Hlavní navigace

Má omluva Úřadu vlády

7. 8. 2012 11:29 (aktualizováno) | Tomáš Kapler

Možná jste četli lupácký článek Dana Dočekala Úřad vlády hledá „měřiče“ návštěvnosti vlada.cz, přijde o Yahoo Web Analytics, kde popisuje podivné výběrové řízení na nasazení měřícího kódu typu Google Analytics na web vlada.cz. Mě tato zpráva nazdvihla ze židle, zejména pak tato její část:

Kolik může Úřad vlády měření a analyzování návštěvnosti www.vlada.cz stát? Michal Kubíček k tomu říká: „Cena se u podobných zakázek může lišit velmi výrazně. Řešení lze pojmout efektivně a ekonomicky, kdy se bude dodavatel pohybovat v řádech max. desítek tisíc na měsíc. Lze to ale pojmout i mnohem rozmáchleji, a to v řádech statisíců měsíčně, např. pokud bude analýza dat probíhat vně zdrojových nástrojů.“. A dodává: „To, že se skupina případných soutěžitelů zužuje, zavdává předpoklad, že cena bude spíše vyšší než rozumná. Jako největší problém vidím v tom, že vlastně ze zakázky není přesně jasné, co od ní zadavatel očekává. 

Rozhodně totiž nepovažuji „max. desítek tisíc Kč za měsíc“ za tuto službu jako něco efektivního a ekonomického (a statisíce jsou úplný nesmysl) – vážně – reálně může celé nasazení trvat v řádu max. jednotek hodin, včetně nastavení potřebných cílů a kontroly funkčnosti, plus dalších několik hodin pak na ono vyhodnocení návštěvnosti, které se má podle onoho výběrového řízení provádět jednou za rok.

O mně je obecně známo, že tam kde novináři píší o podivných čachrech státních úředníků články do novin, já raději podávám trestní oznámení nebo kontaktuji příslušné kontrolní úřady, aby věc prošetřili. A nejen proto, že si myslím, že žádný článek ještě nic nevyřešil, ale také proto, že jen tak se pak onen státní úředník může očistit, když se mu podaří před příslušnými orgány obhájit.

Když mě tedy kontaktoval Radim Hasalík, jestli se nepřidám, že by to chtěl dát jako podnět k prošetření ÚOHS a napsat o tom tiskovou zprávu, tak mi četl myšlenky a já se zrovna na něco podobného chystal – kromě ÚOHS jsem kontaktoval ještě Nejvyšší kontrolní úřad.

Tisková zpráva pak opravdu vyšla a chytly se jí nakonec i noviny, které na rozdíl od Lupy opravdu někdo čte (tím „někdo“, myslím non-technical folks") a kde také ctí základy a zásady novinařiny, takže před vydáním kontaktovali i protistranu a získali od ní nějaké vyjádření.

Další reakce pak na sebe nenechaly dlouho čekat, viz další článek na Aktuálně (netuší někdo, co je ta Datarama?), kde už je vyjádření vlády detailnější a smysluplnější. 

Mimochodem jedna poznámka pro Terezu Holanovou, která článek psala – prosím vyvarujte se pro příště vět typu „Podle Kaplera či Hasalíka může veřejná zakázka vyjít i na sto tisíc ročně. Na dotaz, jakým způsobem se k této částce dopracovali, jednoznačně neodpověděli“ v případě, kdy se toho Kaplera nezeptáte – pak vám totiž jednoznačně opravdu neodpoví.

Článek obsahuje to nejpodstatnější, co zatím nezaznělo a co mělo být myslím už v onom výběrovém řízení a nebo minimálně v tom původním lupáckém článku:

Tiskový mluvčí vlády se ale proti tomuto číslu ohrazuje. Monitoring webu by podle jeho slov měl stát přibližně dva a půl tisíce měsíčně, což činí zhruba 25 tisíc za rok. (moje poznámka: ehm, trochu zvláštní matematika) Jak navíc Stadler připomíná, nejde jen o to, že kabinet zaplatí za samotné sledování, ale především za vyhodnocení zjištěných dat.

Analýza se podle něj nebude týkat jen samotného serveru www.vláda.cz, ale i dalších podwebů, například stránek premiéra, reformního webu, knihy připravované legislativy nebo portálu Národní ekonomické rady vlády. 

A nyní tedy přichází má omluva – článek Dana Dočekala na Lupě psal „efektivně a ekonomicky“ vynakládaných desítkách tisíc měsíčně a možná i stovkách tisíc a navíc jen pro jeden web. A proti tomu jsem se ohradil, to byl důvod, proč jsem svá podání podal.

Jestliže ovšem vláda předpokládá v tomto výběrovém řízení utratit zhruba 2,5 tisíce korun měsíčně, tedy cca. 30 tisíc ročně a to dohromady za několik webů, pak to už považuji za odpovídající cenu a nevadí mi pak ani omezení jen na několik málo certifikovaných firem, neboť certifikát přeci jen přináší jistou garanci kvality a ač by to bez nich mohlo být možná o půlku levnější, nebo třeba i zdarma, považuji to za naprosto marginální problém a dokážu si představit i opravdu efektivní a ekonomický přínos takové investice.

Tedy: „Omlouvám se Úřadu vlády a jsem rád, že se dnes již dělají výběrová řízení i na desetitisícové částky, ačkoliv podle zákona tak musíte učinit až u zakázek o dva řády vyšších.“ Jen by mi přišla efektivnější nějaká jednoduchá elektronická aukce, ale to je maličkost a chápu, že zde nutně rozhodují i jiná kritéria než cena, také bych nějakého noname nýmanda nepustil do svých statistik, i kdyby to nabídl zadarmo.

Jsem ale rád, že tato kauza vznikla, dá nám to šanci zkontrolovat, zda-li bude vynaložená investice opravdu v plánované výši.

Poznámka pod čarou: Dan na svém FB vyšiluje z toho, že jsme si z toho udělali PR. No popravdě Dane – kdyby ten tvůj článek obsahoval ono vyjádření mluvčího, tak celá kauza ani nevznikla.Omlouvám se Danovi – o vyjádření žádali, viz update.,  Ano, dal jsem do naší tiskové zprávy „marketingový ředitel skupiny Mediacentrum Group“ ne však proto, že by to někomu něco řeklo, protože MCG zná výrazně méně lidí než mou maličkost, ale proto, že té většině, kteří mou maličkost neznají to řekne, že to je asi někdo, kdo se v oboru pohybuje. Ale hlavně – přečti si svůj původní článek – úplně stejným způsobem tam děláš PR pro Michala Kubíčka a jeho PRONETmedia s.r.o., kterého jsi to právě nechal nacenit na ty nesmyslné deseti a statisíce korun měsíčně.

Update: tak zdá se, že jsem Lupě křivdil a opravdu požádali Úřad vlády o vyjádření, které však přišlo až poté, co se kauza rozjela, jak alespoň naznačuje dnešní článek na Lupě. Omlouvám se tímto Danovi za některé narážky výše. Tak snad jsme alespoň přispěli k rozhoupání tiskového mluvčí.

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn