Hlavní navigace

Může Stream uspět?

22. 2. 2007 17:42 David Antoš

Kroky Viacomu (jestli nevíte, co je vlastně zač a co produkuje – tak jako já před pěti minutami – tak se podívejte na wiki), který přinutil Google stáhnout velké množství videí z YouTube, které poškozovaly jeho autorská práva a následně ohlásil dohodu o distribuci obsahu s internetovou televizí Joost (pořád jsem neměl čas o něm napsat něco souvislého, takže jestli vás Joost zajímá, odkážu vás prozatím na předchozí spot) vyvolaly zajímavou diskusi. Diskusi o povaze televize, videa a všeho toho v éře přechodu na internet.

Stojíme před dvěma extrémy. Amatérská videa na YouTube a vlastně jen do modernějšího hávu oděná televize prostřednictvím Joost. Celé je to samozřejmě komplikovanější, ale berme to jako střet mezi klasickou televizí a obsahem jako Shrek, Futurama, The Colbert Report na jedné straně a amatérskou produkcí a obsahem jako kočka běhající po notebooku, slintalící dítě, předabovaný Chuck Norris na straně druhé. A zkusme si tipnout, kdo v tomto souboji vyhraje, pokud nyní skutečně dojde k takto ostrému oddělení obou typů videí (byť to není pravděpodobné).

V delším horizontu řekněme 5, 10 let jsou jakékoliv diskuse o přesné podobě tohoto trhu prázdné – tak masivně se rozvíjející odvětví, ve kterém je tolik peněz, si mezi rychle se vyvíjejícími technologiemi vyberu ty zajímavé a televize v roce 2020 nebude ani trochu vypadat jako YouTube či asi ani jako Joost dnes. V krátkém horizontu vítězí (na internetu) amatérský obsah, ostatně nikdo se mu nepokouší konkurovat (dobrá, zapomínám na BitTorrent, který je tím jediným opravdovým videohegemonem). A co nějaký střednědobý výhled, 2, 3 roky? Jaký obsah dokáže dnes přilákat davy?

Proč by nás mělo zrovna tohle zajímat a jak to souvisí se Streamem? Jak bude nakonec online video vypadat není dnes důležité. Důležité je být při tom. Google je při tom – díky YouTube dnes videu dominuje a má tak výhodu i do budoucna, i kdyby z dnešní služby mělo zbýt třeba jen to jméno. Stream se svou cestou snaží uchytit u nás. A nezajímá ho, jak bude video vypadat za 10 let a ani ho nezajímá, jak na něm dnes bude vydělávat. Získá-li diváky, vyhraje.

A právě Stream je takový zajímavý hybrid. Když byl před Vánocemi spuštěn, trochu jsem zíral, co za trapnou hrůzu to Patrick Zandl tolik měsíců propaguje. Strašné a zmatené rozhraní (které se do té doby velmi změnilo a snad i dále změní), ale hlavně – nic mě nechytilo (snad až na Mocného inseminátora). I to se od té doby trochu změnilo a čas od času se dokonce na Stream chodím dívat, jestli tam není něco vtipného. Převážně to však stále vypadá jako trochu ubohý pokus uměle vygenerovat amatérské klipy.

Ale zlepšuje se to. A já věřím, že tým profesionálních kameramanů, moderátorů atd. s kvalitní technikou musí být schopna produkovat lepší věci, než lidé s domácí kamerou. Navíc Stream i takový obsah přijímá (ale kdo z amatérských tvůrců by jej preferoval před YouTube?) a v Česku obecně nemůžeme očekávat takový rozvoj nadšeneckých videí jako v Americe.

Přemýšlel jsem, jestli bych preferoval YouTube s převahou nekvalitních klipů, nebo Joost s hodinovými nákladnými pořady. A vážně nevím. YouTube je dobré na dvouminutové odreagování a zasmání, ale to je tak vše. Sofistikovanější produkci nemůže ohrozit. Ale na druhou stranu, právě délka videí je dneska hlavní, jen málokdy bez přeskakování dokoukám něco, co je delší než 5 minut. Hodinová talk show? Bože!

Pokud by model Streamu dal dohromady klady obou konceptů, mohlo by to fungovat. To, že to zatím vypadá spíše na kombinaci mínusů nic neznamená, Stream je na začátku. Osobně spíše věřím, že úspěch mít bude, ale těžké předvídat. Jak jste na tom vy? Také vám jeho současná nabídka přišla nudná? Třeba „vlajková loď“ Gynekologie?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).