Hlavní navigace

Google spouští univerzální provizní systém

20. 3. 2007 20:19 David Antoš

Google dnes oznámil spuštění programu s modelem plať-za-akci. Přesněji dvojici služeb v testovacím provozu Pay-Per-Action od Google Adwords a Google AdSense Referrals, přičemž vztah mezi nimi je naprosto stejný jako vztah mezi normálním Adwords a AdSense.

O co tedy jde. Google má kromě vyhledávání ještě jeden zdroj příjmů – tržiště s reklamou, kdy Adwords je vstupní bránou pro inzerenty a AdSense pro jejich partnery. Vedle růstu vlastních služeb je tak právě zprostředkovávání obchodu s reklamou druhou větví růstu Googlu, tvoří necelou polovinu jeho příjmů (tuším něco přes 40 %). Na rozdíl od celkem nahodile davu hozených služeb pro fyzické osoby – Reader, Notebook atd., v této oblasti zaměřené na zákazníky z řad právnických osob si Google zjevně počíná podle jasné strategie co nejvíce rozšířit paradigma Google = univerzální reklamní tržiště. Pomocí ucelené řady nástrojů se tak krůček po krůčku stává jediným potřebným zdrojem nástrojů pro internetové obchodníky. Dejme si dohromady vyhledávání, reklamní tržiště, lokální vyhledávání, analytický nástroj pro weby, platební systém a univerzální inzerentní patformu. Mně osobně vychází potenciální dosti nebezpečná závislost na Googlu, kdy by při prosazení se ve všech těchto oblastech byla jen otázkou času, než Google oseká všechny zbytečné prostředníky a v procesu producent – obchodník – zákazník úplně nahradí prostřední článek. Ostatně o tomto jsem psal již v článku o Google Checkoutu před časem a tento krůček do mazaiky opět celkem zapadá.

No dobrá, tento úvod jsem si nemohl odpustit. :-) Klasický model reklamy zprostředkované Googlem jsou kontextové textové odkazy kdy inzerent platí za proklik. Kromě toho však testuje obrázkovou reklamu, videoreklamu (webovou), platbu za zobrazení, reklamu v klasických rádiích i televizích a právě tuto novinku. Nový formát je zatím přístupný jen pro jistou (asi) úzkou skupinu inzerentů i AdSense klientů ze Spojených států. Ve své podstatě se jedná o všeobecné rozšíření provizního programu, který Google dosud uplatňoval výhradně pro své produkty – za stažení Picasy, Firefoxu s Toolbarem apod.

Celý proces začíná tím, že inzerent vytvoří reklamu a definuje, jaký cíl bude podmínkou pro zaplacení provize, jejíž výši sám určí. Nezjistil jsem, jestli platba akce proběhne jen pokud zákazník akci provede bezprostředně, nebo třeba až další den, pravděpodobně tedy. Stejně tak nevím, zda a kolik si Google ponechá jako svůj podíl. Reklamní formáty jsou víceméně stejné jako klasické – jedná se o vkládané objekty – textový blok, obrázek, ale už ne video a naopak jako novinka čistě samostatný hypertextový odkaz bez popisku. Vždy bude uvedeno, že se jedná o reklamu Googlu, u hypertextu po najetí myší nad odkaz. Provize lze v tuto chvíli definovat jen jako pevnou částku, tedy žádná procenta z objednávky. Ověřování, zda k akci skutečně došlo, provádí přímo Google, ostatně jinak by takový systém těžko mohl fungovat. Inzerent proto musí mít zapnuto sledování konverzí (tzn. vložený kus kódu Googlu na svých stránkách). Poté přicházejí na scénu partnerské stránky. Webmaster si v katalogu vybere, která nabídka provize se mu zdá výhodná a vloží její kód na své stránky. A to je celé.

Jaký to má smysl? Podle mého názoru je dobře, že někdo autoritativní dá tuto oblast trochu do pořádku a díky Googlu by tento model mohl zažít obrovský boom. Klasické AdSense s platbou za proklik není nic moc, míra konverze je velmi nízká a jen málokomu se vyplatí do něj investovat (dobře, možná ne málokomu, ale určitě méněkomu, než by bylo možné). Věřím proto, že přechod na PZA model bude výhodný pro inzerenty i jejich partnery. Ačkoliv si nejrůznější SEO paraziti jistě najdou dobré způsoby, jak využít i tohle, pro normální provozovatele by to mohlo znamenat navýšení příjmů, a tedy i snížení laťky pro to, co je ještě výhodné provozovat.

Pokud si ale Google něco ponechá pro sebe, co je na tom vlastně tak výhodného? Jistota a jednoduchost. Inzerent nemusí vytvářet žádný provizní systém, který přitom rozhodně není banální záležitostí. Partner se nemusí nedůvěřivě obávat, že je okrádán. Oba pak těží z přednosti každého tržiště – jednotný systém a jednotné místo znamená, že informace o inzerentově nabídce se dostane k maximálnímu množství partnerů a ten naopak může jednoduše najít a otestovat širokou nabídku inzerentů.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).