Hlavní navigace

Co dělat s obtěžující reklamou na internetu?

29. 8. 2013 22:05 Jan Xaver Boštík

Blokování webové reklamy není v tuzemsku nijak významnou položkou internetových diskuzí a potřeb uživatelů. Mezi uživateli českého internetu jsou zastoupeny různé názory na internetovou reklamu v nichž dlouhodobě převládá názor, že pokud je internetová reklama neobtěžující, tak může návštěvníkům internetu dávat mnoho typů na zajímavé internetové stránky. To lze např. dokázat anketou na homepage mého blogu, kde uvidíte názory více jak tisíce respondentů. Uživatelé internetu nemají také nic proti internetové reklamě a naopak připouštějí, že dobře cílená reklama může být inspirující! Na druhou stranu však z ankety můžeme vyčíst, že tzv. necílená reklama může být a je velmi obtěžující.

Každý majitel a provozovatel stránek, kde je kupa reklamních prvků, si musí vymyslet logickou komunikaci své reklamní politiky proč jí používá a co to uživatelům portálu může přinášet za bonusy.

Zamysleme se nad tím, proč vůbec dochází k tomu, že se někdo rozhodne použít nástroje k blokování internetové reklamy a čeho tím ve výsledku docílí. K použití podobných nástrojů dojde v drtivé většině případů pouze tehdy, když dlouhodobě a opakovaně konkrétní server svého „konkrétního“ návštěvníka OBTĚŽUJE reklamou (zejména bannery a pohyblivými obrázky a videem), která nesouvisí ani zdaleka s obsahem a posláním stránek! To je v podstatě definice důvodů, proč někdo začne cíleně blokovat reklamu.

Kdo za to může? V 90% vždy provozovatel internetových stránek. Samozřejmě, že se vyskytnou i tzv. kritici úplně všeho konzumního a ti blokují cokoli, kdykoli a kdekoli.

Čeho můžeme docílit blokováním reklamy? S vysokou pravděpodobností dvou negativních efektů.

1. Krom toho, že neuvidíte reklamu, tak drtivá většina nástrojů na blokování reklamy má problémy s tzv. cookies a blokuje většinou více, než byste si přáli. Některé stránky si s blokováním neumí poradit a zobrazují se velmi špatně, pomalu nebo se ani nenačtou. Ne všechny vyhledávače se s těmito blokovacími nástroji kamarádí. Co určitě nedoporučujeme, je používání nástrojů k blokování reklamy v režimu „free“. Tyto programy bývají občas infikovány různým spam balastem a časem vám zašpiní počítač.

2. Výsledkem blokování reklam na různých komunitních, komerčních či oborových serverech způsobí časem pokles (často významný pokles) finančních příjmů. To může celkem brzy způsobit velké problémy na straně provozovatele. Ve výsledku to může způsobit radikální omezení portálu nebo i jeho zánik.

Uživatelé internetu si musí uvědomit, že drtivá informačních a oborových portálů je živa právě z internetové reklamy. Proto není moudré reklamu naplno neřízeně blokovat. Co se s tím dá dělat? Pište provozovatelům stránek a sdělte jim, jaká konkrétní forma reklam vám vadí, tlačte a žádejte. A jak říká i samotná Bible, možná budete vyslyšeni.

Dalším řešením budoucnosti bude mít na portálech placený obsah. Tento systém však působí selektivně a mnoho portálů může časem pohořet, respektive zaniknout. Placený obsah nabízí jeden z titulů vydavatelství Economie (HN) a nutno poznamenat, že byznys manažeři jako cílová skupina moc placený obsah neberou a HN projekt dotuje a protěžuje.

Zajímavý je ovšem jeden současný trend: počet reklamu blokujících uživatelů napříč internetem neustále v jednotkách procent roste. I podle Google Trends se lidé na dotaz „adblock“ ptají dvakrát častěji než před rokem.

Jak tedy řešit reklamu na vašich oblíbených serverech? Pište serverům, provozovatelům stránek, blogujte o nich, pište o tom co se vám nelíbí v diskuzních fórech a také napište firmám jejichž reklamy vás obtěžují. Apelujte, váš hlas a názor nedá inzerentům tzv. zadavatelům reklamy spát!

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).