokud dobře zamíříte na jednoho jediného, je pravděpodobnost, že jej sundáte, daleko větší.

Jak jsem zjistil, na koho se zaměřit?

Jaké, že to byly ukazatele? Je to celkem prosté – stačí si dát na eshop dobře připravenou anketu. Návštěvníků a zákazníků jsem se prostě napřímo zeptal, zda je zajímá růstový hormon ve spojení se zdravím/léčbou, dlouhověkostí/antiage, regenerací ve sportu nebo přímo růstem svalů a kulturistikou. Už z těch pár desítek hlasování bylo zřejmě, že chtějí větší svaly. Druhým ukazatelem pak bylo samozřejmě Google Analytics – zde konkrétně zdroje návštěvnosti, klíčová slova použitá ve vyhledávání Google/Seznamu (i v interním hledání Magenta), nejčastěji navštěvované a nejvíce prohlížené stránky (CMS stránka Růst svalů prostě vedla o desítky procent) a podobně.

Aha, po pár měsících provozu eshopu jsem měl nějakou představu o tom, na koho konkrétně cílit. V hlavě jsem měl jakési inboundové persóny. Cílení a marketing je pak výrazně snažší. Prostě jsem šel a začal prioritizovat obsah pro kulturisty, vzpěrače, trojbojaře, workout fanatiky a jim podobné. To znamená mnoho obsahových úprav na eshopu.

Co změnit, když víte na koho cílit?

V první řadě jsem přizpůsobil produktovou stránku samotnou. Zdravotní přínosy preparátu jsem upozadil na konci seznamu a vyzdvihnul naopak ty sportovní přínosy (přesunutí na začátek, tučné písmo apod.). Změnil jsem popisek produktů více ve prospěch sportu, ikdyž zdravotní přínosy jsou i zde fajn – mnoho kulturistů se totiž nechce vědomě likvidovat a vědí, že steroidy a injekční hGH jim na dlouhověkosti nepřidá.

Následně jsem přestrukturoval hlavní menu – záložka Pevné zdraví se najednou ocitla téměř na konci menu a naopak stránka Růst svalů se dostala hned za odkaz na produktový detail. Stejně tak regenerace je pro sportovce v danou chvíli zajímavější než zdraví – bohužel, to jsou fakta. Ruku v ruce se změnou menu se výrazně změnil obsah a propagace přínosů preparátu na domovské stránce.

Velmi podobně se pak cílil obsah na blogu, sociálních sítích atd. Stejně tak PPC kampaně, SEO a linkbuilding, PR na internetu obecně. Prostě se přesedlalo ze zdraví na sport a výkon, resp. růst svalů. Ono všechno to CRO (conversion rate optimization), UX (user experience) a spol. je fajn, ale pokud nevíte pro koho to děláte, tak to nepomůže, ikdyby byl eshop vyladěný sebevíc.

Eshop musí mít zákazníka. Musí vědět, kdo je jeho zákazník. Jaká je jeho výhoda nebo ještě lépe jaké jsou jeho výhoda (jedna už je dneska často málo). USP (unique selling proposition) je mnohdy tím, co Vás může dostat z nuly na sto (v prodejích) za pár týdnů nebo max. měsíců. Pak je teprve možné ladit všechny ty fičury, proces nákupu a pricing. Na začátku je ovšem jednoduchý selský zdravý rozum a elementární otázky, bez kterých nelze postavit smysluplný eshop ani na Magentu, ani na Shoptetu, ani na řešení na míru za miliony.

Co teda vlastně prodáváš Staníku?

Docela jsem se rozpovídal, resp. rozepsal, a vy stále nevíte, jaký eshop teda vlastně prodávám. Jde o obchod RŮSŤÁK.CZ. Jeho prodej je celkem detailně popsán na Webtrhu, kde jej v nejbližších 14 dnech můžete koupit i vy, pokud vám tento článek dává smysl.

Výdělečný jednoproduktový Magento eshop RŮSŤÁK.CZ

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).