Hlavní navigace

Nesmyslný internetový nacionalismus

31. 8. 2006 16:25 (aktualizováno) David Antoš

Tak už to pomalu vypadá, že se onen předpovídaný soumrak českých portálů blíží. Microsoft lokalizoval svůj nový portál Windows Live do češtiny a dokázal si již dokonce zajistit českou doménu. Google se nakonec rozhoupal a také ji odkoupil (už mu ve světě chybějí jen tři). Možná to tak nyní nevypadá, ale příští rok se začne vše výrazně měnit – dva ze tří velkých světových portálů konečně dokázaly zaostřit na anomální zemi ve středu Evropy a je velmi pravděpodobné, že uspějí.

Kdybych si chtěl zavěštit, řekl bych že za rok touto dobou bude podíl vyhledávání Googlu ještě stále o něco nižší než Seznamu, Centrum i Atlas se posunou směrem k mediálnímu obsahu a původní portálové služby si ponechají jen jako takový přívažek, podobně jako má iDnes Klikni a plánuje freemail. Připadá Vám taková předpověď pozitivní, nebo naopak? Řada lidí by preferovala současný stav, prostě proto, že se tak prý odčerpávají peníze do zahraničí, aniž by se jediný haléř proinvestoval zde. Skutečně je ale pro nás dnešní situace výhodná?

Nacionalismus versus otevřenost
Internet je obchodní odvětví jako každé jiné. Nejjednodušší reakcí na zahrační konkurenci je protekcionismus. Dotujme vlastní společnosti, zaveďme vysoká cla, vytvářejme konkurenční iniciativy dotované státem. Tak svým způsobem postupuje Francie – reakcí na Google má být evropské Quaero, konkurencí Google Earthu GéoPortail – oboje tak či onak financované státem.

Jenže má to smysl? Má smysl podporovat věčné dohánění někoho, podporovat společnosti, které se samy ukázaly nekonkurences­chopné, pomineme-li neefektivitu každého centrálního plánování? V případě otevřeného trhu je jisté, že v řadě segmentech zvítězí „cizí“ společnosti, které prostě mají více peněz, více zaměstnanců, více nápadů a více možností. Zvítězí ti lepší – ostatně přesně tak to dopadlo ve většině odvětví u nás po pádu komunismu. Část původních českých společností prosperuje, část ne, v některých oblastech existují pouze zahraniční firmy, jinde naopak vznikly silné české skupiny, kterým se naopak daří expandovat do zahraničí.

Stejně tak při otevřené evropského textilního průmyslu zanikla spousta textilních společností, ale má nás to mrzet? Má smysl udržovat místní výrobu zboží s nízkou přidanou hodnotou, když jinde to zvládnou levněji? Není lepší soustředit úsilí na něco jiného? Obchod je tak trochu jako Vězňovo dilema – krátkodobě se vyplatí být sobecký, dlouhodobě je však spolupráce a otevřenost výhodná pro všechny. V malém měřítku znamená konkrétní malé ztráty, ve velkém měřítku znamená celkově vyšší efektivitu, která se pak projeví všude. Rozdíl mezi malým a velkým trhem lze velice pěkně ukázat třeba na iTunes či PayPalu. Velký americký jednotný trh je dostatečně zajímavý a jednoduchý, aby zde již celá léta existovaly služby, o kterých se nám zatím jen zdá. iTunes mělo v Evropě zpoždění a spouštělo se země po zemi – český obchod byl plánován na minulé Vánoce, nyní se pomalu blíží další a pořád nic. PayPalu se po dlouhém čekání snad nakonec dočkáme.

Jediným možným argumentem pro protekcionismus je strach z krizí. Pokud by začala válka Spojených států a Francie, mohly by USA dominanci Googlu využít k řadě věcem. Pokud bychom se rozhodli přepadnout Polsko, umřeli bychom hlady vzhledem k závislosti na polské pšenici. Pokud by Evropská unie začala bojkotovat komunistickou Čínu, budou do pár měsíců evropští politici chodit v hadrech. Jenže volný obchod vytváří vzájemnou závislost, ekonomicky propojenému světu se krize nevyplatí, a proto k nim nedochází. Ani znovuzískání Alsaska-Lotrinska by Německu nevynahradilo ty finanční ztráty, které by invaze do Francie způsobila.

To jsem ovšem začal skutečně zeširoka. U nás naštěstí nic takového neexistuje, České vládě se daří utápět peníze daleko obyčejnějšími způsoby a internet si jde zcela svou cestou. Přesto je u nás situace trochu podobná kvůli famóznímu úspěchu Seznamu, který snad nemá ve světě obdoby (rozhodně ne v Evropě, ani v Rusku není domácí hráč tak silný). Ač si za to lidé v Seznamu zaslouží obdiv, je to pro nás prospěšné?

Kopírování
České portály jsou doslova nuceny k bezduchému kopírování. Je to tak, nemá smysl jim to příliš vyčítat. Mají-li svou nabídkou pokrýt veškerý internetový obsah, nemohou investovat do inovací. „No a co?“, nabízí se otázka. Co? Tak třeba to, že se kopie vždy objeví až po originálu. Pravda, tento argument není příliš silný – české portály dokáží vytvořit plagiát čehokoliv za skutečně bleskovou dobu, z měsíce na měsíc.

