Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Mým jménem ne, pane Tetzchnere

Když chce někdo vypadat důležitě, často si přivlastní post mluvčího větší skupiny. Typickým příkladem je Jon von Tetzchner, CEO Opera Software. V reakci na závěry Evropské komise (ohledně integrace Internet Exploreru totiž) řekl, že jménem všech uživatelů internetu chválí Evropskou komisi za to, že udělala další krok k obnovení konkurence na trhu, který Microsoft více než deset let potlačuje. Nevšiml jsem si, že by probíhaly nějaké volby na post mluvčího internetových uživatelů. Za mě pan Tetzchner rozhodně nemluví.

Je evidentní, že Opera Software využívá „pifky“, kterou Evropská komise na Microsoft má. Po deseti letech neúspěšného konkurování chce největšímu hráči na trhu zatopit alespoň u evropských úředníků. Má na to bezpochyby právo. Že se přitom zaštiťuje webovými standardy (které však nejsou direktivou, nýbrž pouhým doporučením) a tváří se jako internetový ombudsman, to už jsou jen maskovací manévry zoufalého boje neúspěšného konkurenta. I kdyby se svým pláčem v Bruselu neuspěl, publicitu má na několik měsíců zaručenou.

Nejsem žádným erudovaným znalcem evropského antimonopolního práva. Na věc se dívám z pohledu reálné situace na trhu. Ano, před lety tu byl prohlížeč s velmi osobitým přístupem k webovým standardům, který používalo skoro sto procent uživatelů, řada stránek korektně fungovala jenom v něm, trpěl vážnými bezpečnostními problémy a  jeho tvůrci se neměli k dalšímu vývoji. Tehdy bych snad i zásah antimonopolních úřadů pochopil.

Jenže se stalo to, že volná soutěž na trhu zafungovala a i přes zřejmou výhodu Internet Exploreru (v podobě předinstalace do majoritního systému) uživatelé jasně ukázali, možnost volby existuje.  Začali přecházet ke konkurenci. Podíl Internet Exploreru v posledních letech prakticky jenom klesá. Příliš nepomáhá ani opětovné nastartování jeho vývoje, které přineslo nové funkce i posílení bezpečnosti a to právě díky konkurenci na trhu. Weby, které nepracují správně v alternativních prohlížečích, patří dnes k exotům. Je to snad něčím jiným než samoregulačním mechanismem svobodného trhu?

Takže pane Tetzchnere, několik let používám Mozilla Firefox a necítím se nikterak omezován či dokonce perzekvován za svou svobodnou volbu prohlížeče. Vyzkoušel jsem opakovaně i váš prohlížeč, ale nikdy jsem u něj nezůstal déle než pár dnů. Ne proto, že mi na terabajtovém disku zabírá pár megabajtů Internet Explorer, ale proto, že mi váš prohlížeč nevyhovoval. Svobodně jsem si vybral a se svou volbou jsem spokojen.Možnost ohradit se proti křivdám, které možná cítíte, vám neberu, ale za mě opravdu nemluvíte.

Ladislav Soukup
Ladislav Soukup (neregistrovaný) 194.228.208.---
19. 1. 2009 9:22 Nový

To vite

celé vlákno

To vite... Google si zaplatil a DELL zacne na vsechny prodavane PC predinstalovavat Google Chrome. Opera zvolila "levnejsi" cestu.

Jen bych rad vedel, jak si na cerstve nainstalovanem PC bez MSIE tu Operu stahnu? Jedine co se mi vali na Flashce je Firefox a MSIE8 beta. Takze mila Opero, "go to hell!"

BTW: A proc nepodala Opera take stejnou zalobu na Apple za Safari??? Nebo treba iPhone ma take Safari (a do konce do nedavne opravdu JEN Safari, ted uz Apple povolil na AppStore i jine prohlizece).

VfB
VfB (neregistrovaný) 81.19.41.---
19. 1. 2009 21:41 Nový

člověk, který nedávno soutěžil s "tím

celé vlákno

člověk, který nedávno soutěžil s "tím, jehož jméno se nevyslovuje" o nejservilnější články o MS produktech není podle mne zrovinka nejnestranější pozorovatel xD

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
19. 1. 2009 22:10 Nový

Internet Explorer nepoužívám několik let

celé vlákno

[2] Internet Explorer nepoužívám několik let, naopak se angažuji v rozšiřování alternativních prohlížečů. Každopádně jsem nikdy netvrdil, že jsem zcela nestranný pozorovatel ;-)

Jihad Fighter
Jihad Fighter (neregistrovaný) 82.99.184.---
20. 1. 2009 18:14 Nový

Dopis takovéhoto znění jste vážně Jonovi poslal?

celé vlákno

Dopis takovéhoto znění jste vážně Jonovi poslal? Určitě ho zajímá, kolik mega na Vašem disku zabírá webový prohlížeč a je moc rád, že mu neberete "možnost ohradit se proti křivdám" :)

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
20. 1. 2009 19:31 Nový

Poslal a předpokládám

celé vlákno

[4] Poslal a předpokládám, že ho to zajímá asi jako mě mindrák Opera Softu z dlouhodobějšího neúspěchu.

Jihad Fighter
Jihad Fighter (neregistrovaný) 82.99.184.---
21. 1. 2009 9:36 Nový

Opera Soft neznám

celé vlákno

Opera Soft neznám, zato Opera Software si ekonomicky nestojí vůbec špatně, viz. http://www.opera.com/company/investors/finance/ - a cílem komerční firmy je přece tvorba zisku, ne obsazení 100% trhu. Opera Software stabilně vytváří zisk, expanduje do dalších zemí (včetně vytvoření pobočky v ČR), působí jako technologický inovátor, podílí se na tvorbě webových standardů, dlouhodobě -byť ne nikterak strmě- roste podíl jejího prohlížeče na desktopu a Opera Mini zcela dominuje na mobilních zařízeních. Jestli toto považujete za neúspěch, tak potom je Opera Software opravdu neúspěšná...

Láďa
Láďa (neregistrovaný) 89.176.112.---
21. 1. 2009 14:10 Nový

V segmentu desktopových prohlížečů Opera JE neúspěšná

celé vlákno

[6] V segmentu desktopových prohlížečů Opera JE neúspěšná. A navíc se už nemůže vymlouvat ani na Microsoft, když Firefox dokázal, že to jde a Operu předběhl o parník. "Dlouhodobý růst" zní sice hezky, ale chytí se na to jenom člověk neznalý skutečných čísel - ty totiž jasně říkají, že Opera na desktopu pořád jenom paběrkuje.

Mr. Zdeeck
Mr. Zdeeck (neregistrovaný) 193.179.187.---
21. 1. 2009 16:29 Nový

Já nevím, jestli má tady někdo krátkou paměť

celé vlákno

Já nevím, jestli má tady někdo krátkou paměť, nebo se já pro změnu rád hrabu v minulosti... To, že teď existuje možnost volby (Firefox, whatever) neznamená, že teď se na Microsoft vykašleme a řekneme "že už je to promlčeno", teď už s tím nemusíme dělat nic. Víte kolik mandays tohohle světa bylo vyhozeno oknem jenom proto, že Microsoft objektivně měl dominantní postavení (a dle mého ho i objektivně zneužíval)? Za to by měl být M$ pěkně přimáčknut ke stěně - zpomalil vývoj jednoho odvětví IT o pár let. A je třeba najít jakoukoli legální aktivitu, jak se na něm zahojit.

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
21. 1. 2009 17:04 Nový

V okamžiku, kdy by Microsoft na platformě

celé vlákno

[8] V okamžiku, kdy by Microsoft na platformě, která má v Evropě řekněme nějakých plus mínus 98 procent, zakázal používat jiné prohlížeče, pak ať jej antimonopolní úřady skřípnou.

Jenže dveře pro konkurenci byly otevřené vždy. Vždy bylo možné do Windows instalovat libovolný jiný prohlížeč. Že se těmi dveřmi podařilo projít až Firefoxu, to už je jiná kapitola.

Mr. Zdeeck
Mr. Zdeeck (neregistrovaný) 62.40.76.---
21. 1. 2009 21:31 Nový

Aha, takže říkáte, že Microsoft ani tehdy nic špatného neudělal?

celé vlákno

[9] Aha, takže říkáte, že Microsoft ani tehdy nic špatného neudělal? Pokud ano, tak máme samozřejmě fundamentální střet názorů na věc a blogpost mi přijde mimo - na jednu stranu uznáváte, že MSIE byl děsný (bohužel nevidíte, že MS svými finančními/ná­tlakovými prostředky konkurenci efektivně vymazal pouze díky dominantnímu postavení na trhu OS a až finanční model komunitního vývoje byl schopen se tomuto tlaku vzepřít), na druhou stranu říkate, že se vlastně nic nedělo, a že mu fandíte.

