Proboha ať Google to YouTube nekupuje!

Internetovými i tradičními médii koluje fáma, že je Google v jisté fázi jednání s YouTube o odkoupení této služby. První s touto zprávou přišel TechCrunch, což mě zanechávalo v klidu. TechCrunch je dobrý zdroj, pokud vás zajímají nové x.0 služby, spíše jako rozcestník než zdroj kvalitních informací. Objevuje se na něm také řada nesmyslů, takže mě nějaký dohad bez zdroje a dokonce bez velké víry autora v jeho správnost nemohl znervóznit.

Jenže u TechCrunch to nezůstalo. Jen pár hodin poté stejnou zprávu s jiným zdrojem uveřejnil i v mých očích důvěryhodnější The Wall Street Journal (neodkazuji, článek je určen jen platícím čtenářům). Ten navíc potvrdil i stejnou cenu, kterou publikoval TechCrunch – 1,6 miliardy dolarů.

Pane bože! Lavina se spustila a dnes o tomto obchodě píší všichni a jako o hotové věci. Žádná dementování, naopak více detailů. Na blogu The New York Times (mimochodem zajímavá metoda, jak se očistit od falešné spekulace – vždyť to byl blog, na ty přece přísná pravidla korektnosti neplatí) se píše o jakýchsi informacích od zainteresovaných osob, kteří dohodu vidí téměř uzavřenou. Oficiálně oznámena by prý mohla být již dnes odpoledne (nějakého amerického času). Zbývá jiskřička naděje, že celý tento rámus je vyvoláván pouhou snahou novinářů o něco nepřijít.

A rouhám se potřetí – Ježiši Kriste nedopusť to! Přestože na YouTube běháš v bederní roušce, udělej dobrý skutek a zabraň tomuto obchodu!

Tím nejlepším, co by Google s YouTube mohl udělat, je vzít jeho videa, přenést je na Google Video a YouTube zavřít. Jenže za takovou věc nikdo 35 miliard korun nezaplatí. Nepravděpodobné je také dlouhodobé provozování paralelních dvou videohostingů. Každopádně by tedy tato akvizice nějak postihla Google Video a to negativně. Byť Search Engine Journal s tím nesouhlasí.

Google Video je dobrá služba. V rámci možností. Byla by dokonce ještě lepší, kdyby se nesnažila soutěžit s YouTube a nepřebírala všechny ty hlouposti. Přesto se však Googlu daří udržovat ji celkem příjemnou a šikovnou. Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má Google Video podstatně blíže než YouTube. Videa jsou na něm středem pozornosti, ostatní funkce jsou jen doplňkem, který má divákům spestřit sledování. Na YouTube je video malinkatým čtverečkem hozeným mezi mraky dalších odkazů, reklam, funkcí, vychytávek. Kašlu na štítky, na kanály, na hvězdičky a na sdílení! Chci sledovat video a to v co největší kvalitě a rozměru, jak je jen možné. Google Video mu poskytuje maximální plochu monitoru, přestože zatím nemá takovou kvalitu jako na DivX Stage 6.

Již jsem zde rozebíral, co videohostingům chybí k titulu televize 3.0 a dobytí televizních obrazovek a přenosných zařízení, co potřebují, aby porazily dnešní omezené televize. Googlu stačí čtyři věci – zvýšit kvalitu videí (lze, DivX to dokazuje), najít způsob, jak videa zpeněžit a přilákat tak k sobě velké producenty kvalitního obsahu (lze, Google již s videoreklamou experimentuje a není důvod, proč by měla být méně efektivní než dnešní televizní, ba naopak) a konečně vytvořit „inteligentní pořadač“, který by lidem dokázal automaticky naservírovat obsah podle jejich vkusu a nálady (ještě nemá nikdo, ale rozhodně se nejedná o nic komplikovanějšího než jsou třeba vyhledávací algoritmy) a konečně nacpat se do obýváku (což udělá, pokud skutečně dojde ke spolupráci s Applem s využitím iTV).

To jsou úkoly, které Google má. Pokud bude po této cestě kráčet, nestojí mu žádný komunitní web 2.0 plný domácího videa a kradeného obsahu v cestě. Koupě YouTube by znamenala uvázat si na nohu dělovou kouli. Možnosti jeho integrace jsou následující:

  1. YouTube zůstane, jak je, Google Video bude utlumeno či jako videohosting úplně zrušeno a stane se z něj pouze univerzální vyhledávač videa na Internetu, který bude těžit z partnerství s YouTube. Tato možnost by byla ještě docela příjemná, nabízela by totiž možnost zachování uživatelského rozhraní Google Videa.
  2. YouTube a Google Video splynou a zůstane silnější značka YouTube. Aby komunita jeho uživatelů neutekla, zůstane většina při starém, asi zmizí reklamy, ale jinak se nic zásadního nezmění. Časem by se snad mohly některé vlastnosti Google Videa postupně probojovat do designu YouTube, ale rozhodně jen velmi opatrně.
  3. YouTube a Google Video splynou, zůstane logická značka Google Video. Design služby bude v jistém smyslu vycházet ze současné verze, ale bude doplněn o všechny potřebné funkce z YouTube, aby jeho uživatelé nepociťovali velké nepohodlí, velkou revoluci. Toho se bojím nejvíc, protože to vypadá dosti pravděpodobně. Google už zkopírovat rozhraní YouTube testoval, takže taková možnost je zcela reálná. Nevím, jestli to je jen cesta k většinovému uživateli a jestli je většinový uživatel skutečně masochista, který preferuje rozhraní s horší použitelností, ale poslední kompletní předělání Google Readeru mě v mých obavách utvrzuje – jakoby v nové vlně přestávala být „jednoduchost“ hlavním mottem. Ve své přednášce, kterou jsem zde již také inzeroval, Barry Schwartz tvrdí, že lidé obecně touží po více funkcích, po větším výběru, ale pak jsou šťastnější s omezenou nabídkou. Snad se tím Google bude řídit a případ Google Readeru je jen exces. Ještě by mohlo dojít k předělání Gmailu do podoby Yahoo! Mailu a hrůza by byla dokonána. Ale to jsem odbočil.

Ať se tato spekulace ukáže být pouze spekulací. Ať do YouTube utopí peníze třeba Yahoo!, nebo Disney, nebo Time Warner. Ať si Google uchová své směřování a místo kupování komunity producentů nekvalitního obsahu se radši soustředí na další inovace. Ať také nepropadá web 2.0 bublině a neztrácí iniciativu směrem k budoucnosti.

Aktualizace: Google YouTube skutečně koupil.

Radim Smička
Radim Smička (neregistrovaný)
9. 10. 2006 20:14 Nový

Problém je, že YouTube je zrovna teď strašně In

Problém je, že YouTube je zrovna teď strašně In. Takže věřím tomu, že i když je to finančně nesmyslná operace, tak v rámci toho aby uživatelé vnímali Google jako firmu co je také In (a to dokonce jako nejvíce In firmu) tak tu blbinu fakt koupí :-(

Milan Kryl
Milan Kryl (neregistrovaný)
9. 10. 2006 20:47 Nový

Bohužel nevím, kde jsem na to dneska narazil

Bohužel nevím, kde jsem na to dneska narazil, ale taky zajímavý postřeh byl i spolupráce Google a YouTube ohledne kontextové reklamy.

Taková smlouva pro výhradní poskytování reklamního systému by za nějakou tu korunu Google stála. :) Nemusel by YouTube rovnou koupit.

Uvidíme...

MzK
MzK (neregistrovaný)
9. 10. 2006 20:59 Nový

Fuj monopol

Fuj monopol.

Hds
Hds (neregistrovaný)
9. 10. 2006 21:39 Nový

Každopádně autoři/majitelé YouTube jsou asi za vodou tak jako tak :-)

Každopádně autoři/majitelé YouTube jsou asi za vodou tak jako tak :-)

M jako Molitan
M jako Molitan (neregistrovaný)
9. 10. 2006 21:59 Nový

| Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má

| Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má
| Google Video podstatně blíže než YouTube. Videa
| jsou na něm středem pozornosti ... Kašlu na štítky,
| na kanály, na hvězdičky a na sdílení!

Jenze my se nicemu takovemu neblizime a nemame o to zajem, takze YouTube zustava lepsi prave proto, ze ma vsechny ty "blbosti" okolo. Tenhle prispevek ma asi tak stejnou myslenkovou hodnotu jako veta "Mam rad BMW, to nejlepsi, co by mohlo udelat, je koupit Porsche a prevzit vsechny rady aut." Akorat je k tomu pouzito zbytecne (zblitecne) moc slov.

jilm
jilm (neregistrovaný)
9. 10. 2006 22:10 Nový

O co přesně z toho

[5] O co přesně z toho, co jsem si onálepkoval jako televize 3.0 nemáš zájem? O kvalitnější rozlišení videí? O dostupnosti profesionálního obsahu nejen tehdy, kdy ti ho někdo natlačí na obrazovku, ale kdykoliv o něj budeš mít zájem a zadarmo, za reklamu? O možnost sledovat videa v obýváku s rodinou, kamarády, společně? O auotmatický pořadač, který ti pomůže získat přesně to, co chceš, bez proklikávání a vyhledávání?

Můžeš mít pravdu, neberu ti Tvůj názor. Ale myslet si, že YouTube představu tu správnou a finální podobu videa online mi připadá být trochu bez fantazie.

rony
rony (neregistrovaný)
9. 10. 2006 22:40 Nový

co by som ja ako majitel MojaTruba urobil?

co by som ja ako majitel MojaTruba urobil? Pustil by som informaciu, ze by to snad odomna mohol aj ten Ferosoft kupit.

Kryšna
Kryšna (neregistrovaný)
9. 10. 2006 23:06 Nový

Youtube je je ted opravdu "In" Ale mi strasne vadi NULOVA kvalita

Youtube je je ted opravdu "In" Ale mi strasne vadi NULOVA kvalita Videi, nejvice me bavi zabavne videa z youtube, ale radsi vzdy zavitam na google video.. ;-) da se na to lipe koukat .:)

Jinak to ceho se nejvice desim bybylo predelani Gmailu, pouzivam gmail halvne kvuli jeho jednoduchemu ale privetiveho vzhledu, rychly...

VfB
VfB (neregistrovaný)
10. 10. 2006 12:05 Nový

no co se týče jednoduchosti, tak když sleduji velký úspěch MySpace(s)

no co se týče jednoduchosti, tak když sleduji velký úspěch MySpace(s) tak to vypadá, že uživatelé chtějí šeredný přeplácaný web s nesrozumitelnou navigací a spoustou zbytečných funkcí

Kryšna
Kryšna (neregistrovaný)
10. 10. 2006 13:50 Nový

Je tomu bohuzel tak

Je tomu bohuzel tak.. :( Ale myspace nepuzivam, podle me je urceno jenom masam lidi kteri zacinaji s internetem. :(

M jako Molitan
M jako Molitan (neregistrovaný)
10. 10. 2006 17:54 Nový

| O co přesně ... nemáš zájem? O kvalitnější rozlišení

| O co přesně ... nemáš zájem? O kvalitnější rozlišení
| videí? O dostupnosti profesionálního obsahu nejen
| tehdy, kdy ti ho někdo natlačí na obrazovku, ale
| kdykoliv o něj budeš mít zájem a zadarmo

Jsou to skutecne hezke veci.

Jina hezka vec je ale litani nadzvukovou rychlosti. Jenze ja taky nevycitam tramvajim, ze neumi litat nadzvukovou rychlosti. Proste Youtube je komunitni web, kde jsou dulezite nalepky, komentare, hodnoceni a to, ze je video nekde ve ctverecku nebo ze nema super kvalitu je suma fuk.

Na technickych aspektech zkratka nesejde. Web 2.0 znamena, ze jen 2.0% kvality toho webu je urceno jeho technickymi aspekty. Zbylych 98.0% je dano tim, jaka je tam komunita.

Kazdopadne vysoka kvalita obrazu zadnou velkou cast uzivatelu k prechodu na neco jineho nepresvedci, protoze to zkratka neni tak zadana vec, bez ohledu na to, kolik pozitivne znejicich privlastku k tomu kdo pripoji.

M jako Molitan
M jako Molitan (neregistrovaný)
10. 10. 2006 17:55 Nový

Samozrejme to trosku znervozuje tvurce webu

Samozrejme to trosku znervozuje tvurce webu, protoze to v dusledku znamena, ze je celkem ukradene, jak dobry 2.0 web vytvorite - rozhodujici bude, jaka komunita se k nemu zrovna nahodou nabali.

jilm
jilm (neregistrovaný)
10. 10. 2006 18:01 Nový

Za pravdu nám dá budoucnost

[11] Za pravdu nám dá budoucnost. Jsem naprosto přesvědčen, že na YouTube vůbec nejde o komunitu. Zajímavé by jistě bylo podívat se na statistiky přihlášených uživatelů v poměru k celku.

running
running (neregistrovaný)
11. 10. 2006 0:15 Nový

myspace.com se da u nas prirovnat k libimseti.cz nebo lide.cz

myspace.com se da u nas prirovnat k libimseti.cz nebo lide.cz- lidi CHTEJI jasnost, nikoli grafickou cistotu. Vysledoval jsem priblozne toto

1) Server musi mit jednoduchy nazev (my space, you tube, libim se ti, x chat), - to je podle me duvod, proc NEbude marigolduv projekt uspesny - uz ted jsem zapomel adresu.

2) Musi byt JASNE, co je kde - v chatu chat, v blogu blog. Co nejmin michani kategorii do sebe.

3) Vsechno musi byt pristupne jednim kliknutim - chcete blog? klik. Chcete video? Klik. Sdilejte zde! Zalozte si blog zde! Klik. Rychle, nez uzivatel zapomene, co vlastne chtel.

Tyhle 3 veci ma jak myspace, youtube, tak lide. Proto jsou tyhle webiky tolik uspesne.

Přidávat nové názory je zakázáno.