Nějčastější omyly v řízení času

Přesýpací hodiny

Všichni máme čas, který můžeme prožít a nebo promrhat. Rozhodnutí co s ním uděláme je jen na nás, ale co jednou uplyne, zmizí navždy. To jsou slova Bruce Lee, legendárního představitele asijských bojových umění a zakladatele stylu JetKuneDo.

Jak něco dokázat a neumět řídit sám sebe? Dost těžko. Tak se člověk dopracuje jen k desítkám slibů, které neustále odkládá, posuvá a nikdy jich není schopen dostát. Efektivní time management občas bývá vydáván v podobě rozsáhlých knih, které z něho dělají velkou vědu. Ve skutečnosti v jednoduchosti je síla.

Pokud chcete opravdu řídit svůj čas, tak si stanovte několik jednoduchých pravidel a ty prostě dodržujte.

Má zkušenost je, že snažit se o cokoliv víc je ve skutečnosti už samo o sobě příčinou neúspěchu. Obdobnou zkušenost mám třeba z projektového řízení. Pokud přípravy jsou dlouhé, v řádech měsíců a není to odůvodněno např. opravdu vysokou složitostí strategie vedoucí k cíli, pak je něco špatně.

Jak tedy s časem? Nejvíc se mi libilo 5 nejčastějších omylů v plánování času z nichž můžete snadno vyjít při přemýšlení jak něco dokázat a nechytit se do vlastní pasti. Ideově vycházím z myšlenek Donalda Wetmora.

První co si člověk musí uvědomit je, že Time Management není o tom dělat věci „tvrději“, ale chytřeji! Je spousta lidi, kteří jsou šikovní, pracovití, nadšení, ale díky tomu, že si neumí věci kolem sebe zorganizovat nikdy ničeho nedosáhnou. Jen slibů, které se s nimi pak vlečou měsíce až se sami dostanou blízko stavu duševního zhroucení.

Člověka, který neumí řídit svůj čas poznáte poměrně snadno. Neustále nic nestíhá, nemá čas, termíny jsou posuvány a stežuje si na neúměrné množství rutiny, kterou musí dělat. Pokud se to děje týden nebo dva, je to normální. Po pár měsících je ale vhodný čas zastavit se a říct si dost – takhle to dál nepůjde.

Je možná paradoxní, že člověk, který neumířídit svůj čas se nejsnáze stane workoholikem a dokonce po určitou dobu může vyvolávat pocity obdivu jak tvrdě a dlouze je schopen pracovat. Trochu jiná situce nastane když přijde na výsledky. Pak se ukáže, že jich mnoho není, ale na druhou stranu není mnohdy težké protiargumentovat obrovským množstvím hodin vykonané práce …

Tak nějak začíná cesta do pekel. A zde je oněch 5 slíbených omylů v plánování času od Donalda Wetmora:

  1. Začít den bez jasného plánu. Nemáteli plán, hrozí velké nebezpečí, že se utopíte v rutinně, které je vždy dost. Pokud máte na starosti oddělení firmy, může to vést až k neúměrnému růstu vašich podřízených. Zkuste se občas podívat do jiné obdobné firmy zdali stejnou práci jako vy dělá také tolik lidí…
  2. Nevyrovnanost v osobním životě. Ve skutečnosti není osobní život a pracovní, ale jen jeden. A ten stojí na sedmi oblastech: Zdraví, Rodina, Rozum, Finance, sociální vztahy, profesionálno a duchovno. Vyrovnanost mezi nimi vám dává sílu a energii. Dát přednost práci před rodinou je stejně špatná cesta jako financím před prací. Všiml jsem si, že hodně lidi se snaží potlačovat nnevědomky některé z těchto oblastí neb v nich cítí problémy s nimiž se nejsou schopni vyrovnat. Pokud se některé z tech oblastí opatrně vyhýbáte, popřemýšlejte proč? Co je za tím …
  3. Smětiště na stole jako životní styl? Neustálým hledáním věci moc času nezískáte. Spíše naopak. Zde bych měl jednu soukromou radu. Hodně věci nejlépe zarchivujete tak, že je prostě rovnou vyhodíte. Podívejte se na stůl před sebe a zeptejte se sami sebe kolik z toho může být v zásadě bez obav již dávno v koši…
  4. Pracovat je možné i na úkor spánku. Pokud každý den budete spát 5 hodin a po nocích dohánět co jsste nedohnali přes den, nebude výsledkem to co očekáváte, ale vaše setrvalá únava. Tím, že věnujete třeba práci více času můžete dosáhnout paradoxně horších výsledků než když se jí venujete plni energie a schopni se soustředit.
  5. Přestávka na oběd není čas určený k práci. Pokud na oběd nejdete protože „nemáte čas“, promarnili jste příležitost jak dobít své baterky. Stejně tak nepravidelné chození-nechození postupně jen rozhodí váš metabolismus a ovlivní oblast zdraví a jejím prostřednictvím dal­ší.