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
21. 1. 2009 22:21 Nový

Microsoft s MSIE nadělal mnoho špatných věcí (bezpečnost, funkce

celé vlákno

[10] Microsoft s MSIE nadělal mnoho špatných věcí (bezpečnost, funkce, kompatibilita), ale možnost konkurovat tu byla vždycky. Že je prostě někdo silný hráč na trhu nutně neznamená, že omezuje konkurenci. Firefox nespadl z Marsu, pouze jeho tvůrci našli funkční koncepci a evidentně zabodovali.

To jednoznačně dokazuje, že prostředí nebylo takové, aby vyžadovalo silovou regulaci. Ono si dnes hodně lidí plete ochranu hospodářské soutěže a charitu pro neúspěšnou konkurenci. V tvrdém konkurenčním prostředí vždy budou malé ryby, které budou plakat jak moc si své produkty piplají, kolik peněz je to stojí a pořád jsou jen malými rybami.

Roj
Roj (neregistrovaný) 212.11.120.---
21. 1. 2009 23:25 Nový

Opera bude moct zazalovat Apple za Safari uplne stejne

celé vlákno

Opera bude moct zazalovat Apple za Safari uplne stejne, az bude mit Apple 98% trhu na desktopech.

Mr. Zdeeck
Mr. Zdeeck (neregistrovaný) 62.40.76.---
22. 1. 2009 10:07 Nový

My si asi nerozumíme - mně nejde o ušlé zisky Opera Software

celé vlákno

[11] My si asi nerozumíme - mně nejde o ušlé zisky Opera Software, mně jde o práci všech webdesignérů na světě, kteří museli po X let tunit stránky pro všech Y otřesných verzí MSIE jenom proto, že MS nechtěl dodržovat standardy Z. To že se na MS zahojíme jinde (tj. přes jiný kanál, v tomto případě antimonopolní cestu) nepovažuji jako zase takovou morální újmu.

Rotik
Rotik (neregistrovaný) 82.99.163.---
22. 1. 2009 11:28 Nový

Panove, naprosto souhlasim s autorem clanku

celé vlákno

Panove, naprosto souhlasim s autorem clanku. Trestat nekoho jenom proto, ze je uspesny (ma 98% trhu) je naprosta blbost. Pokud neco muze delat firma ktera ma 0,0005% podilu na trhu, pak to MUSI byt umozneno jakekoliv jine firme. Pravidla musi byt pro kazdeho stejna. Predstavte si (pokud to vyzenu ad absurdum), ze pro vas bude platit jiny trestni zakonik, nez pro souseda. V tom jeho treba nebude trest za vrazdu.....kravina ze jo, ale stejna kravina je trestat uspech. Je to levicovy pohled na svet, ten pohled ktery zastavil rust tohoto statu na 40 let. Kdo jiny nez my, z byvalich soc. republik, by jsme meli byt citlivy na takoveto chovani? Kdo se soudi treba s vyrobcema aut, za to ze daji radio do rpistrojove desky a vy nemate moznost to radio vymenit?

Vozite se pouze po nekom kdo ma uspech (=penize) protoze je to jednodussi nez neco delat pro to mit take uspech. Bohuzel na tomto modelu funguje skoro cela Evropa (treba zemedelci jsou urcite velice stastni).

Láďa
Láďa (neregistrovaný) 94.112.196.---
22. 1. 2009 14:23 Nový

To je hodně zvrácený důvod pro jakýkoliv trest

celé vlákno

[13] To je hodně zvrácený důvod pro jakýkoliv trest. Jednak je postavený na vodě (standardy W3C NEJSOU pro nikoho právně závazné) a druhák spojuje dvě naprosto nesouvisející věci.

Mr. Zdeeck
Mr. Zdeeck (neregistrovaný) 62.40.76.---
22. 1. 2009 20:24 Nový

antimonopolní právo (či zneuživání dominantního postavení, vyberte si)

celé vlákno

[14] antimonopolní právo (či zneuživání dominantního postavení, vyberte si) mají i ty nejpravicovější ekonomiky. Nadávat tady do levičáků je totálně mimo. Důvody, proč tomu tak je, najdete v každé slušnější knize o mikroekonomii.

