Yahoo! kupuje del.icio.us

Dlouho očekávaný prodej záložkové služby del.icio.us je na světě. Přestože se již delší dobu spekulovalo o kde kom, včetně Googlu, raduje se nakonec Yahoo!. Po Flickru a blo.gs je to pro něj další nákup spojený s komunitou a tagováním.

Zdá se, že se Yahoo! snaží jít v konkurenci s Googlem a MSN (respektive Windows Live) vlastní cestou. Google s Micrisoftem soupeří v každém segmentu a pokaždé, když jeden z rivalů přijde s něčím novým, ozve se ten druhý, že právě tuto službu již dlouhou dobu vyjíjí a určitě bude lepší než cokoliv jiného. Yahoo! namísto toho sází na komunitu, tagy a sdílení.

O del.icio.us se hovoří již dlouho, ale až kvůli této akvizici jsem se dostal k tomu podívat se, co je na této službě tak úžasného. Začal jsem pohledem do Alexy, podle té je del.ico.us 1568. nejnavště­vovanější web na světě. Přestože číslům Alexy příliš nevěřím – vzorek lidí s Alexa toolbar nebude shodný se vzorkem průměrného internetového uživatele – zajímavý je graf vývoje návštěvnosti. Pokud se mu dá věřit, del.icio.us jen za poslední 2 měsíce svou návštěvnost více než ztrojnásobilo.


O co se tedy vlastně jedná? Mottem del.icio.us by mohlo být „Taguj, ulož, sdílej“. Narozdíl od Flickru, který je založen na stejném principu, na del.icio.us nesdílíte fotky, ale záložky. Po registraci můžete přímo ze svého uživatelského účtu přidávat oblíbené stránky, což však není příliš pohodlné. Daleko lepší je stáhnout si bookmarklet do svého Firefoxu, který Vám do prohlížeče přidá tlačítko pro zobrazení uložených záložek a přidání nové. V betaverze dokonce existuje na Firefoxu založený prohlížeč Flock, který se pokouší tuto a další komunitní služby integrovat.

Přidání záložky je jednoduché – stačí jen vyplnit formulář s URL, popisem (titulkem), poznámkou a tagy (štítky/značky). Záložka se uloží na Vaši stránku del.icio.us/přez­dívka, kde můžete se záložkami dále pracovat. Například je můžete prohledávat fulltextově i podle tagů, nechat se je vypsat podle frekvence použití či jako „tag cloud“.


Až potud není na služby nic moc zvláštního. Důležitý je ale komunitní prvek této služby. Kdokoliv, včetně neregistrovaných lidí, si může Vaše záložky prohlížet. Kromě obyčejné správy osobních záložek tak del.icio.us plní také funkci kategorizace internetových odkazů a mohl by také být velmi užitečným pro klasické vyhledávání informací. Přestože i takovýto systém může podlehnout spamování odkazy, mohl by se stát výrazným nástrojem v boji proti SEO spamu – stránky, často ukožené do záložek, budou asi také kvalitní a lidmi oblíbené.

Tím se dostává k tomu, co si vlastně Yahoo! může od svého nákupu slibovat. Zatím se píše jen o finanční a technické podpoře pro rozvoj a možná využití technologie v komunitních službách Yahoo!. Já bych však hlavní smysl nákupu viděl ve vyhledávání. Stejně jako Google, který přišel s vlastní podobou personalizovaného vyhledávání spojeného se záložkami, Yahoo! se pravděpodobně učí, jak tagování využít ve zlepšování relevance svého vyhledávání.


Mne osobně del.icio.us z pohledu uživatele příliš nenadchlo. Záložky si chci ukládat přímo v prohlížeči a ve skutečnosti jich nepotřebuji tolik, abych kvůli tomu začal používat takovouto službu. Přestože komunitní funkce a tagování určitě jednou přinesou zvrat v mnoha oblastech, zatím je jejich význam nejasný. Bude zajímavé, jak vývoj Yahoo! zareagují jeho konkurenti. Jelikož vytvořit podobnou služby jistě není nic obtížného, smysl nákupu lze vidět především v získání tagující komunity.

Na závěr přidám odkaz na předchozí články, které neodolaly plodnosti skejtacky a během půl hodiny nenávratně zmizely, zatapetovány Ruslanou.
Zde jsou: Google Transit a Windows Live Local spuštěn.



Zdroje:
http://blog.se­archenginewat­ch.com/blog/05­1209–143401

http://www.yse­archblog.com/ar­chives/000223­.html

rony
rony (neregistrovaný)
11. 12. 2005 0:01 Nový

zaujimavost delicious je v pokryti funkciami

zaujimavost delicious je v pokryti funkciami, ja napriklad delicious pouzivam na "nekomentovene" odkazy, ktore potom zobrazujem na svojich strankach - prednostou je rychlost akou mozem zalozky "publikovat", ziadne komplikovane pisanie, zavolam povel v menu prehliadaca, dopisem "tag" a je to tam.
Podobnu "silu" ma okrem delicious uz iba spominany Flickr a nespomenuty Last.fm (Audioscrobbler).
Vratim sa k delicious: pred rokmi som sa ich uplne zbavil (kazde preinstalovanie muselo riesit ich stratu) a postupom casu som nedokazal ich akokolvek zmysluplne organizovat a vlastne to bolo zbytocne, kedze vela z nich prestalo fungovat (neplatne odkazy) a suflikovanie v podzlozkach sa v kazdom prehliadaci deje velmi komplikovane.
A kedze aj simultanne pracujem s viac pocitacmi, tak mi prislo najlepsie mat zalozky na webe, co som nakoniec pred rokmi riesil exportom zaloziek na webovu stranku.
delicious je jedna z velmi uzitocnych sluzieb, pretoze mozem pri spominani "kde som to videl" odkazat cloveka, ktory sa ma na nieco pyta do mojich zaloziek ;-) nech hlada take alebo onake slova.
Mimochodom, delicious sa z Firefoxu da ovladat prijemnejsie originalnym rozsirenim, netreba to riesit bookmarkletom.

jilm
jilm (neregistrovaný)
11. 12. 2005 0:53 Nový

Omlouvám se, zaměnil jsem bookmarklet za rozšíření

Omlouvám se, zaměnil jsem bookmarklet za rozšíření. del.icio.us nabízí samozřejmě oboje, protože mě ale ta služba nijak více nezaujala, rozšíření jsem si nestahoval.

Mně se zdá, že sdílení záložek je pro lidi, kteří mají potěšení kategorizovat každý článek, co si přečtou. Já používám ve Firefoxu maximálně 20 pravidelně používaných záložek. Kromě toho si ještě do zvláštní složky ukládám tipy na stránky, které chci časem podrobněji projít. A to je vše, nepotřebuji si pamatovat, kde jsem kdy četl který článek - jen málo stránek člověk potřebuje číst podruhé a přitom je není schope najít. "Záložkování" je imho jen ztráta času.

Ale nechci svůj názor nikomu vnucovat, uvidíme, jak budou záložky vypadat za rok, za dva - jestli je to jen vlna, nebo trvalá věc.