Hlavní navigace

Microsoft: 8,5 miliardy USD za Skype. Moc nebo pomoc?

11. 5. 2011 11:23 (aktualizováno) Tomáš Kapler

Microsoft potvrdil zprávy, že kupuje za 8,5 miliardy dolarů Skype. Neuvěřitelná částka, když si vezmete, že Skype generuje neustále ztrátu v řádu milionů dolarů ročně a má 600 milionový dluh (nevím jestli částka 8,5 MLD zahrnuje splacení dluhu, nebo je to k tomu třeba připočíst).

Když bych se tedy koukal čistě na to, že za jednoho platícího uživatele se zaplatí 1000 dolarů a že i ten průměrný platící uživatel zaplatí jen něco přes dolar ročně, tak je to jasná a nevratná ztráta. Přesto je důvod proč to MS dělá a ten není až tak nelogický.

Microsoftu jak známo naprosto ujel vlak v online světě. Jejich vyhledávač se celosvětově pohybuje max. v řádu jednotek procent, využití jejich prohlížeče neklesá ale spíše padá, komunitní sítě veškeré žádné, live Office se teprve teď bude snažit a tak dále.

Skype má 660 milionů uživatelů. Nevím kolik z nich je aktivních (třeba já mám určitě min. jeden Skype účet, ale nepoužil jsem jej několik let), ale ti co jej používají jej mají rádi, má svůj virální potenciál, je na technologické špici, je zdaleka nejpo­pulárnější služ­bou svého druhu, každý na světě od Číňana přes Japonce po Američana Skype zná … a nic takového gigant Microsoft prostě ještě (resp. občas „už“) ve svém portfoliu nemá.

Microsoft má tak možná jednu z posledních šancí naskočit když ne na rozjetý vlak tak na trať, po které jim ten vlak dávno ujel.

Microsoft má na rozdíl od eBay, který Skype před pár lety na chvíli koupil a následně s miliardovou ztrátou prodal, možnost silných synergických vlivů – může např. snadno Skype integrovat do svého prohlížeče, svých Office produktů, svých Windows a svých Windows Phone 7. Navíc eBay platil tehdy 45,6$ za uživatele, Microsoft jen 14,7$

Sice i předtím měl Windows Messenger – ale přiznejme si – použil jste to někdo? Nejspíš i kdybyste chtěli, tak nenajdete partnera ke komunikaci. Skype používají stovky miliony lidí a když ne, tak jim to prostě snadno někdo virálně vnutí. A s tím možná i právě ten prohlížeč, nový systém a nebo mobilní telefon s WP7. A když by si „jen“ 10% z těch 660 milionů uživatelů koupilo mobil s WP7, tak mají těch 8,5 miliardy zpátky.

V komentářích jsem občas narazil na případný problém mobilních operátorů s přijetím mobilních telefonů, které by v sobě měly Skype. To myslím už dávno není pravda, Skype je dávno nejen pro iPhone i Android, které dnes tvoří většinu prodejů operátorů, ale dokonce i pro Symbian. Microsoft z toho naopak může udělat výhodu a tím, že Skype bude vlastnit bude moci na rozdíl od Apple a Google nabídnout operátorům podíl, případně dokonce i nějaké propojení s jejich sítěmi, na čemž by vydělali výrazně více.

Microsoftu se prostě investice do Skype „může“ vrátit a hlavně mu může pomoci dostat se zpět na koně. Vždyť už jen samotné vazby mezi uživateli (kdo má koho v kontaktech a kdo komu volá) vám dávají klíčový prvek komunitních sítí - přidejte k tomu „zeď“ a „přátele, které můžete znát“ a máte nový „Facebook“.

Schopnost být na počítačích a analyzovat stránky (plugin v prohlížeči hledající telefonní čísla), vám zas umožní vylepšit vyhledavač a tak dále. 660 milionů uživatelů je 6× více než má iPhone a cca. 2× tolik to všechny generace iPodů, tj. je to i prostor pro např. nabídku hudby ala iTunes …

Microsoft je ovšem neuvěřitelný moloch (ve srovnání s mladšími IT giganty, nepočítám ještě starší dinosaury typu IBM) a byť se v poslední době hodně zlepšil, stále je jeho vývojový cyklus až tragicky pomalý. V dynamickém internetovém světě tak bude záležet na tom, jestli to opět neposzanedbá. 

Takže není ani tak podstatné, kolik MLD investuje Microsoft do koupě Skype (mimochodem pro Microsoft je oněch 8 MLD jen čistý výdělek za 50 dní, který by se jim stejně válel na účtech a rozdával investorům). Více důležité je kolik, jak rychle a s jakým nadšením a prostorem investuje do jeho začlenění a rozvoje v rámci svého současného portfolia. Měl by každopádně dosadit na klíčové posty open-mind lidi, možná i mimo současný rybník (Microsofte, nechceš mě? ;-) a dát jim prostor a podporu věnovat se tomu nikoliv jako samostatnému software pro telefonování, ale jako průřezové službě.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).