A ještě jedna poznámka veledůležitá pro řízení času. Jsou věci velice důležité, méně důležité, nedlůežité a ne nezbytně potřebné. Dle toho k nim přistupujte. 1000 dokončených ne nezbytně potřebných věcí je špatná zpráva v případě, že není dokončena jen jedna důležitá.

multimotyl
multimotyl (neregistrovaný)
2. 4. 2006 13:55 Nový

Díky, tohle je článek přímo pro mě

Díky, tohle je článek přímo pro mě. Tisknu a vyvěšuju na nástěnku!!!!

Honza Bláha
Honza Bláha (neregistrovaný)
2. 4. 2006 14:19 Nový

Fajn článek, jen bych prosil opravit chybku "dobýt své baterky" :)

Fajn článek, jen bych prosil opravit chybku "dobýt své baterky" :)

Pavel Prostřední
Pavel Prostřední (neregistrovaný)
2. 4. 2006 15:28 Nový

Děkuji za zajímavý článek

Děkuji za zajímavý článek. Jdu si jej vytisknout.

running
running (neregistrovaný)
2. 4. 2006 15:36 Nový

ksakru, jsem typicky špatný případ

ksakru, jsem typicky špatný případ, pořád něco dělám a nedělám vlastně vubec nic ...no nic

Filosof
Filosof (neregistrovaný)
2. 4. 2006 16:51 Nový

A sakra

A sakra.. čas se sebou začít něco dělat..

Jan Nehasil
Jan Nehasil (neregistrovaný)
2. 4. 2006 17:20 Nový

Petře je to fakt dobrý článek

Petře je to fakt dobrý článek. Chvílemi se v něm poznávám:o) A jak si na tom ty osobně?

Petr Šnajdr
Petr Šnajdr (neregistrovaný)
2. 4. 2006 17:31 Nový

To víš Honzo, pořád je co zlepšovat :-)

[6] To víš Honzo, pořád je co zlepšovat :-).

Libor
Libor (neregistrovaný)
2. 4. 2006 18:14 Nový

Největší problém mám s bodem 3

Největší problém mám s bodem 3. Pořádek na stole se mi pořád nějak nedaří, i když se fakt snažím :( .

Martin
Martin (neregistrovaný)
2. 4. 2006 19:44 Nový

Doporučení číslo 3 se objevuje často, ale nevěřím mu

Doporučení číslo 3 se objevuje často, ale nevěřím mu - ale nejspíš to bude závislé na stylu práce.
Věci, které se často používají by měly být nahoře, aby se daly snadno najít. Nevýhodou takového systému ale je, že občas najít nějakou starší věc trvá déle. Ale z dlouhodobého hlediska to musí být výhodnější.

Ales Miklik
Ales Miklik (neregistrovaný)
2. 4. 2006 21:03 Nový

Pravidlo o poradku na stole bych dnes mozna "zmodernizoval" do

Pravidlo o poradku na stole bych dnes mozna "zmodernizoval" do poradku na plose pocitace, pripadne rovnou do poradku v postovnim klientovi (ci jine aplikaci, kde si shromazdujete ukoly). Smysl pravdla i vetsiny souvisejicich okolnosti tim myslim zustane zachovana :)

Petr
Petr (neregistrovaný)
3. 4. 2006 0:46 Nový

Osobně mohu doporučit ještě jednu hrozně důležitou vec

Osobně mohu doporučit ještě jednu hrozně důležitou vec - uvedomit si co vlastne máte delat. Nejlepsi je napsat si na papir treba na mesic dopredu po dnech co vas dnes ceka. Priznam se, ze jsem to delal na vejsce i v praci a je to hrozne uklidnujici si kazdy den odskrtnout rozvrhnutý úkol :)

Michal Kára
Michal Kára (neregistrovaný)
3. 4. 2006 8:43 Nový

Ad "Začít den bez jasného plánu." - pamatujte stare vojenske pravidlo

Ad "Začít den bez jasného plánu." - pamatujte stare vojenske pravidlo, ze zadny plan neprezije prvni stret s nepritelem ;-)

Ondra Nekola
Ondra Nekola (neregistrovaný)
3. 4. 2006 13:00 Nový

Mé sympatie si získala poměrně jednoduchá metodologie "Getting things

Mé sympatie si získala poměrně jednoduchá metodologie "Getting things done". Obzvlášť snaha vykopat nepodstatné detaily do jednoduchého a <em>spolehlivé­ho</em> systému mimo ní. A je jedno, zda to má být PDA, papírový diář nebo asistentka.

Ondra Nekola
Ondra Nekola (neregistrovaný)
3. 4. 2006 13:01 Nový

15: Tak je to špatný plán. Dobrý plán předpokládá běžné problémy

15: Tak je to špatný plán. Dobrý plán předpokládá běžné problémy a umožní ti se s nimi nějak vyrovnat. Dává ti dost prostoru a volnosti pro improvizaci.

Rado
Rado (neregistrovaný)
3. 4. 2006 15:58 Nový

Vynikající článek!

Vynikající článek!
Ale neměl by být omyl č. 5 - Přestávka na oběd není čas určený k práci - formulován naopak? Že Přestávka na oběd JE čas určený k práci? Jinak mi to jako omyl nepříjde...;-)

Ladis
Ladis (neregistrovaný)
7. 4. 2006 6:47 Nový

Velmi přesný článek, až budu psát autobiografii, mám první stranu :-)

Velmi přesný článek, až budu psát autobiografii, mám první stranu :-)
Díky moc za článek.

Katka
Katka (neregistrovaný)
1. 5. 2006 11:10 Nový

Taktéž se připojuji s pochvalou, ale mám i otázku

Taktéž se připojuji s pochvalou, ale mám i otázku: s efektivním plánováním svého času se potýkám už několik let a vždycky to vydržím s diářem tak měsíc - pak spadnu tam, kde jsem byla. Navíc s diářem hrozí riziko, že do něj píšu spoustu úkolů - naprosto zbytečně. Jak vytrvat? Snad nejsem beznadějný případ.

Ondra Nekola
Ondra Nekola (neregistrovaný)
4. 5. 2006 10:23 Nový

Ja bych zkusil nejakou metodologii

Ja bych zkusil nejakou metodologii, ktera se zabyva problemme dusledne - trebas Getting things done. Ale potykam se taky ;)

Mirek Koula
Mirek Koula (neregistrovaný)
22. 5. 2006 16:00 Nový

No jeden z pěkných článků

No jeden z pěkných článků, kterénás nutí se více zamyslet sami nad sebou...

Já jsem si mimochodem vzpoměl na Básníky a Svěrákovu koncepci pracovního stolu :-D A také na sloupek Miloše Čermáka v jednom z posledních Reflexů o Google Calendar...

Já už několik let bojuji s diáři, píšu si důležité věci na papírek, porušuji mnoho jmenovaných bodů, ale tak nějak vidím, že se pomalinku, ale zlepšuju... Podle mě to je to boj na dlouhou dobu, neb změnit sama sebe je nejtěžší...

Honza
Honza (neregistrovaný)
26. 9. 2006 22:44 Nový

Právě jsem narazil na tento článek a musím říct

Právě jsem narazil na tento článek a musím říct, že nejvíc se budu muset zamyslet nad prvním omylem: Začít den bez jasného plánu. Tady bych mohl ledacos změnit k lepšímu. Děkuji za pěkný článek.

rooticzek
rooticzek (neregistrovaný)
6. 3. 2007 3:37 Nový

no je neco pred 4, asi bych si z tohoto clanku mel neco vzit

no je neco pred 4, asi bych si z tohoto clanku mel neco vzit. skvely clanek, diky

Adam
Adam (neregistrovaný)
29. 4. 2007 23:43 Nový

tyy jo - fakt celej ja - tisknu a zacinam se tim ridit!

tyy jo - fakt celej ja - tisknu a zacinam se tim ridit! diky

Vašek
Vašek (neregistrovaný)
6. 6. 2007 7:15 Nový

K tomu duchovnu je na posledním místě

K tomu duchovnu je na posledním místě - dal jsem ho hned na začátek seznamu a hlavně v životě a ejhle zjišťuji, že Stvořitel je nejlepší organizátor času, dokonce rozumí mému oboru lépe než mí učitelé dohromady a ví si se vším rady hmmm AKORÁT NENÍ TAK RYCHLÝ JAK CHCI JÁ JÁ JÁ já já j,,,,,.......už mi to nevadí.

Free MySpace multiplayer Flash games
Free MySpace multiplayer Flash games (neregistrovaný)
3. 4. 2008 20:40 Nový

A co metoda 43

A co metoda 43 Folders?