[15] poněkud zvrácenější mi připadá zapomínat na historii a nechat to někomu projít. Pokud soud/komise M$ skřípne, ať už z jakéhokoli (legálního) důvodu, je to pro mne, jakožto zákazníka, jenom dobře.

Uvědomte si, proboha, že M$ díky dominantnímu postavení na poli OS získal dominantní postavení v oblasti prohlížečů (což je právě ono zneužití dominantního postavení). Žádná "browserská" firma mu nemohla konkurovat prostě proto, protože žádná neměla 98% desktopového trhu, o stejných startovních podmínkách tedy nelze mluvit.

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
22. 1. 2009 20:43 Nový

Antimonopolní předpisy nikdo nezpochybňuje

celé vlákno

[16] Antimonopolní předpisy nikdo nezpochybňuje. Pouze způsob jeho využití. Firefox jasně prokázal, že zhoubný monopol v oblasti internetových prohlížečů není. Konkurence, pokud je dobrá, prostor má. Tomu se neříká monopol a proto není nutný silový zásah. To je tradiční role silného hráče na trhu, který je v každé oblasti.

Mr. Zdeeck
Mr. Zdeeck (neregistrovaný) 193.179.187.---
22. 1. 2009 20:54 Nový

Ehm, poněkud zapomínáte

celé vlákno

[17] Ehm, poněkud zapomínáte, že Firefox se ujal kvůli jinému tržnímu modelu (či spíše netržnímu, ale komunitnímu). Bez něho by neměl (jako komerční firma) žádnou šanci. To ostatně dokazuje i M$ ve svých Halloween letters, kde doslova uvádí, že jedině komunitní model vývoje je pro něj skutečnou hrozbou, protože nemůže být z principu ekonomicky (a ne technologicky) rozložen. Takže ano, získali jsme zpět konkurenční prostředí, až se implementoval zcela nekapitalistický (někdo by možná řekl i komunistický) model. Poněkud paradoxní, nemyslíte?

Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
22. 1. 2009 22:14 Nový

No a?

celé vlákno

[18] No a? Firefox našel funkční byznys model, koncepci prohlížeče i marketingovou strategii. Zabrala. To není komunismus, to je krása podnikání. Komunismus je, když se neschopná konkurence rozpláče a stát té schopnější na krk. Ale nechme toho. Očividně máme každý jiné vidění světa ...

abc
abc (neregistrovaný) 147.251.209.---
23. 1. 2009 9:18 Nový

Máš dost blbé vidění světa

celé vlákno
Jiří Macich ml.
Jiří Macich ml. (neregistrovaný) 85.70.206.---
23. 1. 2009 15:16 Nový

Že s něčím nesouhlasíš, neznamená, že je to blbé

celé vlákno

[20] Že s něčím nesouhlasíš, neznamená, že je to blbé. A Petře, příště seber odvahu a alespoň se podepiš, když už máš potřebu někomu říkat, že má blbé vidění světa ;-)

Bronislav Klučka
Bronislav Klučka (neregistrovaný) 94.112.125.---
26. 1. 2009 15:06 Nový

Pane Macichu, obávám se, že diskuze k Vašemu článku přesně ukazuje

celé vlákno

Pane Macichu, obávám se, že diskuze k Vašemu článku přesně ukazuje, jaký je náhled lidí na SW produkty: "Něco se mi libí a používám to = vše kolem toho, firma, komunita, licence, cokoliv je božské." Až to zavání softwarovým fundamentalizmem.
Ja jsem vyhradním uživatelem Opery, MSIE (a FF, Safari, Chrome apod.) pouštím jenom kvůli testování stránek, ale s názorem Opera Software (OS) dost nesouhlasím. Konkurenční prostředí tu prostě je. A jak sám píšete, samotný FF to ukázal.
Jenže je to módní kopnout si do MS. A od OS mi přijde dost sprosté odvolávat se na právně nevymahatelné standardy "nějaké" organizace.

A pro všechny spílače na adresu standardů. MS implementoval svůj box model dříve, než bylo vydáno doporučení W3C. Navíc návrh původně korespondoval s tím, co měo MSIE implementováno.

Ale živit jde dál, do boha včerejška (GOOGLU) se dneska začíná kopat podobně, jako do MS... jojo, úspěch se neodpouští a závist je věčná.

BK

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem