Nesmyslný internetový nacionalismus

Tak už to pomalu vypadá, že se onen předpovídaný soumrak českých portálů blíží. Microsoft lokalizoval svůj nový portál Windows Live do češtiny a dokázal si již dokonce zajistit českou doménu. Google se nakonec rozhoupal a také ji odkoupil (už mu ve světě chybějí jen tři). Možná to tak nyní nevypadá, ale příští rok se začne vše výrazně měnit – dva ze tří velkých světových portálů konečně dokázaly zaostřit na anomální zemi ve středu Evropy a je velmi pravděpodobné, že uspějí.

Kdybych si chtěl zavěštit, řekl bych že za rok touto dobou bude podíl vyhledávání Googlu ještě stále o něco nižší než Seznamu, Centrum i Atlas se posunou směrem k mediálnímu obsahu a původní portálové služby si ponechají jen jako takový přívažek, podobně jako má iDnes Klikni a plánuje freemail. Připadá Vám taková předpověď pozitivní, nebo naopak? Řada lidí by preferovala současný stav, prostě proto, že se tak prý odčerpávají peníze do zahraničí, aniž by se jediný haléř proinvestoval zde. Skutečně je ale pro nás dnešní situace výhodná?

Nacionalismus versus otevřenost
Internet je obchodní odvětví jako každé jiné. Nejjednodušší reakcí na zahrační konkurenci je protekcionismus. Dotujme vlastní společnosti, zaveďme vysoká cla, vytvářejme konkurenční iniciativy dotované státem. Tak svým způsobem postupuje Francie – reakcí na Google má být evropské Quaero, konkurencí Google Earthu GéoPortail – oboje tak či onak financované státem.

Jenže má to smysl? Má smysl podporovat věčné dohánění někoho, podporovat společnosti, které se samy ukázaly nekonkurences­chopné, pomineme-li neefektivitu každého centrálního plánování? V případě otevřeného trhu je jisté, že v řadě segmentech zvítězí „cizí“ společnosti, které prostě mají více peněz, více zaměstnanců, více nápadů a více možností. Zvítězí ti lepší – ostatně přesně tak to dopadlo ve většině odvětví u nás po pádu komunismu. Část původních českých společností prosperuje, část ne, v některých oblastech existují pouze zahraniční firmy, jinde naopak vznikly silné české skupiny, kterým se naopak daří expandovat do zahraničí.

Stejně tak při otevřené evropského textilního průmyslu zanikla spousta textilních společností, ale má nás to mrzet? Má smysl udržovat místní výrobu zboží s nízkou přidanou hodnotou, když jinde to zvládnou levněji? Není lepší soustředit úsilí na něco jiného? Obchod je tak trochu jako Vězňovo dilema – krátkodobě se vyplatí být sobecký, dlouhodobě je však spolupráce a otevřenost výhodná pro všechny. V malém měřítku znamená konkrétní malé ztráty, ve velkém měřítku znamená celkově vyšší efektivitu, která se pak projeví všude. Rozdíl mezi malým a velkým trhem lze velice pěkně ukázat třeba na iTunes či PayPalu. Velký americký jednotný trh je dostatečně zajímavý a jednoduchý, aby zde již celá léta existovaly služby, o kterých se nám zatím jen zdá. iTunes mělo v Evropě zpoždění a spouštělo se země po zemi – český obchod byl plánován na minulé Vánoce, nyní se pomalu blíží další a pořád nic. PayPalu se po dlouhém čekání snad nakonec dočkáme.

Jediným možným argumentem pro protekcionismus je strach z krizí. Pokud by začala válka Spojených států a Francie, mohly by USA dominanci Googlu využít k řadě věcem. Pokud bychom se rozhodli přepadnout Polsko, umřeli bychom hlady vzhledem k závislosti na polské pšenici. Pokud by Evropská unie začala bojkotovat komunistickou Čínu, budou do pár měsíců evropští politici chodit v hadrech. Jenže volný obchod vytváří vzájemnou závislost, ekonomicky propojenému světu se krize nevyplatí, a proto k nim nedochází. Ani znovuzískání Alsaska-Lotrinska by Německu nevynahradilo ty finanční ztráty, které by invaze do Francie způsobila.

To jsem ovšem začal skutečně zeširoka. U nás naštěstí nic takového neexistuje, České vládě se daří utápět peníze daleko obyčejnějšími způsoby a internet si jde zcela svou cestou. Přesto je u nás situace trochu podobná kvůli famóznímu úspěchu Seznamu, který snad nemá ve světě obdoby (rozhodně ne v Evropě, ani v Rusku není domácí hráč tak silný). Ač si za to lidé v Seznamu zaslouží obdiv, je to pro nás prospěšné?

Kopírování
České portály jsou doslova nuceny k bezduchému kopírování. Je to tak, nemá smysl jim to příliš vyčítat. Mají-li svou nabídkou pokrýt veškerý internetový obsah, nemohou investovat do inovací. „No a co?“, nabízí se otázka. Co? Tak třeba to, že se kopie vždy objeví až po originálu. Pravda, tento argument není příliš silný – české portály dokáží vytvořit plagiát čehokoliv za skutečně bleskovou dobu, z měsíce na měsíc.

Dalším záporem je nedokonalost kopií. České ekvivalenty nejen že nejsou schopny být lepší, ale většinou nejsou ani stejně kvalitní. Centru se podařilo zkopírovat Gmailu funkce a Seznamu zase design. Ve výsledku mu ani jedna služba nesahá na paty. Krásný příklad, proč je kopírování slepou uličkou, ukázala ve své prezentaci na Czech SIGHI Jennifer Goveová z Googlu. Schválně se podívejte na tyto bubliny z různých online map:

google-bublina

seznam-bublina

yahoo-bublina

windows-live-bublina

ask-bublina

Co je na těchto bublinách zajímavého? Zajímavá je ta první, Google bublina. Má stín. Díky tomu jakoby vystupuje z mapy, což ji zvýrazní a odliší od obsahu mapy, není utopená mezi ulicemi. Může se to zdát jako maličkost a je to maličkost. Ale pěkně to ukazuje, že při vývoji potřebujete vědět nejen co, ale také proč, jedině pokud máte potenciál o směřování svých služeb skutečně přemýšlet, provádět testy atd., pokud máte vizi, pak mohou být perfektní. České portály jsou místo toho ve vleku aktuální (respektive půl roku staré) módy v zahraničí.

Dalším problémem je neefektivita. Mapy.cz jsou skvělý produkt, skutečně skvělý. Není ale škoda něco takového dělat jen pro Česko? Kolik práce a peněz by vyšlo zbytečně nazmar, kdyby tomu tak bylo všude? Na co vytvářet kopii, když lokalizovat cizí věci je dneska tak snadné? Googlu stačí vyvinout tuto službu jednou, a pak už je potřeba pouze sehnat obsah (mapy) a může docela rychle mabídnout skvělé mapy po celém světě, jistě brzy se tak plnohodnotně stane i v českém případě a jeho investice do Česka bude zlomková v poměru k Seznamu.

A konečně to je omezenost. V malých podmínkách není možné stíhat všechno, portály se tedy zaměřují na klíčové (a ziskové) oblasti. Záhadou pro mě třeba zůstává, proč žádný portál nikdy nepřišel s nějakým kecálkem, vždyť by nemohlo jít o nic složitého. Existuje nezávislý český Jabber server, samotný klient by také nemělo být tak těžké a nákladné vytvořit. Jenže české portály asi v jistou dobu měly prioritu jinde, a pak už byl vlak ujetý. Kvůli tomu Češi zamrzli u ICQ, zoufale špatného kecálka, který už ve světě dávno uhynul. Dalších příkladů je možné najít spousta, řada nápadů web 2.0 bubliny u nás prostě neexistuje, ani těch úspěšných. Sdílení fotek? Nic moc. Sdílení videí? Nic. Služba jako Yahoo! Answers? Na co? Google News? Ano, ale upozaděné protežováním vlastního zpravodajství.

Nepříjemným vedlejším jevem je také to, že pro světové portály nejsme nijak zajímaví. Jsme malý trh, o který nemá smysl zuřivě bojovat. Takže nás prostě ignorují, nebo až do nedávna ignorovaly. Google News je lokalizováno pro Rakousko, Google Video má polskou verzi, AdSense funguje v obou zemích. U nás nic.

Velké myšlenky
Patrick Zandl ve svém článku Dva tisíce marigoldích článků a dárek k desetiletému výročí napsal:

Jestli mne v posledních letech na českém internetu něco mrzí, tak je to jeho zatuchlá strnulost. Buďto jsem něco přehlédl, ale zajímavé projekty, které drží krok se světem, bych spočítal na prstech jedné ruky. Vlnou Web2.0 zůstáváme nedotčení a zpravidla si ji zaměňujeme s pouhým přechodem na XHTML a CSS. Že jde o zcela jiný přístup k informacím, identitě? Postřehl málokdo.

Proč tomu tak je? Protože se vývoj internetu zrychlil tak moc, že už dneska prostě nejde držet krok kopírováním. Nakonec se to stane v každém segmentu, když se začaly šířit mobilní telefony, byly na trhu desítky výrobců. Nyní těch vážných zůstává jen pár a zbytek zanikl nebo svou divizi odprodal. Na internetu se to děje právě nyní, nevěřím, že by jakýkoliv start-up mohl udělat kariéru jako Google. A určitě ne start-up, který by prostě jen kopíroval.

Horší ovšem je, že u nás také prakticky nevznikají žádné revoluční nápady a projekty. A věřím, že je to proto, že spousta chytrých lidí intenzivně pracuje na jediné věci – na kopírování. Dokud to bude českým internetovým společnostem stačit, nic zajímavého tu nevznikne. Přitom jinde v Evropě je to jiné, z Francie pochází NetVibes a WebWag, Skype švédský, Magnoto německé a to jen jmenuji, co mě zrovna napadlo. U nás se ze zajímavých věcí vyvíjí pouze AllPeers a zbytek potenciálu je ztracen v překladu.

Ztráta
A v čem tedy spočívá ta ztráta nás všech? Nechci Seznam obviňovat, že může za údajné nízké používání počítačů u nás. Nicméně je zjevné, že je český internet i jeho přičiněním pozadu. Máme tu zkrátka horší služby a je jich méně. A proč člověk chce služby lepší? Protože mu umožňují lépe dělat jeho práci a obecně všechny aktivity, ke kterým je internet vhodný. A co tedy znamená, když takové služby v Česku nejsou? Že je pomalejší a neschopnější. Má horší možnosti pro svou práci, studium atd. A ve srovnání s rozvinutějšími částmi světa ztrácí a je méně konkurenceschopný. V některých směrech je samozřejmě nepřekonatelnou překážkou jazyková bariéra – česká Wikipedie nikdy nemůže být tak obsažná jako ta anglická. Obrovské množství jiných služeb však lokalizovat lze snadno.

Dominantní postavení českých portálů na českém internetu škodí všem jeho uživatelů a měli bychom si proto přát, aby brzy pominulo.





Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním a si přidejte tento blog do RSS čtečky!
Linkuj | CoJeNového | Jagg
Přidej na Seznam  

Já
(neregistrovaný)
31. 8. 2006 18:54 Nový

Promiňte, ale s Vaším názorem nesouhlasím

Promiňte, ale s Vaším názorem nesouhlasím, pokud se někomu nelíbí monopol Telecomu, jak se pak nemůže bávat Googlu? Až jednou získá opravdu silnou pozici, začne toho (zneu)využívat...

mrzout
mrzout (neregistrovaný)
31. 8. 2006 20:01 Nový

Naznacujete, ze vytvaret veci jen pro nas trh je neefektivni

Naznacujete, ze vytvaret veci jen pro nas trh je neefektivni.

V tom souhlasim a uprimne nechapu, proc prave Seznam nevytvori nejakou svou vicejazycnou kopii. Chapu ze vyteznost by byla pri stejnem poctu vyrazne nizsi, protoze pro CR ma Seznam sit obchodnich zastupcu a jako dominantni hrac i snadno ziskava inzerenty. Nicmene soucasne se domnivam, ze i maly podil ziskany celosvetove by uzivatelskou zakladnou predcil tu ceskou a casem i prijmem.

S tim jabberem je to zajimave ->presne totez mne napadlo vcera u vaseho spotu o Google Talk. Vsechno je prakticky hotove a s tim, jak se do jabberu zahrnuje hlasova podpora, mohl by Seznam casem tezit i s IP telefonie.

Martin
Martin (neregistrovaný)
31. 8. 2006 20:12 Nový

Rozhodují peníze

Rozhodují peníze.

Vývoj pro web už není práce pro studentíky, dnešní aplikace jsou komplexní aplikační projetky. A na to vám u nás nikdo peníze nedá. Bohužel. Případný zisk je totiž řádově menší, než z podobné celosvětové služby, proto musí být nižší i kvalita.

running
running (neregistrovaný)
1. 9. 2006 0:20 Nový

proč tak silná averze vůči seznamu?

proč tak silná averze vůči seznamu? seznam dělá vlastní služby, skvěle propojuje mapy a katalog firem, na homepage si (narozdíl od atlasu) můžete jednoduše dát vlastní rss, rozšířil komunitní služby spolužáci a lidé (lide a myspace jsou si vlastně dost podobné služby).... ne, seznam dělá svojí funkci dobře, protože může myslet i na čechy - googlu se myslet na čechy až tak nevyplatí.

Keff
Keff (neregistrovaný)
1. 9. 2006 0:21 Nový

Co se tyce bublin u map - kdyz jsem videl poprve mapy na seznamu

Co se tyce bublin u map - kdyz jsem videl poprve mapy na seznamu, zaradoval jsem se ze se konecne nekdo zbavil nesmyslne velke a kycovite bubliny s velkym stinem a vyrobil hezke ploche rozhrani...
Uhlu pohledu je tolik co oci :/

Martin Kopta
Martin Kopta (neregistrovaný)
1. 9. 2006 0:48 Nový

Zajímavá úvaha

Zajímavá úvaha, zlášť ta predikce vývoje českých portálů.

Adam Haken
Adam Haken (neregistrovaný)
1. 9. 2006 9:17 Nový

Ono, vytvorit neco noveho znamena prave riziko toho ze to nekdo

Ono, vytvorit neco noveho znamena prave riziko toho ze to nekdo "bohatsi", s lepsim internetovym zazemim zkopiruje, vylepsi, zprovozni, zpropaguje a zvitezi:) To se netyka tech velkych portalu, ale ti ostatni to tak muzou videt.

Ivo Lukacovic
Ivo Lukacovic (neregistrovaný)
1. 9. 2006 14:51 Nový

Dobry den

Dobry den. Skvely clanek, i kdyz s mnoha vecmi nesouhlasim. Pisete, ze pozice Seznamu je ve svete ojedinela. Neni to uplne pravda. V Rusku je portal Yandex, ktery ma daleko vetsi trzni podil nez Google a v Korei je to Naver.

JPAS.
JPAS. (neregistrovaný)
2. 9. 2006 0:12 Nový

Zajímavý článek. Zajímavé názory

Zajímavý článek. Zajímavé názory.

Něco na tom určitě je, ale musíme to brát trošku komplexně.

Co se týká bublin a stínu tak jsem si ho všiml až po té co jste ho zmínil a já se podíval znova :-). Navíc bych neřekl, že je to lepší řešení než u konkurence. Nicméně originalita a jedinečnost to je.

Taky si nemyslím, že by Seznam měl dělat věci pro svět, kdo ví, třeba by mu to pomohlo, ale když se zaměří (jak to taky dělá) na česko a české uživatele, může jim nabídnout přece nejvíc a těžit z toho. Ano, není to mezinárodní trh, ale proč by mu něměl stačit ten český? Navíc to přidá i uživatelům. Nicméně něco na tom je. Možná by to měl zkusit...

S tím, že je to u nás pomalejší souhlasím, ale taky bych řekl, že uživatelé ani nejsou tak nároční, aby se pro ně vytvářely nové služby (není jich tolik).

freon
freon (neregistrovaný)
2. 9. 2006 8:27 Nový

Neviděl bych to až tak tragicky

Neviděl bych to až tak tragicky, možná bych se více rozhlédl po světě a porovnal více světových nebo i národních portálů. Vývoj jde prostě určitým směrem a portály se tomu přizpůsobují, ten prostor pro vymýšlení není moc velký. Je to asi jako obviňovat automobilky, že si kopírují auta - samozřejmě to dělají, jeden od druhého a příště zase naopak.

freon
freon (neregistrovaný)
2. 9. 2006 8:30 Nový

A ještě k portálu microsoftu, to je docela až směšné

A ještě k portálu microsoftu, to je docela až směšné. Microsoft má portál, protože to Billy chce ale jeho podíl na trhu je minimální po celém světě a proto předpokládám, že u nás určitě prorazí :-))

freon
freon (neregistrovaný)
2. 9. 2006 8:33 Nový

a ty bubliny neokopíroval seznam z googlu ale

a ty bubliny neokopíroval seznam z googlu ale z komiksů

night
night (neregistrovaný)
2. 9. 2006 13:19 Nový

Z tohoto článku vyplynuly pouze dvě věci

Z tohoto článku vyplynuly pouze dvě věci, autor nemá rád ICQ a seznam. Všechno ostatní je bullshit.

romanca
romanca (neregistrovaný)
4. 9. 2006 10:19 Nový

ja s nazorom vyslovenym v clanku suhlasim aj ked teda podla mna nie

ja s nazorom vyslovenym v clanku suhlasim aj ked teda podla mna nie je najvacsim problemom seznam ale skutocne nedostatok penazi do novych inspirativnych projektov. su prec casy, ked v dotcom bubline "spekulativny" kapital zakladal centrum, atlas a podobne. dnes uz tento kapital neexistuje a vlastne zdroje nestacia v krajine, kde je tak draha pracovna sila IT. problemom su outsourcingove centra velkych firiem, ktore vysavaju programatorov a IT pracovnikov, pricom im stale platia polovicu z toho, co by platili doma. to sposobuje, ze naklady na kreativne programatorske projekty na internete neumerne vzrastaju a nie je sanca ich zaplatit zo zdrojov, ktore take projekty vygeneruju na reklame. preto tu nemame ziadne garazove startupy, v podstate ziadne web2.0 projekty. pre kazdeho potencialneho startupistu je lahsie najst si dobre platenu a predsa len istu a "bezpecnu" pracu vo velkej firme ako sa trapit na vlastnu past. A to mate v cechach aspon tie kopie ako www.mapy.cz, na slovensku neexistuju ani tie. takze panboh zaplat aspon za tie lokalizacie, ktore hadam prinesu velke firmy.

mblk
mblk (neregistrovaný)
4. 9. 2006 10:35 Nový

Skvělá zpráva o neštastném stavu české internetové ekonomiky

Skvělá zpráva o neštastném stavu české internetové ekonomiky. Zatím co ve světě zuří válka o uživatele na zcela nových trzích u nás se konal 1.webdesignerský potlach a tím to zatím končí. First Tuesday a jemu podobné akce ztratili svůj lesk a nikdo další neukazuje novým technologům, podnikatelům a investorům obzory a místo toho se čeká na "dinosaury" v čele se Seznamem, Atlasem a Centrem.

Děje se zde ukázkový postkomunistický syndrom - kopírování a krádeže a zneužívání intelektuálního kapitálu. Vyhrávají místo malých a schopných velcí a ti jak je vidět tak nikam nespěchají. Stačí jednou za rok přemalovat web, zkopírovat 20% funkcí pro 80% uživatelů a jedou dál. Diverzifikace není vidět a jediné co se mění tak vizitky těch pár desítek schopných osobností jak přeskakují z jedné firmy do druhé. Jediný kdo se hledá tak to jsou šikovní programátoři.

Hlavním proudem českého internetu zůstává protiproud. Vymýšlení proč je Web 2.0 bublina a nesmysl o kterém je třeba psát posměšně. Věřím a držím palce v tom, aby i tento článek pomohl tuto situaci změnit.

jilm
jilm (neregistrovaný)
4. 9. 2006 14:58 Nový

Díky za komentář

[15] Díky za komentář. Nemyslím si, že by tento spot byl úplně v rozporu se spotem o web 2.0 bublině. To, že je podle mého názoru web 2.0 prázdný pojem, který velmi často funguje jako blyštivý lak pro zbytečné služby neznamená, že by se vývoj na webu zastavil. Určitě existuje spousta zajímavých věcí, které se ve světě (resp. v USA) dějí. Často to ovšem jsou právě ty služby, které se nálepkou 2.0 honosí nejméně.

Petr
Petr (neregistrovaný)
9. 9. 2006 1:42 Nový

Velmi zajímavý článek

Velmi zajímavý článek. Nicmene nazor, že jedna firma svým vlivem blokuje druhou, která je lepsi, si tak trochu protiřeči ;) Já naopak seznamu fandim a přeju at vyrazí za hranice...

Petr Steinbauer
Petr Steinbauer (neregistrovaný)
10. 9. 2006 12:33 Nový

Rozhodně děkuji za velmi zajímavý článek

Rozhodně děkuji za velmi zajímavý článek.

Ačkoliv Já osobně nepovažuji situlaci natolik tragickou, na základním prvcích se schodneme. Proto Vítám aktivity podobné těmto: ( http://www.dsl.sk/article.php?article=2474 , nejedna se sice o webovy portál, ale je to český unikát, česká tvorba a zápas čechů vs. svět)

Jindřich Mika
Jindřich Mika (neregistrovaný)
17. 1. 2007 23:45 Nový

Rozhodne fandim Seznamu a skutecne ceskemu internetu

Rozhodne fandim Seznamu a skutecne ceskemu internetu. Proc bychom si veci nemohli vyrobit sami? Kdyz se podivate na Google maps, tak se na vas vyvali obrazek USA musite se presunou nad Evropu, pak zazoomovat a pak teprve vidite CR. Jaky pocit to ve vas vzbuzuje? Ve mne takovy neprijemny pocit bezcenosti. Kdyz si otevrete Mapy.cz od Seznamu, tak pred sebou vidite stredni Evropu zamirenou na CR. To ve me vzbuzuje pocit, ze jsem doma a jsem vazeny.

A je to pravda Google vidi obcana CR jako dalsiho uzivatele ze zahranici. Kdezto Seznam nas vidi jako spoluobcany. Podle toho se i ty firmy chovaji a budou chovat.

Ja verim v nacionalizaci internetu.

Mirek
Mirek (neregistrovaný)
11. 11. 2007 2:21 Nový

Zajímavý článek

Zajímavý článek. Po přečtení článku a příspěvků v diskusi mě napadá hodně myšlenek. Závidím autorovi článku, že dokáže přijatelnou formou v tak krátkém článku ukázat zásadní problémy českého internetu. Tak se mi zdá jakoby se snažil zákony pana Newtona popsat relativistické pojetí fyziky. Svět je opravdu jinde. Zkusme být součástí světa nejen výjimkou uprostřed Evropy. Absence otevřenosti. Kopírování bez pochopení podstaty proč. Financování pouze ověřeného. A další nešvary. Umíme si najít objektivní příčiny které tvoříme. Doufám, že to není úplně tak hrozné jak to vypadá. Když přestaneme plakat, že nám někdo ubližuje, uvědomíme si, že když chceme svobodu musíme umět vycenit zuby, najdeme své místečko ve světě internetu. Ten svět se rychle mění a pravidla stanovuje kdo tvoří, nikoli ten kdo kopíruje. Ten kdo kopíruje mívá jen chvíli pocit, že něco levně získal.

Křestanský Disident
Křestanský Disident (neregistrovaný)
16. 11. 2008 11:39 Nový

Nacionalizace internetu je třeba ted víc než kdy jindy.Protože

Nacionalizace internetu je třeba ted víc než kdy jindy.Protože nacionalizmus je pro Národ protřebný je třeba ho šířit ve všech formách.Bohužel i židé se dost na internetu ukazují to by mělo štvát každého českého vlastence.Proto lidi neváhejme zakládejme stránky,diskutujme a chranme Národ před všemi jeho nepřátli.Bílá Síla Čechy Čechum!