Hlavní navigace

Vzhed jako značka

17. 4. 2008 15:33 (aktualizováno) Michal Černý

Ať již navštívíme Lupu, Root, Blisty či Neviditelného psa můžeme se rázem ponořit do atmosféry tradice. Samotný vzhled, který je po mnoho let stále téměř stejný je jistou značkou kvality a tradice. Tedy pokud má server stálou návštěvnickou klientelu.

Pokud navštívíte některý ze serverů, máte pokud jde o vzhled (nikoli kvalitu (!)) pocit, že jste se vrátili o několik let (a to v progresivním síťovém světě není běžné) zpět. Přesto mají weby velké množství relativně stálých návštěvníků. S trochou nadsázky bychom mohli říci, že zde existuje velmi malá skupina webů, která silně připomíná kávu – je kvalitní stále stejná a neradi je měníme.

Na těchto serverech panuje také velice zvláštní atmosféra – jsou takříkajíc z jiného světa. Snad nejlépe je to poznat na Neviditelném psovi. Před nějakým časem mi zde vyšel článek (Jak se pozná kníže?). a atmosféra která by opravu zvláštní dala připomenout „dávné časy“. Hezky to bylo vidět v diskusi pod článkem – ne všechny příspěvky, ale rozhodně většina byla od lidí, kteří se navzájem z NP znají a kteří diskutují rádi a k věci.

Také dvojce Root a Lupa jsou jakými značkami neměnnosti a kontinuity, což pociťují nejen čtenáři, kteří se zde rádi vracejí, ale také přispěvatelé. Z mé vlastní zkušenosti je psát pro Lupu něco jiného, než psát kamkoli jinam (nepočítaje snad právě NP). Ne že by přispívání do jiných médií bylo lehčí, odbyté či druhořadé. To říci nelze, neboť by to nebyla pravda, ale prostředí Lupy je svým způsobem silně formující. Člověk pokračuje ve směru, který zde nějakou dobu vznikal, který se jistě vyvíjí a který spoluvytváří.

Český internet je tak možná až překvapivě konzervativní. Tyto weby svůj vzhled nemění proto, že by neměli peníze či lidské zdroje, ale jelikož jsou jejich obchodní značkou. A tak se nejeden z nás těší, až u nápisu Lupa zmizí balónky – nikoli proto, že bychom jí narozeniny nepřáli, nýbrž proto aby se vše vrátilo ke starému dobrému designu.

A vzhled mění s jistou opatrností také jiné servery – například iDnes nám vše dávku, tak říkajíc po kapkách – napřed se do horní lišty přesunuly všechny zprávy, pak hokej před pár dny fotbal. Aby uživatelé nebyli zaskočeni z toho, že jejich oblíbený web změnil svoji tvář – a možná se nezamysleli nad tím, zdali se jedná jen o tvář vizuální. Mimochodem pěkně je to vidět i na Google.com, který již od svého vzniku vypadá také téměř totožně. Možná se kontinuální podoba vzhledu stává obrazem úspěšnosti a kvality. U některých projektů to platí jistě více než určitě.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).