Hlavní navigace

Prodám Seznam. Zn.: Levně

28. 4. 2008 15:35 | Tomáš Kapler

Už je to 28 dní, co se veřejně spekuluje o prodeji Seznamu. Nemá moc smysl rozebírat rozebrané, přečtěte si dnešní článek na Lupě. Co se mě osobně týče, tak nevím co si o tom mám myslet. Prodej celého Seznamu za 1 MLD dolarů se může zdát velkým soustem pro kohokoliv – ostatně když bych to měl brát jako finanční akvizici s cílem na ní vydělat, tak když bych počítal s čistými zisky Seznamu, tak je návratnost na nějakých 30ti letech, i když budu brát obrat, tak na nějakých 10, a obé se vymyká rozumným časům. Ale když to člověk srovná s ohromnými částkami za podobné firmy ovšem s mizivým dopadem na trh (Centrum/Atlas), tak ani takto nesmyslná částka nemusí být nesmysl.

Co mi přijde zajímavější je načasování – protože jestli by měl Seznam fungovat tak jak nadále, tak asi není lepší doba kdy ho prodat než právě nyní. Seznam je u nás totiž sice stále dominantní a vede nad Google podobně jako v pouhých 2 dalších státech na světě – Rusku (Yandex) a Číně (Baidu), jenže poprvé za svou historii stagnuje a Google jej dohání. Jasně – obraty i zisky neustále rapidně rostou, ale v podstatě jen kopírují růst trhu jako celku.

A co proti tomu Seznam nyní může dělat? Může se snažit diversifikovat do jiných odvětví, jenže tím zákonitě vytváří konkurenci svým zákazníkům, viz jejich před pár měsíci odhalený podvod s realitami, auty atp.

Může se snažit o upsell současným zákazníkům, což činí pomocí nových ceníků platných od prvního března. Jenže třeba z našeho pohledu jejich obchodní politika a zejména odmítavý postoj ke spolupráci znamená, že našim klientům budeme za letošek objednávat u Seznamu služby v celkové hodnotě o cca. 15 milionů nižší než loni a čím dál tím větší částky investujeme do alternativních kampaní, které přináší lepší návratnost (byť samozřejmě zde má Seznam stále praktickou dominanci).

Další možností by bylo poohlížení se jinde – zkusit zasáhnout další spřízněné trhy, zejména ve střední a východní Evropě. Zde je ale asi trochu pozdě, byť si myslím, že by při uvážlivém výběru a postupu mohli dílčích úspěchů dosáhnout, asi by stěží někde z nuly porazili Google a spol.

Takže co teď může Seznam dělat. Bude dále sedět na vejcích a čekat, než je někdo (Google?) porazí?  Protože čím větší bude mít Google podíl na hledání, tím menší bude ochota firem do Seznamu investovat. S kvalitním obchodním týmem a strategií by ovšem ještě mohli vydržet velmi dlouho, jak dokazovali slušné obchodní úspěchy Atlasu, který ten jejich brak s nulovou návštěvností dokázali prodávat za ceny srovnatelné se Seznamem a mnohdy je převyšující.

Má smysl ale nějaký finanční partner? Spekuluje se o hodně finančních fondech, jako o potenciálních zájemcích, mám asi malou fantazii, ale nevím k čemu by to Seznamu bylo. Má dost hotovosti, je vysoce výdělečný, může si zde koupit koho chce, ale nemá nic, co by z něj mohlo udělat nějakého většího hráče na evropském potažmo světovém trhu, a asi nemá také moc výhled, že by se v budoucnu mohl prodat výrazně dráž.

A co technologičtí partneři? Microsoft by byl zajímavý ovšem nějak se obávám, že by to byl úplný konec Seznamu tak jak ho známe, protože tam nepoužívají MS software prakticky na nic a bylo by zvláštní, kdyby MS nechal Seznam dlouhodobě na konkurenčních technologiích. Z toho důvodu nemá ani Seznam pro MS co nabídnout – vše co Seznam dělá už Microsoft má a troufnu si říct na vyšší úrovni. Ale určitě by se našli jiní, pro které by to nějaký hlubší význam mělo.

Jasně, Ivo může prostě jen chtít do předčasného důchodu a koupit si třeba lunární modul, pak by mu to bylo všechno asi ukradené a prostě to prodá tomu, kdo dá nejvíc. Napadá mě přesto jeden myslím velmi dobrý důvod, proč by to mohl chtít někdo koupit – jak jsem řekl, Seznam je jednou ze 3 posledních firem, které mají ve světě na svém lokálním trhu náskok před Google. A ze všech 3 je zdaleka nejmenší a tedy potenciálně výrazně nejlevnější. Češi navíc nejsou tak „specifičtí“ jako Čínani či Rusové, o obchodním prostředí atd. ani nemluvě. Takže když by někdo chtěl zjistit a ověřit na dobrém vzorku lidí, jak porazit Google, pak Česko je dobrý trh. A nějaká ta miliarda stále slábnoucího dolaru je za takový test vlastně dost málo.