Dalším záporem je nedokonalost kopií. České ekvivalenty nejen že nejsou schopny být lepší, ale většinou nejsou ani stejně kvalitní. Centru se podařilo zkopírovat Gmailu funkce a Seznamu zase design. Ve výsledku mu ani jedna služba nesahá na paty. Krásný příklad, proč je kopírování slepou uličkou, ukázala ve své prezentaci na Czech SIGHI Jennifer Goveová z Googlu. Schválně se podívejte na tyto bubliny z různých online map:

google-bublina

seznam-bublina

yahoo-bublina

windows-live-bublina

ask-bublina

Co je na těchto bublinách zajímavého? Zajímavá je ta první, Google bublina. Má stín. Díky tomu jakoby vystupuje z mapy, což ji zvýrazní a odliší od obsahu mapy, není utopená mezi ulicemi. Může se to zdát jako maličkost a je to maličkost. Ale pěkně to ukazuje, že při vývoji potřebujete vědět nejen co, ale také proč, jedině pokud máte potenciál o směřování svých služeb skutečně přemýšlet, provádět testy atd., pokud máte vizi, pak mohou být perfektní. České portály jsou místo toho ve vleku aktuální (respektive půl roku staré) módy v zahraničí.

Dalším problémem je neefektivita. Mapy.cz jsou skvělý produkt, skutečně skvělý. Není ale škoda něco takového dělat jen pro Česko? Kolik práce a peněz by vyšlo zbytečně nazmar, kdyby tomu tak bylo všude? Na co vytvářet kopii, když lokalizovat cizí věci je dneska tak snadné? Googlu stačí vyvinout tuto službu jednou, a pak už je potřeba pouze sehnat obsah (mapy) a může docela rychle mabídnout skvělé mapy po celém světě, jistě brzy se tak plnohodnotně stane i v českém případě a jeho investice do Česka bude zlomková v poměru k Seznamu.

A konečně to je omezenost. V malých podmínkách není možné stíhat všechno, portály se tedy zaměřují na klíčové (a ziskové) oblasti. Záhadou pro mě třeba zůstává, proč žádný portál nikdy nepřišel s nějakým kecálkem, vždyť by nemohlo jít o nic složitého. Existuje nezávislý český Jabber server, samotný klient by také nemělo být tak těžké a nákladné vytvořit. Jenže české portály asi v jistou dobu měly prioritu jinde, a pak už byl vlak ujetý. Kvůli tomu Češi zamrzli u ICQ, zoufale špatného kecálka, který už ve světě dávno uhynul. Dalších příkladů je možné najít spousta, řada nápadů web 2.0 bubliny u nás prostě neexistuje, ani těch úspěšných. Sdílení fotek? Nic moc. Sdílení videí? Nic. Služba jako Yahoo! Answers? Na co? Google News? Ano, ale upozaděné protežováním vlastního zpravodajství.

Nepříjemným vedlejším jevem je také to, že pro světové portály nejsme nijak zajímaví. Jsme malý trh, o který nemá smysl zuřivě bojovat. Takže nás prostě ignorují, nebo až do nedávna ignorovaly. Google News je lokalizováno pro Rakousko, Google Video má polskou verzi, AdSense funguje v obou zemích. U nás nic.

Velké myšlenky
Patrick Zandl ve svém článku Dva tisíce marigoldích článků a dárek k desetiletému výročí napsal:

Jestli mne v posledních letech na českém internetu něco mrzí, tak je to jeho zatuchlá strnulost. Buďto jsem něco přehlédl, ale zajímavé projekty, které drží krok se světem, bych spočítal na prstech jedné ruky. Vlnou Web2.0 zůstáváme nedotčení a zpravidla si ji zaměňujeme s pouhým přechodem na XHTML a CSS. Že jde o zcela jiný přístup k informacím, identitě? Postřehl málokdo.

Proč tomu tak je? Protože se vývoj internetu zrychlil tak moc, že už dneska prostě nejde držet krok kopírováním. Nakonec se to stane v každém segmentu, když se začaly šířit mobilní telefony, byly na trhu desítky výrobců. Nyní těch vážných zůstává jen pár a zbytek zanikl nebo svou divizi odprodal. Na internetu se to děje právě nyní, nevěřím, že by jakýkoliv start-up mohl udělat kariéru jako Google. A určitě ne start-up, který by prostě jen kopíroval.

Horší ovšem je, že u nás také prakticky nevznikají žádné revoluční nápady a projekty. A věřím, že je to proto, že spousta chytrých lidí intenzivně pracuje na jediné věci – na kopírování. Dokud to bude českým internetovým společnostem stačit, nic zajímavého tu nevznikne. Přitom jinde v Evropě je to jiné, z Francie pochází NetVibes a WebWag, Skype švédský, Magnoto německé a to jen jmenuji, co mě zrovna napadlo. U nás se ze zajímavých věcí vyvíjí pouze AllPeers a zbytek potenciálu je ztracen v překladu.

Ztráta
A v čem tedy spočívá ta ztráta nás všech? Nechci Seznam obviňovat, že může za údajné nízké používání počítačů u nás. Nicméně je zjevné, že je český internet i jeho přičiněním pozadu. Máme tu zkrátka horší služby a je jich méně. A proč člověk chce služby lepší? Protože mu umožňují lépe dělat jeho práci a obecně všechny aktivity, ke kterým je internet vhodný. A co tedy znamená, když takové služby v Česku nejsou? Že je pomalejší a neschopnější. Má horší možnosti pro svou práci, studium atd. A ve srovnání s rozvinutějšími částmi světa ztrácí a je méně konkurenceschopný. V některých směrech je samozřejmě nepřekonatelnou překážkou jazyková bariéra – česká Wikipedie nikdy nemůže být tak obsažná jako ta anglická. Obrovské množství jiných služeb však lokalizovat lze snadno.

Dominantní postavení českých portálů na českém internetu škodí všem jeho uživatelů a měli bychom si proto přát, aby brzy pominulo.





Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním a si přidejte tento blog do RSS čtečky!
Linkuj | CoJeNového | Jagg
Přidej na Seznam  

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).